Rail Baltika ma pecha. Na szybką kolej poczekamy. Bo oferty są za drogie

Julita Januszkiewicz
Julita Januszkiewicz
Zaktualizowano 
Spółka PKP PLK nie rozstrzygnęła przetargu na modernizację odcinka trasy kolejowej Czyżew-Białystok. To fragment międzynarodowej trasy kolejowej E75 Rail Baltica. W ramach inwestycji powstaną nowe stacje i przystanki, mosty, przepusty nad torami Rail Baltica
Nie udało się wyłonić firmy, która zajmie się modernizacją odcinka trasy kolejowej Czyżew-Białystok. To fragment międzynarodowej trasy kolejowej E75 Rail Baltica. Bo firmy, które się zgłosiły zaproponowały za wysokie ceny, niż zakładał kosztorys PKP PLK.

Obok budowy dwupasmówki do Białegostoku, modernizacja odcinka Czyżew - Białystok to dla nas bardzo ważna inwestycja - zapewnia Krzysztof Gołaszewski, burmistrz Łap. - Wierzę, że pieniądze się znajdą na jej realizację. To zbyt poważne zadanie.

Czytaj też: Stacja Białystok Nowe Miasto. Nowy przystanek PKP powstaje na przedłużeniu ul. Pułaskiego [ZDJĘCIA, WIDEO]

- Z niepokojem śledzę informacje o nierozstrzygnięciu przetargu - mówi Robert Wyszyński, burmistrz Szepietowa. - Mieszkańcy naszej gminy na modernizację odcinka Czyżew - Białystok czekają od ubiegłego roku. Wtedy odbył się pierwszy przetarg, który również nie wyłonił wykonawcy. Mieliśmy nadzieję, że tym razem się uda.

Ale tym razem przetarg też nie został rozstrzygnięty. Powód? Oferty konsorcjów firm polskich, polsko- chińskich oraz chińskich., które się zgłosiły były za drogie. Najtańsza oferta wynosi 3 mld 397 mln złotych (netto). Pozostałe dwie opiewają na około i ponad 5 mld zł brutto. To kilkakrotnie więcej niż zakładał kosztorys inwestycji. Kolej roboty na odcinku Czyżew-Białystok wyceniła na 1,572 mld zł brutto.

- Procedura przetargowa trwa. Obecnie weryfikujemy oferty - tłumaczy Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK. - Następnie zaplanowane jest przeprowadzanie aukcji elektronicznej.

Jeszcze nie wiadomo kiedy ona się odbędzie. Do aukcji zostaną zaproszeni wykonawcy, którzy spełnili warunki w postępowaniu, a ich ofert nie odrzucono.
- Podczas aukcji oferenci będą proponować swoje ceny. Potem podejmiemy dalsze kroki w sprawie tego postępowania - wyjaśnia Magdalena Janus.

Spółka zdecyduje czy unieważni przetarg i ponownie go ogłosi.
Modernizacja odcinka Czyżew - Białystok to ma być kolejowa rewolucja. Dzięki niej podróż z Białegostoku do Warszawy zajmie dwie godziny. Bo pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 200 km na godzinę.

- Wzrośnie komfort obsługi podróżnych na 6 stacjach i 12 przystankach - zapowiadał w kwietniu Karol Jakubowski z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Projekt zakłada przebudowę ponad 70 km torów i sieci trakcyjnej, oraz ośmiu mostów kolejowych, w tym największego, prawie 200 metrowego mostu na rzece Narew w Uhowie koło Łap. Planowana jest też budowa 29 skrzyżowań dwupoziomowych. Tak zwiększy się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.

To wszystko miało być gotowe za trzy lata. Tyle, że inwestycja może być opóźniona. Samorządy już teraz to odczuwają.
- Nierozpoczęcie prac przez kolej komplikuje gminne inwestycje - nie ukrywa Robert Wyszyński.- Miały być budowane bezkolizyjne przejazdy kolejowe przez tory i drogi równoległe, które muszą być skomunikowane z istniejącą siecią dróg gminnych, powiatowych i nawet krajowych. Wiemy jak mamy budować drogi, ale nie wiemy jak będzie wyglądała sieć dróg projektowanych przez kolej i kiedy one powstaną - tłumaczy burmistrz Szepietowa.

Remont dworca PKP w Białymstoku. Szykują się wielkie zmiany....

Na kolejową inwestycję czekają też przedsiębiorcy z gminy Szepietowo. Na tamtejszą bocznicę przywożą pociągami nawozy, węgiel, materiały budowlane.

- Przedsiębiorcy już muszą planować jak zorganizują dostawę towarów samochodami. Będą musieli je kupić bądź je wynająć - zauważa Robert Wyszyński. - Z niecierpliwością czekamy też na zapowiadany remont dworca kolejowego, który jest opłakanym stanie.

Bo PKP ma w planach remont stacji kolejowych w Baciutach, Łapach, Szepietowie, Raciborach i Czyżewie.
Zmiany szykują się także w Białymstoku. W okolicach przejścia podziemnego, łączącego ul. Starosielce i Hetmańską powstanie nowy przystanek - Białystok Zielone Wzgórza. Kolejną nowością jest to, że tuż koła dworca PKS od strony Centrum Handlowego PARK zostanie zbudowany dodatkowy peron, który umożliwi szybką przesiadkę do autobusów komunikacji miejskiej.

Od 2013 roku PKP PLK realizuje inwestycje wiązane z modernizacją ok 350 km linii E75 Rail Baltica. Zakończyły się już prace na odcinku Warszawa Rembertów – Tłuszcz (Sadowne). Trwają roboty na odcinku Sadowne- Czyżew. Pod koniec tego roku jest planowana jazda po dwóch torach na trasie Małkinia-Czyżew, a w 2020 r.- Małkinia-Sadowne. Dla odcinka Białystok - Ełk opracowywana jest dokumentacja projektowa.

Rail Baltica: Szykuje się rewolucja kolejowa. Podróż z Białe...

polecane: FLESZ: Parkowanie drożeje. Znamy nowe stawki.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
piotr

Pieniądze są i trzeba budować, ale budować w ten sposób by ludzie chcieli tym jeździć. Z Białegostoku do Warszawy 30 minut to jest dla mnie dobry czas przejazdu, maksymalnie 45 minut. Mówicie że się nie da? Trzeba znaleźć człowieka który sprosta wyzwaniu, bo nie ma barier nie do pokonania. Zwolnić tych co nie potrafią.

G
Gość
2019-08-22T14:16:23 02:00, Gość:

Przetargi przetargami, ale na PKP ciąży presja dotacji unijnych, mają w terminie wydać pieniądze lub je stracą, a są to naprawdę ogromne pieniądze. Ciekawe jak chcą tą sytuacją rozwiązać, mogą te pieniądze przenieść na inne trasy gdzie przejdą przetargi, ale wówczas naszego połączenia już raczej nie zobaczymy zmodernizowanego.

No i remontują nowe dworce i budują nowe po krzakach gdzie żadnego pasażera nie uświadczysz.

G
Gość
2019-08-22T11:33:19 02:00, Cezary:

Ciekawe: PKP PLK wycenia prace na 1,5 mld, a najtańsza oferta od wykonawców to ponad 4 mld brutto. Czy marże na tych pracach sięgają kilkuset procent, czy PKP sporządziło tak bardzo nieżyciowy kosztorys?

Kosztorys jest z przed 2 lat. Koszty materiałów i robocizny 100%, krótki termin na inwestycję (trzeba rzucić znaczną ilość sprzętu i ludzi)

123

Po co kolej. Ci co mieli uciec już uciekli. Zaorać i skansen zrobić

G
Gość

Przetargi przetargami, ale na PKP ciąży presja dotacji unijnych, mają w terminie wydać pieniądze lub je stracą, a są to naprawdę ogromne pieniądze. Ciekawe jak chcą tą sytuacją rozwiązać, mogą te pieniądze przenieść na inne trasy gdzie przejdą przetargi, ale wówczas naszego połączenia już raczej nie zobaczymy zmodernizowanego.

G
Gość
2019-08-22T13:34:10 02:00, Mefi:

Co z tego, że na wybranych odcinkach pociąg rozpędzi się do 200km/h skoro musi co chwilę zwalniać i zatrzymywać się, a podróż od blisko 100 lat nie uległa skróceniu na tym odcinku?

Od otwarcia S8 kolej przestaje być konkurencją, szczególnie jak do samochodu weźmie się kilku pasażerów to koszt podróży jest o wiele bardziej korzystny na rzecz auta.

Dla samochodów może nie jest konkurencyjna, ale przewoźnicy autokarowi dostali w plecy i wiele połączeń zostało zlikwidowanych właśnie ze względu na to że ludzie przesiedli się na pociągi.

M
Mefi

Co z tego, że na wybranych odcinkach pociąg rozpędzi się do 200km/h skoro musi co chwilę zwalniać i zatrzymywać się, a podróż od blisko 100 lat nie uległa skróceniu na tym odcinku?

Od otwarcia S8 kolej przestaje być konkurencją, szczególnie jak do samochodu weźmie się kilku pasażerów to koszt podróży jest o wiele bardziej korzystny na rzecz auta.

M
Mieciu

Halyyna pojedziem poldim 😜

G
Gość
2019-08-22T11:07:50 02:00, Gość:

droga Julito - puknij sie (badz daj komus) to moze pomoze ci sie zdecydowac czy Baltika czy Baltica

Stacja w Baciutach! ha, ha,ha. Redakcjo, zmieńcie tych bajkopisarzy!

C
Cezary

Ciekawe: PKP PLK wycenia prace na 1,5 mld, a najtańsza oferta od wykonawców to ponad 4 mld brutto. Czy marże na tych pracach sięgają kilkuset procent, czy PKP sporządziło tak bardzo nieżyciowy kosztorys?

z
zenek

Może trzeba dokonać zmian personalnych w PKP, może źle wyceniono modernizację, może trzeba by budować całkowicie nową linię, a na starej puścić ruch lokalny? Będzie tak jak z przetargami na drogi w Białymstoku. Nowy przetarg, nowe oferty za każdym razem droższe, a czas ucieka! Decydenci!

G
Gość

droga Julito - puknij sie (badz daj komus) to moze pomoze ci sie zdecydowac czy Baltika czy Baltica

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3