Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przypomniał, że z podlaskiego punktu widzenia sieci drogowej jedną z najważniejszych funkcji, jaka będzie pełnić planowa droga S16 jest zapewnienie spójności połączeń między szlakami Via Carpatia (S19) i Via Baltica (S61). To zadania ma spełniać łącznik Knyszyn -Ełk (węzeł Guty na Via Balitce),
- Od połowy stycznia 2019 roku prowadzona jest analiza korytarzowa przebiegu trasy na tym odcinku. Wypracowano trzy warianty, które podano konsultacjom społecznym. Ponadto aneksem z września 2020 roku rozszerzono analizę o przebieg trasy w wariancie przez Knyszyn-Korycin-Augustów. Efekty prac powinniśmy w połowie listopada - mówił dyrektor Borzuchowski.
We wszystkich wariantach przyszła trasa przecina Biebrzański Park Narodowy. Nie zgadzają się na to organizacje ekologiczne i środowiska przyrodnicze. W ramach prowadzonych do początku grudnia konsultacji, na które wpłynęło ponad 4,7 tys. opinii, zaproponowali alternatywny przebieg Via Carpatii. W tym wariancie prowadziłaby przez Boćki, Wysokie Maz. Zambrów, Łomżę do Ełku.
- Z naszego punktu widzenia jest raczej do wykluczenia w sposób jednoznaczny - powiedział dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA. - Wyklucza ona zasadność budowy S19 od Bielska do Białegostoku (jest na etapie przetargów, wyboru wykonawców lub juz podpisaniu umowy - przyp. red). Ale też wyklucza miasto Białystok z przebiegu tej trasy, więc myślę, że nikt się na to nie zgodzi.
Czytaj też:
Ekolodzy nie chcą drogi Via Carpatia przez Białystok. Bo zniszczy dolinę Biebrzy pod Osowcem. Przestrzegają przed powtórką z RospudyWojciech Borzuchowski dodał, że po podlaskiej debacie drogowej 3 grudnia, która była zwieńczeniem konsultacji społecznych, wpłynęło bardzo dużo opinii i petycji od podlaskich samorządów, które opowiedziały się za wariantem Knyszyn-Ełk, le też tych, które optują za kierunkiem augustowskim po drodze dk8.
O potrzebie budowy ósemki w wariancie drogi ekspresowej do Augustowa mówił poseł Jarosław Zieliński.
- Bez wątpienia droga S16 jest potrzebna. S8 do Augustowa też. Nie należy ich przeciwstawiać sobie, a dążyć do wybudowania obu - podkreślał poseł.
Do kompromisu zachęcał starosta moniecki Błażej Buńkowski. Według niego trzeba znaleźć rozwiązanie, a nie próbować zablokować budowę drogi.
- Nie możemy się w tym momencie dać się zagonić i stanąć po dwóch stronach barykady, ale szukać takich rozwiązań technologicznych, które pozwolą zrealizować inwestycję. Bo w przeciwnym razie zostaniemy wykluczeni komunikacyjnie - apelował do przedstawiciela organizacji przyrodniczych.
Przypomniał, że Biebrzański Park Narodowy wraz z otuliną to 60 tys. ha.
- Natomiast droga przetnie park na odcinku o długości dwóch kilometrów i szerokości maksymalnie 75 metrów. To jest promil całej powierzchni parku - wyliczał starosta moniecki.
Drogowcy szacują, że decyzję środowiskową na S16 uzyskają w 2023 roku, a budowa drogi rozpocznie się trzy lata później. Zakończyć ma się pod koniec czerwca 2029 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?