Pociągi na trasie Białystok - Waliły będą jeździć codziennie od 1 maja (zdjęcia, wideo)

Andrzej Matys
Andrzej Matys
Pociągi na trasie Białystok - Waliły będą jeździć codziennie od 1 maja Adrian Kuźmiuk
Od 1 maja wracają bezpośrednie pociągi z Białegostoku do Walił. W tym roku kursy będą odbywały się nie tylko w weekendy, a codziennie. To dzięki wsparciu samorządu województwa w kwocie niemal 400 tys. zł. Ostatni raz mieszkańcy regionu taką możliwość mieli 21 lat temu. Pierwszy odjazd ze stacji Białystok o 8.52 w sobotę.

Pociągi na trasie Białystok–Waliły kursowały regularnie przez 114 lat. W 2000 roku linia została zamknięta. Po 16 latach przywrócono połączenia, ale tylko w weekendy.

Pierwszy pociąg przyjechał do stacji Waliły po 16 latach (zdjęcia)

Codzienne, bezpośrednie pociągi wracają po ponad 20 latach. To historyczna chwila, zwłaszcza dla mieszkańców miejscowości położonych na trasie. Dzięki tej decyzji wielu z nich będzie mogło łatwiej dotrzeć do stolicy regionu.

Czytaj również: Pociąg Białystok - Waliły znowu jeździ. I tak prawie do końca września (zdjęcia)

Tu oglądasz: Pociąg Białystok- Waliły. Pojechaliśmy pociągiem w głąb Puszczy Knyszyńskiej! To wspaniała atrakcja turystyczna na Podlasiu

Od 1 maja dziennie na trasie do Walił będą kursowały dwie pary pociągów:

  • Odjazdy z Białegostoku o godz.: 4.50 (od poniedziałku do piątku), 8.52 (soboty i niedziele), 15.45 (codziennie).
  • Odjazdy z Walił o godz.: 5.49 (od poniedziałku do piątku), 10.27 (soboty i niedziele), 16.51 (codziennie).

Podróżni wysiadający w Waliłach będą mogli skorzystać także z bezpłatnego busa do Gródka.

Trasa Białystok-Waliły prowadzi przez malownicze tereny Puszczy Knyszyńskiej. Pociąg wyrusza z Dworca Głównego w Białymstoku i zatrzymuje się na następujących stacjach:

  • Białystok Fabryczny,
  • Kuriany, Zajezierce,
  • Żednia,
  • Sokole Białostockie
  • i kończy trasę w Waliłach.

Codzienne pociągi do Walił będą kursowały do 26 września tego roku. Pociąg relacji Białystok - Waliły - Białystok to jedyne połączenie dla tamtejszych mieszkańców ze światem, bowiem do Walił nie jeździ żaden autobus PKS lub innego przewoźnika.

Pociąg Białystok- Waliły. Pojechaliśmy pociągiem w głąb Pusz...

Jednocześnie PKP Polskie Linie Kolejowe przypominają, że perony na przystankach Białystok Fabryczny, Żednia, Sokole Białostockie, Waliły wyposażono w wiaty i ławki.

- Na wszystkich przygotowane jest aktualne oznakowanie oraz gabloty informacyjne z rozkładem jazdy. Mieszkańcy i turyści korzystający z rowerów mogą je zostawić przy stojakach zamontowanych na peronach. Zwracamy też uwagę wszystkich podróżujących na bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo – drogowych. Na odcinku Białystok – Waliły znajdują się 23 przejazdy. Na stacji Waliły poprawiono stan skrzyżowania. Kierowcy wygodniej przekraczają tory dzięki nowej nawierzchni przejazdów i dróg dojazdowych - informuje Tomasz Łotowski, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Szkoda tylko, że wszystkie dworce po kolei to jedna wielka ruina albo dworzec w krzakach (pomijając dworzec Białystok).

l
lolek
1 maja, 9:05, www.Koncerty.Bialystok.pl:

Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku http://federacjazielonych.blogspot.com/p/projekt-biaostocka-kolej-miejska.html Bezpłatna komunikacja miejska dla mieszkańców Białegostoku - bezpłatna dla mieszkańców komunikacja w 400 tysięcznej stolicy Estonii - Tallinie (autobusy, tramwaje, trolejbusy, kolej) - kosztuje rocznie ok. 50 mln zł = 2 x razy taniej niż w 300 tysięcznym Białymstoku! Wynika to m.in. braku w tak dużym mieście kolei miejskiej, tramwajów czy trolejbusów które są tańsze w eksploatacji niż autobusy marnotrawiące paliwo stanowiącego większość kosztów działalności, ze złej organizacji linii i rozkładów.

Szybka Kolej Miejska i Aglomeracyjna - Urząd Miasta Białystok już w 2007 r. zamówił opracowanie, z którego wynika zasadność uruchomienia kolei miejskiej i aglomeracyjnej http://www.komunikacja.bialystok.pl/cms/File/download/KolejeBialostockie.pdf a podczas eksperymentu 22 września 2014 r. skorzystało z niej ponad 1500 osób

Białystok nie ma tramwajów, nie stać nas na metro, ale mamy istniejące już tory który powinny być osiami rozwoju miasta i kręgosłupem komunikacyjnym.

Białystok nie będzie metropolią bez kolei miejskiej i aglomeracyjnej, ponieważ sieć kolejowa jest niezależna od dróg i korków, jest bezkonkurencyjna czasowo - krótkie czasy przejazdów wobec autobusów i nawet samochodu. Także tramwaje czy trolejbusy stałyby w tych samych korkach co samochody, spowalniałyby je te sam skrzyżowania. Tylko kolej korzystająca z niezależnych torów gwarantuje przemieszczanie się ze skrajnych punktów w mieście w 10-15 minut bezkonkurencyjnym dla autobusów a nawet samochodów

Sposób budowy i remontów dróg w Białymstoku powoduje nieustanne korki, co więcej w każdym mieście na świecie rozbudowa dróg zamiast zmniejszenia korków powoduje ich wzrost, wydłużenie czasu dojazdu, większą emisje hałasu i zanieczyszczeń. Przykładowo po przebudowie ul. Mazowieckiej i Legionowej czy Zielonogórskiej i Wrocławskiej przejazd tego samego odcinka zajmuje ok. 5 minut dłużej niż przed "modernizacją" ze względu na sygnalizację drogową.

Tymczasem kosztem budowy 1-5 km drogi rocznie można uruchomić kursy szynobusu na trasie kolei miejskiej np.

– Białystok Stadion (Kleosin, Politechnika itp.)

– -Nowe Miasto- Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy pętli autobusów 21, 23, 25

– -Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy „nowym” tunelu

– Dworzec PKP Białystok Główny/PKS (centrum przesiadkowe)

– skrzyżowanie ul. Poleska/Sitarska/Częstochowska

– Wiadukt przy rondzie ul. Poleska/Jurowiecka

– Węglówka/ wiadukt przy ul. Sienkiewicza/Wasilkowska/ Towarowa

– Dworzec PKP Białystok Fabryczny -ul Towarowa

– Włościańska/ Piasta (Pieczurki)

– ul. Ciołkowskiego

– ul. Baranowicka/ Szosa Baranowicka (Zaścianki)

i/lub w kierunku osiedla Białostoczek i Wasilkowa

Dla mieszkańców peryferiów jak Kleosin, Starosielce, Zaścianki mogloby to skrócić czas dojazdu do centrum autobusami o ile miejskie szynobusy kursowałyby co 15 – 30 minut.

Taka jest prawda. Tak się rozwijały miasta w aglomeracje na świecie. W Białymstoku nie ma klimatu dla kolei miejskiej. Koleją i Miastem rządzą przeciwne sobie partie. Na tej wojence co widać po stanie kolei miejskiej wszyscy jedynie tracimy.

P
PuszczaBialowieskaTV.pl

Będzie w końcu kiosk? „Zmodernizowany” przez Budimex Dworzec PKP Białystok bez sklepów, gastronomii?

ibialystok.blogspot.com/2020/10/pkppks.html Zacofany przekręt? https://youtu.be/LPa9SzW1IVY „Zmodernizowany” za 45 mln zł Dworzec PKP Białystok ze szkodą dla pasażerów? Bez sklepu, gastronomii, prasy, czyli zamiast nowoczesnego dworca z centrum handlowo-usługowym zabytkowy skansen „jak za cara” wbrew konsultacjom społecznym? Co to za zacofany przekręt? ibialystok.blogspot.com/2020/10/pkppks.html Czemu w Białymstoku nie może być normalnie jak np. na dworcach PKP Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Warszawa Wileńska, Poznań Główny? Chciałbym podczas podróży zrobić zakupy np. w Biedronce (na dworcach mogą być czynne również w niedziele niehandlowe) jak w innych normalnych miastach (np. Dworzec PKP Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Poznań Główny) by np. nie płacić za butelkę wody 5 zł tylko 1 zł.

Co z doprowadzonym przez PO / PSL do bankructwa PKS? Wyprzedali dworce, zburzyli dworzec PKS w Białymstoku, w którym byłby dziś jedyny hipermarket w województwie czynny w niedziele niehandlowe (bo zgodnie z prawem w jednym budynku z dworcem) przynosząc krociowe zyski oblężony przez Białorusinów ? Zamiast przerobić autobusy na tańszy gaz, kierowcy kradną paliwo, by dorobić do niskich wynagrodzeń ? Dworce PKP/PKS w centrach miast to idealne miejsca na centra handlowo-usługowe, hotele, gastronomię, rozrywkę, kina i hale widowiskowe. PKS Białystok wyburzył duży, celowo zaniedbany dworzec, by sprzedać prywatnemu inwestorowi większość terenu (wyprzedają majątek i dworce doprowadzając PKS do bankructwa) a prywatny inwestor, chcą przechytrzyć przepisy, podzielił swoje budynki handlowe na 2, by uniknąć udziału społecznego, i nie może teraz sprzedawać w niedziele (gdyby wszystko było w budynku dworca - mógłby). 13.04.2019 Zwiedzanie Dworca PKS Białystok z projektantem arch. Maciejem Światowym MTS Studio https://youtu.be/ccGmhCxHtr0

w
www.FederacjaZielonych.pl

W godzinach szczytu komunikacyjnego zatłoczone autobusy tkwią w korkach, a popularność rowerów miejskich Biker świadczy o tym, że czasem szybciej poruszać można się po mieście rowerem niż autobusem komunikacji miejskiej, którego średnia prędkość na godzinę niestety często spada do np. 13 kilometrów! Z powodu braku "zielonej fali" postoje autobusu na 20-30 skrzyżowaniach na trasie z sygnalizacją świetlną trwające 1-2 minuty wydłużają podróż o np. 30 minut, marnują czas pasażerów, zwiększają zużycie paliwa (każde zatrzymanie i ruszenie to spalenie paliwa równoważne przejechaniu 1 kilometra, stąd prawie 2 krotny wzrost zużycia paliwa: z 30 litrów na 100 kilometrów w 1997 r do 60 litrów obecnie). Autobusy zamiast wozić pasażerów stoją na światłach, gdyby jeździły szybciej mogłyby przewieźć dwa razy więcej pasażerów lub można by ich używać 2 razy mniej, opłacać 2 x mniej kierowców, zużyć 2 razy mniej paliwa, zmniejszyć 2 razy wydatki na komunikację itp.

Komunikacja Miejska w Białymstoku straciła dla pasażerów zalety szybkości, wygody, taniości.

Rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie istniejącej sieci torów kolejowych do uruchomienia kursów kolei miejskiej w Białymstoku, która ze względu na niezależność od dróg, korków zapewnia bezkonkurencyjnie szybki wobec autobusów czy nawet samochodów czas jazdy pomiędzy np. skrajnymi miejscami na terenie miasta - 10 - 15 minut, ponieważ pociągi jak autobusy, samochody czy ewentualnie tramwaje nie musza stać w korkach, nie zatrzymują się na każdym skrzyżowaniu regulowanym sygnalizacją świetlną itp.

W pierwszym etapie proponujemy uruchomienie dodatkowych przejazdów kolei miejskiej z wykorzystaniem szynobusów w godzinach szczytu komunikacyjnego i największego zatłoczenia autobusów na trasie Dworzec PKP Białystok Starosielce - Dworzec PKP Białystok Główny (przyszłe centrum przesiadkowe na inne linie komunikacji miejskiej, autobusy komunikacji regionalnej, pociągi) - Dworzec PKP Białystok Fabryczny.

PKP Białystok Stadion (Kleosin): Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku https://youtu.be/kkO4TzjZ64w

PKP Białystok Nowe Miasto: Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku https://youtu.be/7r6t3VeO7cQ

w
www.Koncerty.Bialystok.pl

Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku http://federacjazielonych.blogspot.com/p/projekt-biaostocka-kolej-miejska.html Bezpłatna komunikacja miejska dla mieszkańców Białegostoku - bezpłatna dla mieszkańców komunikacja w 400 tysięcznej stolicy Estonii - Tallinie (autobusy, tramwaje, trolejbusy, kolej) - kosztuje rocznie ok. 50 mln zł = 2 x razy taniej niż w 300 tysięcznym Białymstoku! Wynika to m.in. braku w tak dużym mieście kolei miejskiej, tramwajów czy trolejbusów które są tańsze w eksploatacji niż autobusy marnotrawiące paliwo stanowiącego większość kosztów działalności, ze złej organizacji linii i rozkładów.

Szybka Kolej Miejska i Aglomeracyjna - Urząd Miasta Białystok już w 2007 r. zamówił opracowanie, z którego wynika zasadność uruchomienia kolei miejskiej i aglomeracyjnej http://www.komunikacja.bialystok.pl/cms/File/download/KolejeBialostockie.pdf a podczas eksperymentu 22 września 2014 r. skorzystało z niej ponad 1500 osób

Białystok nie ma tramwajów, nie stać nas na metro, ale mamy istniejące już tory który powinny być osiami rozwoju miasta i kręgosłupem komunikacyjnym.

Białystok nie będzie metropolią bez kolei miejskiej i aglomeracyjnej, ponieważ sieć kolejowa jest niezależna od dróg i korków, jest bezkonkurencyjna czasowo - krótkie czasy przejazdów wobec autobusów i nawet samochodu. Także tramwaje czy trolejbusy stałyby w tych samych korkach co samochody, spowalniałyby je te sam skrzyżowania. Tylko kolej korzystająca z niezależnych torów gwarantuje przemieszczanie się ze skrajnych punktów w mieście w 10-15 minut bezkonkurencyjnym dla autobusów a nawet samochodów

Sposób budowy i remontów dróg w Białymstoku powoduje nieustanne korki, co więcej w każdym mieście na świecie rozbudowa dróg zamiast zmniejszenia korków powoduje ich wzrost, wydłużenie czasu dojazdu, większą emisje hałasu i zanieczyszczeń. Przykładowo po przebudowie ul. Mazowieckiej i Legionowej czy Zielonogórskiej i Wrocławskiej przejazd tego samego odcinka zajmuje ok. 5 minut dłużej niż przed "modernizacją" ze względu na sygnalizację drogową.

Tymczasem kosztem budowy 1-5 km drogi rocznie można uruchomić kursy szynobusu na trasie kolei miejskiej np.

– Białystok Stadion (Kleosin, Politechnika itp.)

– -Nowe Miasto- Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy pętli autobusów 21, 23, 25

– -Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy „nowym” tunelu

– Dworzec PKP Białystok Główny/PKS (centrum przesiadkowe)

– skrzyżowanie ul. Poleska/Sitarska/Częstochowska

– Wiadukt przy rondzie ul. Poleska/Jurowiecka

– Węglówka/ wiadukt przy ul. Sienkiewicza/Wasilkowska/ Towarowa

– Dworzec PKP Białystok Fabryczny -ul Towarowa

– Włościańska/ Piasta (Pieczurki)

– ul. Ciołkowskiego

– ul. Baranowicka/ Szosa Baranowicka (Zaścianki)

i/lub w kierunku osiedla Białostoczek i Wasilkowa

Dla mieszkańców peryferiów jak Kleosin, Starosielce, Zaścianki mogloby to skrócić czas dojazdu do centrum autobusami o ile miejskie szynobusy kursowałyby co 15 – 30 minut.

w
www.i.Bialystok.pl

A planowana wycinka drzew wzdłuż drogi Hajnówka-Białowieża pod drogę rowerową, zamiast poprowadzić ją wzdłuż torów Hajnówka-Białowieża z drogą serwisową? Szokujące że POciągi Białystok-Warszawa ciągnięte parowozami jeździły szybciej przed II wojną światową niż dziś! Zamiast bajek o lotnisku należy uruchomić szybkie wygodne tanie regularne połączenie KOLEJOWE Warszawa – Białystok – Augustów - Suwałki (z największym lotniskiem w POlsce) i regionalne Białystok-Bielsk Podlaski - Hajnówka – Białowieża przy prędkości pociągu 160 km/h Białystok-Warszawa=1 godz 30 minut, wybór połączeń co 1-2 godziny do tego najlepiej z bezprzewodowym internetem w wagonach:) www.FestiwalZubra.pl www.TiryNaTory.pl np. z trasy Warszawa-Białowieża korzystałoby 200 tys.turystów rocznie

G
Gość

Można zbudować przystanek Grabówka/Zaścianki.

G
Gość

Kto z Walił ten wysiada ...

w
winc

Czy to prawda że stację Białystok Fabryczny jakieś typy oddały w prywatne ręce. Zamiast ciągle przerabiać dworzec Główny do kolejnej epoki historycznej za dziesiątki milionów naszych podatków, można było wszystkie stacje w regionie doprowadzić do porządku. Szkoda.

Dodaj ogłoszenie