Rail Baltica. 200 km/h na odcinku Łapy - Białystok. Wojewoda podlaski podpisał decyzję lokalizacyjną

Tomasz Maleta
Tomasz Maleta
Darty, które obecnie jeżdżą przez Białystok, mogą jeździć najwyżej 160 km/h. Żeby w pełni wykorzystać możliwości linii kolejowej po przebudowie musiałyby je zastąpić inne składy. Wojciech Wojtkielewicz
Zielone światło dla kolejnego odcinka kolejowej Rail Baltiki. Wojewoda podlaski wydał decyzję lokalizacyjną na przebudowę fragmentu trasy Czyżew - Białystok. Chodzi o 16-kilometrowy odcinek od stolicy Podlaskiego do Łap. Wkrótce inwestor będzie starać się również o pozwolenie na budowę w tym miejscu.

- Cieszę się, że powoli kończymy prace dokumentacyjne, dotyczące przebiegu trasy Rail Baltica – trasy bardzo ważnej, bo ma charakter międzynarodowy, która ma skomunikować zachód Europy z krajami skandynawskimi. Mamy nadzieję, że dzięki modernizacji i budowie tych układów kolejowych, nasz kraj rozwinie się pod względem społeczno-gospodarczym – powiedział podczas poniedziałkowej konferencji wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Czytaj też: Dworzec jak za cara, czas na ul. św. Rocha

Odcinek, na który wojewoda wydał decyzję lokalizacyjną, ma długość ok. 16 km i przebiega przez teren trzech gmin: Łapy, Turośń Kościelna i Choroszcz.

W ramach tej inwestycji przewidziano wykonanie m.in. prac polegających na:

  • przebudowie układu torowego i podtorza, celem dostosowania geometrii układu torowego do prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich z prędkością V=200 km/h , a pociągów towarowych z prędkością V=160 km/h. Pociągi pasażerskie będą osiągały prędkość 200 km/h, kiedy wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe będą przejazdami bezkolizyjnymi. Stąd PKP PLK S.A dzieli inwestycję na dwa etapy: pierwszy z nich to dostosowanie torów i podtorza do prędkości 200 km/h –w/w decyzja lokalizacyjna, drugi to wykonanie bezkolizyjnych obiektów inżynieryjnych – odrębna decyzja lokalizacyjna.
  • rozbiórce istniejących i budowie nowych peronów na przystankach osobowych: Bojary, Baciuty, Trypucie, Niewodnica i Klepacze. Perony będą wyposażone w wiaty peronowe, oświetlenie, elementy małej architektury, tablice informacyjne dla pasażerów, systemy oznakowania dotykowego etc.
  • budowie trzech nowych mostów kolejowych i nowego mostu drogowego wraz z rozbiórką istniejących obiektów;
  • budowie nowego wiaduktu drogowego nad drogą gminną do prowadzenia ruchu kolejowego w miejscu skrzyżowania z drogą gminną,
  • budowie dwóch nowych przepustów kolejowych wraz z rozbiórka istniejących;
  • przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych,
  • przebudowie urządzeń srk, sieci elektroenergetycznych, trakcyjnych, stacji transformatorowych, sieci kablowej światłowodowej, sieci infrastruktury technicznej;
  • budowie ekranów akustycznych.

- Trasę mamy podzieloną na dziesięć odcinków. Wydaliśmy już pięć pozwoleń na budowę, trzy są procedowane, czekamy teraz na dokumentację na pozwolenie na budowę m.in. dla odcinka stacja Łapy - mówi wojewoda.

Czytaj też: Nowa stacja Białystok. Będą zadaszone perony

Nowy podatek audiowizualny

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
22 czerwca, 19:10, Stefan Kłos:

Prawdopodobnie taki pociąg nie zatrzyma się w Łapach. Co jest logiczne bo zwykły jedzie z Łap do Białego z 20 minut.

prawdopodobnie? prawdopodobnie to gdzies w pisie sa uczciwi ludzie

S
Stefan Kłos

Prawdopodobnie taki pociąg nie zatrzyma się w Łapach. Co jest logiczne bo zwykły jedzie z Łap do Białego z 20 minut.

G
Gość
22 czerwca, 17:40, Mefi:

Jeśli pociąg relacji Białystok-Warszawa będzie się zatrzymywał na każdej stacji po drodze tak jak teraz to nawet japońskie superpociągi nie będą robiły trasy w mniej niż 2h

ale duurrnie beda sie podniecac ze na odcinku 25km bedzie mogl osiagnac 200km/h

a pozniej bedzie stal w Lapach 10min czekajac na wolny tor badz pasazerow

M
Mefi

Jeśli pociąg relacji Białystok-Warszawa będzie się zatrzymywał na każdej stacji po drodze tak jak teraz to nawet japońskie superpociągi nie będą robiły trasy w mniej niż 2h

G
Gość

"200 km/h na odcinku Łapy - Białystok."

wy na powaznie tym sie podniecacie czy tabletki przestaly dzialac? kogo obchodzi predkosc do Łap?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3