Rozpoczęła się modernizacja międzynarodowej trasy Rail Baltica na odcinku Czyżew-Białystok. Pociągi będą jeździć z prędkością nawet 200 km/h

OPRAC.:
Tomasz Maleta
Tomasz Maleta
Budowa nowych stacji i przystanków, ponad 70 km nowych torów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym sprawi, że z Białegostoku do Warszawy można będzie dojechać w mniej niż 90 minut, a pociągi kursować będą nawet z prędkością do 200 km. Warta ponad 3,3 mld zł netto inwestycja jest współfinansowana ze środków instrumentu CEF – „Łącząc Europę”. Modernizacja linii oznacza, że od października pociągi na odcinku od Czyżewa do Łap jeździć będą po jednym torze.

Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na trasie Rail Baltica między Warszawą a Białymstokiem na odcinku Czyżew – Białystok warta jest ponad 3,3 mld zł. To jedna z największych inwestycji kolejowych w Polsce.

– Kolejne kilometry na kolejowej mapie Polski powstają przy wsparciu środków unijnych. Obydwa etapy prac na odcinku Czyżew-Białystok składają się na największe polskie przedsięwzięcie finansowane z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Jego wartość to ponad 800 mln euro, z czego ponad 668 mln euro to wkład unijny. Rozwój kolei to szansa dla Polski Wschodniej na istotny wzrost konkurencyjności i konkretne korzyści dla rozwoju biznesu – powiedziała minister funduszy i polityki regionalnej, Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Za trzy lata mamy dojechać koleją z Białegostoku do Warszawy w 1, 5 godziny. Będzie to możliwe po przebudowaniu odcinka Czyżew-Białystok. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited. Za prace otrzyma od PKP PKL prawie 3,3 mld zł netto.

Rail Baltica. PKP podpisało umowę na przebudowę odcinka Czyż...

Jazda po jednym torze

Rozpoczęły się prace od granicy województwa podlaskiego w stronę Czyżewa. Za pomocą specjalistycznych maszyn zdejmowana będzie sieć trakcyjna. Kolejno roboty skupią się na demontażu starych szyn i podkładów. Po zabezpieczeniu terenu zaczną się prace na peronach. Opracowana została logistyka sprawnego wywozu starych elementów i dowożenia nowych. Wykonawca zgromadził na placu budowy szyny i tłuczeń. Równocześnie będzie przygotowywał odwodnienie oraz nowe ułożenie sieci telekomunikacyjnej i energetycznej. Na stacji w Czyżewie wybudowany zostanie peron tymczasowy, który na czas modernizacji usprawni komunikację.

Między Czyżewem a Kietlanką ruch pociągów prowadzony będzie po jednym torze, a na drugim prowadzone będą roboty.

– Budowa trasy Rail Baltica to jeden z najważniejszych projektów europejskich, który lepiej skomunikuje Polskę z Litwą, Łotwą i Estonią. Za kilka lat linia ta stanie się główną osią transportową, która pozwoli sprawnie korzystać z podróży krajowych oraz międzynarodowych. Będzie zarazem symbolem nowoczesnego transportu w tej części Europy – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Inwestujemy w połączenia w skali regionalnej, krajowej i międzynarodowej. Rail Baltica jest jednym z projektów, które zwiększają możliwości kolei zarówno dla podróżnych jak i przewoźników towarów. Efektem prac realizowanych z udziałem środków unijnego instrumentu CEF Łącząc Europę staje się większa dostępność kolei, krótsze atrakcyjne podróże oraz sprawniejszy, bardziej ekonomiczny przewóz ładunków – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Dworzec kolejowy PKP Białystok już po remoncie

Dworzec PKP Białystok. Jak wygląda białostocki dworzec kolej...

W październiku wykonawca rozpocznie prace na odcinku od Czyżewa do Łap i wtedy także pociągi pojadą na tym odcinku po jednym torze.

– Bardzo się cieszymy, że po podpisaniu umowy rozpoczyna się modernizacja kolejnego odcinka Rail Baltica – trasy Czyżew – Białystok. To ważna inwestycja dla polskiej sieci kolejowej, dla Rail Baltica i transeuropejskiej sieci transportowej. Przyczyni się do szybszych i wygodniejszych podróży koleją oraz bardziej ekologicznego transportu. Inwestycja jest dofinasowana z CEF o wartości ponad 668 mln euro, czyli prawie 3 mld zł. Życzę PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. udanej realizacji prac! – powiedział Morten Jensen, Head of Unit European Commission Innovation and Networks Executive Agency (INEA).

W perspektywie – wygodne i bezpieczne podróże

Modernizowany odcinek linii z Warszawy do stolicy Podlasia, na międzynarodowej trasie kolejowej Rail Baltica, to jedna z najważniejszych inwestycji na polskich torach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Pociągi pasażerskie zwiększą prędkość do 200 km, a stacje i przystanki będą dostępne dla wszystkich podróżnych. Podróż najszybszym pociągiem z Białegostoku do Warszawy wyniesie poniżej 90 min. Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zapewnią bezkolizyjne skrzyżowania. Wzrośnie także przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń.

Prace będą prowadzone w latach 2020 – 2023 w ramach projektu pn.: „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość zamówienia to ponad 3,3 mld zł netto, dofinansowane ze środków Funduszu „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited.

Czytaj też:200 km na torach

Pozostałe odcinki Rail Baltica

Na odcinku od Warszawy do granicy województwa mazowieckiego podróżni korzystają z przebudowanych stacji i przystanków, a pociągi jeżdżą po nowych torach. Nowe możliwości trasy zapewniła budowa nowego mostu na Bugu. Budowane są bezkolizyjne skrzyżowania m.in. w Łochowie i Toporze.

PLK przygotowują się do prac na odcinku Białystok – Ełk. W pierwszej kolejności prowadzone będą roboty budowlane na stacji Ełk. Linia kolejowa z Białegostoku do Ełku ma być modernizowana w latach 2022-2024. W sierpniu ogłoszono przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla odcinka z Ełku do Suwałk i Trakiszek (granica państwa). Na tym odcinku roboty budowlane planuje się na lata 2023 – 2027.

Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa. Polski odcinek obejmuje linie kolejowe od Warszawy przez Białystok i Ełk do granicy z Litwą.

Nowoczesny dworzec w Bielsku Podlaskim zastąpił stary, niefunkcjonalny obiekt, którego budowa rozpoczęła się pod koniec lat 80. XX w. Budynek jest w pełni dostosowany do obsługi osób z ograniczoną mobilnością, czyli osób z niepełnosprawnościami, podróżujących z dziećmi, osób starszych czy podróżnych z dużymi bagażami. Dworzec jest wyposażony w wiele nowoczesnych rozwiązań technologicznych m.in. w panele fotowoltaiczne, monitoring, energooszczędne oświetlenie.

W Bielsku Podlaskim otwarto nowy dworzec PKP. Inwestycja kos...

Mobilnych ołtarzy jednak nie będzie?

Wideo

Materiał oryginalny: Rozpoczęła się modernizacja międzynarodowej trasy Rail Baltica na odcinku Czyżew-Białystok. Pociągi będą jeździć z prędkością nawet 200 km/h - Gazeta Współczesna

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krzysztof

No nie wiem, od kiedy pamiętam to ciągle remontują tą linię, a pociągi jeżdżą z taką samą prędkością jak w latach 80, tylko jest ich dużo mniej. Remonty dworców, szczególnie jednego to już sprawa dla NIK, pieniądze wyrzucone w błoto. Dworce to powinny być na stacjach przesiadkowych a takich w naszym regionie nie ma.

G
Gość

Jak 90 min. do Warszawy 20 min. do Okęcia ma się do białostockiej gigantomanii lotniskowej? Nadal trzeba pompować miliony w fikcję panie Truskolaski?

B
Białostoczanin

Interesuje mnie przejazd pociągiem w 30-45 minut do Warszawy z Białegostoku. Inne Informacje mnie nie interesują, nawet nie czytam spamu :/

G
Gość
17 września, 18:04, Stefan Kłos:

Jeśli pociąg nie będzie się zatrzymywał w Tłuszczu, Wołominie i Małkinii to zyskamy kolejne 15 minut. Z tych stacji jeździ KM.

W punkt. PKP robi sobie sztucznie statystyki. Pociągi BIA-WAW STOJĄ po 10min. bez żadnego powodu w Tłuszczu.

Potem przestaną robić 10min przerwy. Ktoś w PKP zgarnie premie i nagrody.

S
Stefan Kłos

Jeśli pociąg nie będzie się zatrzymywał w Tłuszczu, Wołominie i Małkinii to zyskamy kolejne 15 minut. Z tych stacji jeździ KM.

Dodaj ogłoszenie