Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

S 61. Budowa drogi ekspresowej w Polsce północno-wschodniej. Zobacz, jak wygląda postęp prac na trasie Via Baltica

OPRAC.: mat (na podstawie GDDKiA)
Budowa S 61 na 18 km odcinku Stawiski- Szczuczyn. Ma być gotowe w II połowie 2021 roku
Budowa S 61 na 18 km odcinku Stawiski- Szczuczyn. Ma być gotowe w II połowie 2021 roku GDDKiA
Tempo prac na budowie Via Baltiki sprawia, że w II połowie 2021 roku powinny być gotowe trzy podlaskie części S61 o łącznej długości ponad 51 km (Śniadowo - Łomża Południe, węzeł Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn).

W połowie maja 2020 roku drogowcy oddali do użytku II jezdnię obwodnicy Szczuczyna, dzięki czemu wydłużyli Via Balticę o kolejne 8 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej S61. W połączeniu z oddaną w 2019 roku obwodnicą Suwałk oraz w 2014 roku fragmentem obwodnicy Augustowa, daje to około 33,5 km S61 w użytkowaniu. Trwa realizacja pozostałej części drogi ekspresowej S61. Tylko w 2020 roku łączne wydatki na tę trasę przekroczyły 1,2 miliarda złotych.

Zobacz: Porosły, obwodnice S19, Rail Baltica. Inwestycje, na które od lat czeka Białystok. Przez ten czas stał się miastem zakładników

Poza zakończoną w tym roku budową II jezdni obwodnicy Szczuczyna, na terenie województwa podlaskiego i części mazowieckiego, w budowie jest jeszcze ponad 82,8 kilometra S61 (odcinki: Śniadowo - Łomża Południe, Łomża Południe - Łomża Zachód, węzeł Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn oraz Suwałki - Budzisko).

Kolejny plac budowy na S61 to odcinek Łomża Zach. - węzeł Kolno o dł. 12,9 km, który został w grudniu przekazany wykonawcy. Z kolei fragment Podborze - Śniadowo (o dł. 19,5 km) jest w trakcie uzyskiwania decyzji o realizacji inwestycji drogowej (ZRID).

Tempo prac sprawia, że w II połowie przyszłego roku powinny być gotowe – zgodnie z planem – trzy części S61 o łącznej długości ponad 51 km (Śniadowo - Łomża Południe, węzeł Kolno - Stawiski i Stawiski - Szczuczyn).

Zobacz: Budowa S61 Suwałki-Budzisko. To droga Via Baltica. Inwestycja ma zostać ukończona w III kwartale 2022 roku

Z kolei w województwie mazursko-warmińskim droga ekspresowa S61 budowana jest na trzech odcinkach.

Szczuczyn - Ełk Południe
Odcinek o długości ok. 23,3 km jest w budowie od marca 2020 r. Wartość umowy w formule Projektuj i buduj to niemal 700 mln zł. Roboty ziemne są na poziomie 50 proc. zaawansowania. Trwają prace na 17 z 19 obiektów inżynierskich. Rozpoczęło się układanie nawierzchni betonowej. Ułożono już 2,6 km nawierzchni betonowej. W ostatnim okresie ruszyły prace przy budowie obiektu nad rzeką Ełk. Został tam postawiony obiekt tymczasowy umożliwiający dostęp do wschodniego brzegu rzeki. Rozpoczęto prace ziemne na terenie MOP-u Niekrasy, gdzie do 16 listopada trwały ratownicze prace archeologiczne na odkrytym cmentarzu ewangelickim.

Ogółem zaawansowanie rzeczowe wszystkich prac na kontrakcie przekroczyło 45 proc.

Ełk Południe - Wysokie

Długość odcinka to ok. 22,9 km (w tym połączenie z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o długości ok. 4 km). Wartość umowy w GDDKiA formule Projektuj i buduj to 686 mln zł. Pod koniec września br. uzyskano dla tego zadania decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a pierwsze prace ruszyły na początku października. Obecnie na budowie toczą się prace przygotowawcze. Trwa karczowanie, prowadzone jest też odhumusowanie i dogęszczanie terenu oraz wymiany gruntu.

Wysokie - Raczki
Ponad dwudziestokilometrowy odcinek jest w budowie od października 2019 r. Wartość umowy w formule Projektuj i buduj to 484 mln zł. Aktualnie prowadzone są roboty drogowe na trasie głównej i drogach dojazdowych. Rozpoczęte zostały już roboty bitumiczno-asfaltowe. Trwają intensywne prace na wszystkich 19 obiektach mostowych, z czego na sześciu z nich zaawansowanie przekroczyło 90 proc. Przebudowy wszystkich kolizji w zakresie poszczególnych branż zostały zakończone. Prowadzone są dalsze roboty w zakresie branży wodociągowo-kanalizacyjnej, energetycznej, telekomunikacyjnej i melioracyjnej. W miejscach, gdzie jest to możliwe, prowadzone są roboty wykończeniowe oraz nasadzenia zieleni. W dalszej perspektywie planowane jest rozpoczęcie docelowych prac nad nawierzchnią główną z betonu cementowego oraz budowa elementów systemu zarządzania ruchem. Zaawansowanie rzeczowe kontraktu wynosi ok. 60 proc.

Unia dokłada do Via Balitiki

Droga ekspresowa S61 jest głównym fragmentem polskiego odcinka międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z zachodnią Europą. Budowa polskich fragmentów międzynarodowej trasy Via Baltica współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) dla odcinków od Szczuczyna do Budziska oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ) dla odcinków od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna. W ramach CEF dofinansowanie wynosi ok. 1,7 mld zł, a w ramach POIiŚ 1,6 mld zł, co łącznie daje kwotę blisko 3,4 mld zł.

Czytaj też: Obwodnica Szczuczyna. Druga jezdnia obwodnicy gotowa. To część Via Baltica

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: S 61. Budowa drogi ekspresowej w Polsce północno-wschodniej. Zobacz, jak wygląda postęp prac na trasie Via Baltica - Gazeta Współczesna

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny