Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opera i Filharmonia Podlaska zorganizowała koncert z okazji jubileuszu 70-lecia urodzin i 40-lecia pracy dyrygenta Zbigniewa Gracy

Magda Ciasnowska
Magda Ciasnowska
W piątek w Białymstoku odbył się koncert z okazji jubileuszu 70-lecia urodzin i 40-lecia pracy artystycznej dyrygenta Zbigniewa Gracy.
W piątek w Białymstoku odbył się koncert z okazji jubileuszu 70-lecia urodzin i 40-lecia pracy artystycznej dyrygenta Zbigniewa Gracy. Michał Heller/OiFP
W Sali Koncertowej przy Podleśnej swój jubileusz obchodził dyrygent Zbigniew Graca. Publiczność usłyszała Uwerturę do opery Włoszka w Algierze G. Rossiniego, Koncert fletowy d-moll C.P.E. Bacha oraz I Symfonię B-dur op. 38 Wiosenną R. Schumanna.

W piątkowy wieczór (8 marca) w Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych odbył się koncert z okazji jubileuszu 70-lecia urodzin i 40-lecia pracy artystycznej wybitnego dyrygenta Zbigniewa Gracy. Maestro poprowadził Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej. Solistką koncertu była Kinga Pancerz – flecistka, która na co dzień jest muzykiem orkiestry OiFP.

Tego wieczoru publiczność usłyszała Uwerturę do opery Włoszka w Algierze G. Rossiniego, Koncert fletowy d-moll C.P.E. Bacha oraz I Symfonię B-dur op. 38 Wiosenną R. Schumanna.

Uwertury do oper Rossiniego zdobyły trwałą popularność dzięki indywidualnemu rysowi, niezwykłej inwencji kompozytora w wynajdywaniu porywających tematów oraz zastosowaniu ciekawych efektów orkiestrowych.

Koncert fletowy d-moll C.P. E. Bacha, drugiego z synów wielkiego Jana Sebastiana, to jedna z jego późniejszych kompozycji ukazująca niezwykły talent kompozytora. Powstał w Poczdamie, podczas służby u króla Prus Fryderyka II, który także był czynnym flecistą. Utwór został skomponowany w pierwszym roku małżeństwa z Klarą Wieck, w najszczęśliwszym okresie życia kompozytora, stąd jego uczuciowo-romantyczny charakter przejawiający się w prostym, bezpośrednim muzykowaniu, w jasnych barwach, w pogodnym spojrzeniu na świat. Intencją Schumanna było stworzenie dzieła przepełnionego tęsknotą za wiosną, które brzmiałoby jak sygnał do przebudzenia.

Zbigniew Graca

Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 6 lat w Szkole Muzycznej w Ełku. Studiował w warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie skrzypiec u prof. T. Wrońskiego oraz dyrygentury symfoniczno-operowej u prof. S. Wisłockiego. Swoje umiejętności doskonalił u mistrzów: F. Ferrary w Sienie (Włochy), oraz u R. Kubelika w Lucernie (Szwajcaria).

Jest laureatem głównych nagród w konkursach dyrygenckich: w Kopenhadze (Konkurs im. N. Malko ̶ III.), w Katowicach (Konkurs im. G. Fitelberga ̶ V.), w Wiedniu (Konkurs im. H. Swarowskiego ̶ III.). W latach 1975-80 współpracował z Orkiestrą Radiową w Warszawie, a następnie – jako koncertmistrz i dyrygent – z Orkiestrą Symfoniczno-Operową w Akwizgranie (Niemcy). W latach 1985-88 był etatowym dyrygentem Opery Królewskiej w Kopenhadze. W sezonie 1989/90 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Państwowej Opery we Wrocławiu. W latach 1992-95 był regularnym gościnnym dyrygentem Opery Poznańskiej, gdzie przygotował i prowadził premiery m.in. Aidy G. Verdiego, Cyganerii G. Pucciniego, Święta wiosny I. Strawińskiego, czy Cudownego Mandaryna B. Bartoka.

Od 1989 do 2017 r. był etatowym dyrygentem Warszawskiej Opery Kameralnej. Tu przygotował i pełnił kierownictwo muzyczne wielu oper Mozarta, Rossiniego, czy Donizettiego. Współtworzył muzycznie coroczny Festiwal Mozartowski w Warszawie od chwili jego powstania w roku 1991. Od 2017 r. pełnił funkcję dyrygenta nowo powstałej Polskiej Opery Królewskiej z siedzibą w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Występuje niemal we wszystkich krajach Europy (regularnie w Skandynawii, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, na Litwie i Łotwie), w Japonii i USA.

Od 1995 r. był wielokrotnie zapraszany na występy do Izraela. W latach 2008 i 2009 prowadził premiery oper mozartowskich w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Od 1998 r. występuje w Turcji z Prezydencką Orkiestrą Symfoniczną oraz w Operze Narodowej w Ankarze. Rok 1999 zaowocował współpracą z Łotewskim Narodowym Teatrem Operowym, która trwa do dziś. W LNO w Rydze kierował muzycznie premierami oper W.A. Mozarta: Don Giovanni, Cosi fan tutte, Wesele Figara oraz Czarodziejski Flet. Od 2012 r. ponownie współpracuje z Teatrem Wielkim w Poznaniu, gdzie dyryguje operami: Wesele Figara, Cyrulik sewilski, Don Giovanni, Traviata i Toska. W Polsce koncertuje z zespołami niemal wszystkich orkiestr. W swoim dorobku posiada liczne nagrania archiwalne oraz płytowe.

Zobacz też:

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny