Nieteatralny tekst Kąckiego. Biała siła według studentów

Redakcja
Pospolite żywoty martwych Polaków Bartek Warzecha
Udowodnili to studenci lalkarstwa w spektaklu dyplomowym. Pierwsza część - odpowiedź na głośny reportaż - to zbiór etiud idealnych na ćwiczenia aktorskie

Scenariusz nieprzyzwoicie długich „Pospolitych żywotów martwych Polaków” spokojnie mógłby posłużyć na dwie realizacje - zbioru etiud i spektaklu. Reżyser Marcin Wierzchowski w pracy ze studentami IV roku lalkarstwa postanowił wykorzystać książkę Marcina Kąckiego „Białystok. Biała siła, czarna pamięć”, który wzbudza skrajne emocje. Prawie czterogodzinna inscenizacja choć interesująca, przede wszystkim jest chaotyczna i pokazuje, jak trudno reportaż przełożyć na język teatru.

Pierwsza część spektaklu dyplomowego to zbiór kilku scen, w których bohaterowie mierzą się wątkami poruszanymi także przez Kąckiego. Pojawia się tu dziecięca zabawa w budowanie miasta, która doprowadzi do „odkrycia” Parku Centralnego, który powstał na gruzach cmentarza żydowskiego, latami skrywane tajemnice o zajmowaniu pożydowskich domów czy wreszcie przezabawna scena z bollywodzkim tańcem, w którym ramiona tancerzy układają się w swastyki, a z ich ust padają radośnie wyśpiewane frazy „Baj, baj, baj, baj, to nie jest twój kraj” i „Hindusi do Chin”.

Niemal na każdą opowieść twórcy mają ciekawy pomysł, prezentują także przyzwoity poziom aktorstwa, odrobinę zrażają zbyt dosłownymi puentami. Natomiast wszystkie te scenki nie stworzyły linearnej opowieści. Obrazy z przedwojennego i współczesnego Białegostoku są dobrym materiałem do ćwiczeń aktorskich, ale niekoniecznie do spektaklu.

Marcin Kącki - Białystok. Biała siła, czarna pamięć
W drugiej części - dużo bardziej spójnej, ale również wymagającej dużych skrótów - na oczach widzów rozgrywa się istna wojna polsko-polska. Wśród bohaterów jest pielęgniarka Kinga o dwóch twarzach - troskliwej dla pacjentów i agresywnej dla znienawidzonego brata, radykalny narodowiec Albert, w którym z wzajemnością podkochuje się wrażliwy Benek, ks. Jacek, który po żarliwej modlitwie czy serdecznej rozmowie z nieznajomym mową nienawiści podjudza tłum do walki z obcokrajowcami... Cała plejada skrajnych osobowości i ambiwalentnych postaw. Historie takich bohaterów splatają się ze sobą i tworzą zatrważający obraz podzielonego polskiego społeczeństwa.

Młodzi aktorzy grają już wyraźniej, dużo bardziej emocjonalnie. Stawiają niełatwe pytania, z różnych stron przyglądają się współczesnym wydarzeniom i historii. Ciekawie kreują swoich bohaterów, ich fobie i poglądy. Dają widzom niełatwą lekcję różnego rozumienia istotny patriotyzmu i naszej historii.

Terminy:
25.04.2016 - godz. 18.45
26.04.2016 - godz. 18.45
27.04.2016 - godz. 18.45
28.04.2016 - godz. 18.45
29.04.2016 - godz. 18.45

Bilety można rezerwować w godzinach 9:00 - 19:00 na Portierni AT WSL lub pod numerem telefonu: 85 743 54 53.
Przeczytaj też: Akademia Teatralna. Pospolite żywoty martwych Polaków. Spektakl dyplomowy

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3