Rail Baltica. 200 km/h na odcinku Łapy - Białystok. Wojewoda podlaski podpisał decyzję lokalizacyjną

Tomasz Maleta
Tomasz Maleta
Darty, które obecnie jeżdżą przez Białystok, mogą jeździć najwyżej 160 km/h. Żeby w pełni wykorzystać możliwości linii kolejowej po przebudowie musiałyby je zastąpić inne składy.
Darty, które obecnie jeżdżą przez Białystok, mogą jeździć najwyżej 160 km/h. Żeby w pełni wykorzystać możliwości linii kolejowej po przebudowie musiałyby je zastąpić inne składy. Wojciech Wojtkielewicz
Udostępnij:
Zielone światło dla kolejnego odcinka kolejowej Rail Baltiki. Wojewoda podlaski wydał decyzję lokalizacyjną na przebudowę fragmentu trasy Czyżew - Białystok. Chodzi o 16-kilometrowy odcinek od stolicy Podlaskiego do Łap. Wkrótce inwestor będzie starać się również o pozwolenie na budowę w tym miejscu.

- Cieszę się, że powoli kończymy prace dokumentacyjne, dotyczące przebiegu trasy Rail Baltica – trasy bardzo ważnej, bo ma charakter międzynarodowy, która ma skomunikować zachód Europy z krajami skandynawskimi. Mamy nadzieję, że dzięki modernizacji i budowie tych układów kolejowych, nasz kraj rozwinie się pod względem społeczno-gospodarczym – powiedział podczas poniedziałkowej konferencji wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Czytaj też: Dworzec jak za cara, czas na ul. św. Rocha

Odcinek, na który wojewoda wydał decyzję lokalizacyjną, ma długość ok. 16 km i przebiega przez teren trzech gmin: Łapy, Turośń Kościelna i Choroszcz.

W ramach tej inwestycji przewidziano wykonanie m.in. prac polegających na:

  • przebudowie układu torowego i podtorza, celem dostosowania geometrii układu torowego do prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich z prędkością V=200 km/h , a pociągów towarowych z prędkością V=160 km/h. Pociągi pasażerskie będą osiągały prędkość 200 km/h, kiedy wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe będą przejazdami bezkolizyjnymi. Stąd PKP PLK S.A dzieli inwestycję na dwa etapy: pierwszy z nich to dostosowanie torów i podtorza do prędkości 200 km/h –w/w decyzja lokalizacyjna, drugi to wykonanie bezkolizyjnych obiektów inżynieryjnych – odrębna decyzja lokalizacyjna.
  • rozbiórce istniejących i budowie nowych peronów na przystankach osobowych: Bojary, Baciuty, Trypucie, Niewodnica i Klepacze. Perony będą wyposażone w wiaty peronowe, oświetlenie, elementy małej architektury, tablice informacyjne dla pasażerów, systemy oznakowania dotykowego etc.
  • budowie trzech nowych mostów kolejowych i nowego mostu drogowego wraz z rozbiórką istniejących obiektów;
  • budowie nowego wiaduktu drogowego nad drogą gminną do prowadzenia ruchu kolejowego w miejscu skrzyżowania z drogą gminną,
  • budowie dwóch nowych przepustów kolejowych wraz z rozbiórka istniejących;
  • przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych,
  • przebudowie urządzeń srk, sieci elektroenergetycznych, trakcyjnych, stacji transformatorowych, sieci kablowej światłowodowej, sieci infrastruktury technicznej;
  • budowie ekranów akustycznych.

- Trasę mamy podzieloną na dziesięć odcinków. Wydaliśmy już pięć pozwoleń na budowę, trzy są procedowane, czekamy teraz na dokumentację na pozwolenie na budowę m.in. dla odcinka stacja Łapy - mówi wojewoda.

Czytaj też: Nowa stacja Białystok. Będą zadaszone perony

Od jutra kwarantanna zostaje skrócona

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
22 czerwca, 19:10, Stefan Kłos:

Prawdopodobnie taki pociąg nie zatrzyma się w Łapach. Co jest logiczne bo zwykły jedzie z Łap do Białego z 20 minut.

prawdopodobnie? prawdopodobnie to gdzies w pisie sa uczciwi ludzie

S
Stefan Kłos

Prawdopodobnie taki pociąg nie zatrzyma się w Łapach. Co jest logiczne bo zwykły jedzie z Łap do Białego z 20 minut.

G
Gość
22 czerwca, 17:40, Mefi:

Jeśli pociąg relacji Białystok-Warszawa będzie się zatrzymywał na każdej stacji po drodze tak jak teraz to nawet japońskie superpociągi nie będą robiły trasy w mniej niż 2h

ale duurrnie beda sie podniecac ze na odcinku 25km bedzie mogl osiagnac 200km/h

a pozniej bedzie stal w Lapach 10min czekajac na wolny tor badz pasazerow

M
Mefi

Jeśli pociąg relacji Białystok-Warszawa będzie się zatrzymywał na każdej stacji po drodze tak jak teraz to nawet japońskie superpociągi nie będą robiły trasy w mniej niż 2h

G
Gość

"200 km/h na odcinku Łapy - Białystok."

wy na powaznie tym sie podniecacie czy tabletki przestaly dzialac? kogo obchodzi predkosc do Łap?

Dodaj ogłoszenie