Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rail Baltica. 200 km/h na odcinku Łapy - Białystok. Wojewoda podlaski podpisał decyzję lokalizacyjną

Tomasz Maleta
Tomasz Maleta
Darty, które obecnie jeżdżą przez Białystok, mogą jeździć najwyżej 160 km/h. Żeby w pełni wykorzystać możliwości linii kolejowej po przebudowie musiałyby je zastąpić inne składy.
Darty, które obecnie jeżdżą przez Białystok, mogą jeździć najwyżej 160 km/h. Żeby w pełni wykorzystać możliwości linii kolejowej po przebudowie musiałyby je zastąpić inne składy. Wojciech Wojtkielewicz
Zielone światło dla kolejnego odcinka kolejowej Rail Baltiki. Wojewoda podlaski wydał decyzję lokalizacyjną na przebudowę fragmentu trasy Czyżew - Białystok. Chodzi o 16-kilometrowy odcinek od stolicy Podlaskiego do Łap. Wkrótce inwestor będzie starać się również o pozwolenie na budowę w tym miejscu.

- Cieszę się, że powoli kończymy prace dokumentacyjne, dotyczące przebiegu trasy Rail Baltica – trasy bardzo ważnej, bo ma charakter międzynarodowy, która ma skomunikować zachód Europy z krajami skandynawskimi. Mamy nadzieję, że dzięki modernizacji i budowie tych układów kolejowych, nasz kraj rozwinie się pod względem społeczno-gospodarczym – powiedział podczas poniedziałkowej konferencji wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Czytaj też: Dworzec jak za cara, czas na ul. św. Rocha

Odcinek, na który wojewoda wydał decyzję lokalizacyjną, ma długość ok. 16 km i przebiega przez teren trzech gmin: Łapy, Turośń Kościelna i Choroszcz.

W ramach tej inwestycji przewidziano wykonanie m.in. prac polegających na:

  • przebudowie układu torowego i podtorza, celem dostosowania geometrii układu torowego do prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich z prędkością V=200 km/h , a pociągów towarowych z prędkością V=160 km/h. Pociągi pasażerskie będą osiągały prędkość 200 km/h, kiedy wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe będą przejazdami bezkolizyjnymi. Stąd PKP PLK S.A dzieli inwestycję na dwa etapy: pierwszy z nich to dostosowanie torów i podtorza do prędkości 200 km/h –w/w decyzja lokalizacyjna, drugi to wykonanie bezkolizyjnych obiektów inżynieryjnych – odrębna decyzja lokalizacyjna.
  • rozbiórce istniejących i budowie nowych peronów na przystankach osobowych: Bojary, Baciuty, Trypucie, Niewodnica i Klepacze. Perony będą wyposażone w wiaty peronowe, oświetlenie, elementy małej architektury, tablice informacyjne dla pasażerów, systemy oznakowania dotykowego etc.
  • budowie trzech nowych mostów kolejowych i nowego mostu drogowego wraz z rozbiórką istniejących obiektów;
  • budowie nowego wiaduktu drogowego nad drogą gminną do prowadzenia ruchu kolejowego w miejscu skrzyżowania z drogą gminną,
  • budowie dwóch nowych przepustów kolejowych wraz z rozbiórka istniejących;
  • przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych,
  • przebudowie urządzeń srk, sieci elektroenergetycznych, trakcyjnych, stacji transformatorowych, sieci kablowej światłowodowej, sieci infrastruktury technicznej;
  • budowie ekranów akustycznych.

- Trasę mamy podzieloną na dziesięć odcinków. Wydaliśmy już pięć pozwoleń na budowę, trzy są procedowane, czekamy teraz na dokumentację na pozwolenie na budowę m.in. dla odcinka stacja Łapy - mówi wojewoda.

Czytaj też: Nowa stacja Białystok. Będą zadaszone perony

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny