Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

OiFP. Mirosław Jacek Błaszczyk poprowadzi koncert inaugurujący 66. sezon artystyczny 2020/21. Penderecki, Beethoven, Mozart na dużej scenie

OPRAC.:
Jerzy Doroszkiewicz
Jerzy Doroszkiewicz
Mirosław Jacek Błaszczyk
Mirosław Jacek Błaszczyk Jerzy Doroszkiewicz
Już w najbliższy piątek, 25 września o godz. 19, Opera i Filharmonia Podlaska zainauguruje 66. sezon artystyczny 2020/21. Na dużej scenie przy Odeskiej usłyszymy Adagio z III Symfonii Krzysztof Pendereckiego, IV Symfonię B-dur op. 60 Ludwiga van Beethovena oraz Mszę C-dur „Koronacyjną" KV 317 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Orkiestrę, Chór – przygotowany przez prof. Violettę Bielecką – i solistów poprowadzi Maestro Mirosław Jacek Błaszczyk. Zaśpiewają: Małgorzata Trojanowska – sopran, Joanna Motulewicz – alt, Paweł Cichoński – tenor, Dominik Opaliński – bas.

Jak rozpocząć nowy etap życia, nowy sezon artystyczny, gdy poprzedni się nie zakończył, jakby przedwcześnie zgasł? Jak muzycznie uczcić twórcę, nad którego prochami pomodlono się, ale ich nie pochowano? Na te pytania odpowiada Adagio samego Krzysztofa Pendereckiego, muzyka będąca rozpamiętywaniem przeszłości, uobecniającej się w podobieństwach i cytatach – pisze Magdalena Gajl w programie koncertu inauguracyjnego.

Ten centralny rozdział pięcioczęściowej III Symfonii rozpoczyna się zwielokrotnionym motywem z Wagnerowskiego „Tristana i Izoldy”, a nastrojem nawiązuje do swojego „Raju utraconego” - Adagietta poprzedzającego lament Adama po spróbowaniu jabłka. Słychać też ptasie motywy z Mahlerowskiego „Zmartwychwstania” i rozdzwonioną dźwiękiem czelesty dziecięcą melodyjkę z V Symfonii Szostakowicza, pisanej w kulminacyjnej fazie stalinowskiego terroru.

Adagio Pendereckiego i Adagio, którym Ludwig van Beethoven rozpoczyna IV Symfonię B-dur op. 60, mają żałobny nastrój, ale muzyka Beethovena szybko otrząsa się z odrętwienia potężnym akordem. Powraca on wielokrotnie w melodii głównego tematu części Allegro vivace, przysłaniając pierwszoplanowe motywy, wtrąca się w ludyczne dialogi. Kolejne Adagio ma formę wariacji, wypełnia je żarliwy śpiew smyczków, którego ekspresję określają wszechobecne nutowe oznaczenia dynamiki i artykulacji. Głębię wyrazu tematu potęgują tkliwe epizody – melodia klarnetu z głuchym odzewem kotłów, dłuższy dialog skrzypiec. Uwagę przykuwa bujność brzmienia i wszechobecny rytm podskoków czy bicia serca.

Podobnie wielowymiarowa Msza C-dur KV 317 „Koronacyjna” Wolfganga Amadeusza Mozarta, powstała tuż po powrocie 23-letniego twórcy do rodzinnego Salzburga, w którym miał osiąść na zawsze. Nie zrażając się ograniczeniami czasu trwania i obsady, skomponował dzieło skondensowane, zapowiadające arcydzieła przyszłości, ukoronowujące dotychczasowe doświadczenia. Przydomek „Krönungmesse” przylgnął doń po włączeniu Mszy do repertuaru koronacyjnego na wiedeńskim dworze, już po śmierci Mozarta; przede wszystkim jednak zawiera ona kilka epizodów pełnych królewskiego majestatu. Należy do nich Sanctus czy początkowa chóralna inwokacja, Kyrie eleison.

Teraz oglądasz: OiFP. Mirosław Jacek Błaszczyk dyrygował Requiem Verdiego

KONCERT INAUGURACYJNY

25 września 2020 godz.19 / Sala koncertowa, ul. Odeska 1

Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent

Violetta Bielecka – przygotowanie chóru

Małgorzata Trojanowska – sopran
Joanna Motulewicz – alt
Paweł Cichoński – tenor

Dominik Opaliński – bas

Krzysztof Penderecki (1933-2020) – Adagio z III Symfonii

Ludwig van Beethoven (1770-1827) – IV Symfonia B-dur op. 60

Adagio - Allegro vivace

Adagio

Allegro vivace (Menuetto)

Allegro ma non troppo

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) – Msza C-dur „Koronacyjna" KV 317

Kyrie eleison

Gloria

Credo

Sanctus

Benedictus

Agnus Dei

Mirosław Jacek Błaszczyk

Ukończył z odznaczeniem studia w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie dyrygentury K. Stryi. W 1993 r. dzięki stypendium American Society for Polish Music pogłębiał umiejętności dyrygenckie w Los Angeles. W okresie 1984-1986 dyrygował zespołem złożonym z muzyków katowickiej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji podczas festiwali "Warszawska Jesień" i "Śląskie Dni Muzyki Współczesnej". W 1986 r. został dyrektorem artystycznym Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Zabrzu, a w 1990 r. dyrektorem naczelnym i artystycznym Państwowej
Filharmonii w Białymstoku, z którą odbył tournée po USA (1995; m.in. nowojorska Carnegie Hall). Przez dwa sezony był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Poznańskiej (1996). W latach 1998-2013 dyrektor artystyczny, od roku 2013 dyrektor Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach. Od 1999 r. dyrektor artystyczny i juror Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Od 2017 r. szef artystyczny Polskiej Orkiestry "Sinfonia Iuventus". W latach 1999-2002 był głównym dyrygentem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Porto (Portugalia), a w 2003 jurorem i dyrygentem na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Maroku. Dwa lata później powołany został na stanowisko dyrektora artystycznego II Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego w Toruniu, pełnił je także w 2013 roku; w III i IV toruńskim konkursie (2013, 2016) był także jurorem. W 2011 r. objął stanowisko przewodniczącego jury VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Był przewodniczącym jury VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku (2016). Koncertuje na wszystkich estradach w kraju (z Filharmonią Narodową na czele) i za granicą (m.in. Albania, Austria, Białoruś, Chiny, Czechy, Francja, Hiszpania, Irlandia, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Maroko, Meksyk, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Tunezja, Ukraina i USA). Z zespołami Filharmonii Śląskiej nagrał kilkadziesiąt płyt. "Górecki. Mikołaj/Henryk Mikołaj" (DUX 0924) nominowana była do Fryderyka 2013. Ma na swoim koncie wiele prawykonań. Filharmonicy śląscy pod jego batutą byli pierwszymi w Polsce wykonawcami IV Symfonii "Tansman. Epizody" H.M. Góreckiego, zamykając cykl światowych prawykonań tego utworu (2014/2015 Londyn - Los Angeles - Amsterdam - Łódź/Katowice). Jako drugie na świecie w 2016 r. wykonanie to wydano na CD. W 2017 r. ukazała się płyta z II Symfonią "Kopernikowską" H.M. Góreckiego pod jego batutą. Za promowanie muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej, oraz za osiągnięcia filharmoników śląskich pod jego batutą, otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w dziedzinie kultury. Podobną uhonorowany został także przez prezydenta Rybnika. Jest kierownikiem Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. 7 sierpnia 2012 r. prezydent RP B. Komorowski nadał artyście tytuł profesora sztuk muzycznych. Od 2017 r. kierownik artystyczny i pierwszy dyrygent Opery i Filharmonii Podlaskiej.

Małgorzata Trojanowska

Edukację muzyczną rozpoczęła grą na skrzypcach (szkoła muzyczna I i II st.). Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku. W 2008 r. ukończyła dyrygenturę chóralną w klasie prof. B. Sawickiej, w 2011 r. uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego prof. E. Iżykowskiej. Warsztat wokalny kształciła również podczas kursów wokalnych z wybitnymi śpiewakami, takimi jak A. Garanča, O. Pasiecznik, I. Kłosińska, M. Rzepka. Jest laureatką wielu konkursów: III Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w ramach 3. Letniej Akademii Śpiewu w Gdańsku, VI Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego "Złote Głosy" w Warszawie, X Międzynarodowego Festiwalu Belcanto w Nałęczowie – Złoty Słowik i nagroda publiczności, Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Brześciu, Konkursu Moniuszkowskiego "Pieśń Wieczorna" w Białymstoku, I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego "Viva Calisia" - nagroda Filharmonii Kaliskiej oraz nagroda za "prawdę sceniczną", Międzynarodowego Konkursu Operetkowego im. I. Borowickiej w Krakowie. Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sezonie 2010/11. Jako solistka uczestniczy w ciekawych wydarzeniach artystycznych. Podczas studiów zadebiutowała jako Halka w operze S. Moniuszki na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej (reż. N. Babińska), wystąpiła też w roli Hrabiny w "Weselu Figara" W.A. Mozarta w reż. P. Aignera na scenie Białostockiego Teatru Lalek. Od 2007 r. współpracuje z Zespołem Muzyki Dawnej "Diletto" A. Moniuszko, z którym zaśpiewała wiele koncertów kameralnych, oratoryjnych i operowych. Kreowała m.in. postać Serpiny w operze "La serva padrona" G.B. Pergolesiego, Tytanii w "The Fairy Queen" i Dydony w "Dydonie i Eneaszu" H. Purcella, Lisetty w "Il cavaliere per amore" N. Piccinniego, Bastienne w "Bastien i Bastienne" W.A. Mozarta. Zainaugurowała sezon Opery i Filharmonii Podlaskiej 2018/19 pod batutą M.J. Błaszczyka, wykonując partię solową w "Angelusie" W. Kilara. Pod dyrekcją M. Wolińskiej z towarzyszeniem Brandenburskiej Orkiestry Państwowej i zjednoczonych chórów z Polski, Białorusi i Niemiec zaśpiewała "Te Deum" W. Kilara. Wystąpiła na koncercie w 15. rocznicę wstąpienia Polski do UE z orkiestrą Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, koncercie finałowym festiwalu "Gaude Mater" w Częstochowie ("Symfonia pieśni żałosnych" H.M. Góreckiego i "Angelus" W. Kilara pod dyr. A. Klocka). Na koncercie wieńczącym sezon artystyczny Filharmonii Częstochowskiej 2018/19 wykonała partię Hanny w operze "Straszny dwór" S. Moniuszki. Wystąpiła także na Open Air Gala w Kaliszu pod batutą maestro H. Breuera. Kilkakrotnie uczestniczyła w prawykonaniach utworów współczesnych kompozytorów polskich - pieśni "Sielanki" oraz oratorium "Dziedzictwo" T. Trojanowskiego, "Anioły" J. Krutula, "Stabat Mater" M. Nagnajewicza, "Psalmy dla niezłomnych" G. Bogdana. Brała udział w nagraniach: rekonstruowanych dzieł dawnych kompozytorów polskich - "Dawni mistrzowie - nowo odkryci" (dyr. A. Moniuszko), Mszy S. Ziemianowskiego (dyr. A. Olszewska), pieśni i arii W.A. Mozarta (M. Krassowski - fortepian), pieśni pasyjnych z zespołem wokalnym Pro Opere (dyr. E. Rafałko). Gości na festiwalach muzycznych w całej Polsce. Współpracowała ze znakomitymi dyrygentami i zespołami, m.in.: M. J. Błaszczykiem (Opera i Filharmonia Podlaska), A. Klockiem (Filharmonia Kaliska, Częstochowska) J. Salwarowskim (Filharmonia Częstochowska), C. Grabowskim (Filharmonia Zielonogórska), J. Swobodą (Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze), J.M. Zarzyckim (Filharmonia Kameralnej w Łomży), P. Wijatkowskim (orkiestra UMFC), N. Athineosem (Brandenburska Orkiestra Państwowa), Z. Gracą. Jej repertuar jest bogaty i różnorodny, obejmuje liczne arie i partie operowe i oratoryjne, pieśni, utwory musicalowe i estradowe.

Joanna Motulewicz

Ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. J. Janucik. Finalistka i laureatka konkursów wokalnych, takich jak: Międzynarodowy Konkurs Wokalny "Le Grand Prix de l'Opera" w Bukareszcie, Międzynarodowy Konkurs Wokalny "cantateBach!" w Greifswaldzie, Ogólnopolski Konkurs Wokalny w Dusznikach-Zdroju oraz Ogólnopolski Konkurs Moniuszkowski "Aria i Pieśń Wieczorna" w Białymstoku. Solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, na deskach której występuje w operach "Carmen" G. Bizeta, "Czarodziejski flet" W.A. Mozarta, "Traviata" G. Verdiego i "Straszny dwór" S. Moniuszki, musicalach "Skrzypek na dachu" J. Bocka i "Korczak" Ch. Williamsa oraz operetkach "Zemsta nietoperza" i "Baron cygański" J. Straussa. W styczniu 2015 zadebiutowała w Operze we Frankfurcie nad Menem jako Bronka w "Pasażerce" M. Weinberga – w maju 2017 r. tą rolą zadebiutowała również na deskach Opery Wiedeńskiej – a następnie pojawiła się tam w operach G. Pucciniego "Gianni Schicchi" oraz "Siostra Angelica", a także w "Das schlaue Füchslein" L. Janáčka. W sezonie 2019/20 została zaproszona do udziału w premierze opery "Penelope" G. Faurégo, w tym sezonie zadebiutuje też w Operze Graz. W 2013 r. rozpoczęła współpracę z Opera Classica Europa, gdzie wcieliła się w postać Feneny w "Nabucco" Verdiego pod batutą H. Richtera. W latach 2013-2015 była uczestniczką Akademii Operowej w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, z którym stale współpracuje, pojawiając się przedstawieniach takich, jak "Carmen" Bizeta, "Straszny dwór" Moniuszki czy "Oniegin" P. Czajkowskiego. W 2017 r. rozpoczęła współpracę z Festiwalem Oper Barokowych "Dramma per Musica" w Warszawie, występując jako Selinda w operze "Farnace" A. Vivaldiego, a następnie Bradamante w "Alcinie" G.F. Händla. Współpracuje również z zespołami muzyki dawnej Il Tempo i La Tempesta oraz Kwartetem Wokalnym Tempus, z którymi koncertuje w kraju i za granicą. Jej działalność artystyczna obejmuje również kompozycje oratoryjne i kantatowe. W repertuarze ma ponad 30 partii, m.in. w dziełach takich kompozytorów, jak J.S. Bach, W.A. Mozart, L. van Beethoven, A. Dvořák, S. Moniuszko, G. Mahler, K. Szymanowski, I. Strawiński, G. Verdi, M. Bembinow.

Paweł Cichoński

Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 8 lat w PSM I st. w Białymstoku w klasie fortepianu. Ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. w klasie organów prof. M. Terleckiej oraz studia na specjalności muzyka kościelna na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. M. Czajki i dyrygowania prof. B. Goli. Ukończył również studia na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w klasie śpiewu prof. C. Szyfmana oraz dr A. Teligi. W 2012 r. zadebiutował na deskach Opery Narodowej w spektaklu studenckim "Sen nocy letniej" B. Brittena w roli Flauta. W 2014 r. współpracował z Białostockim Teatrem Lalek przy realizacji spektaklu marionetkowego "Kantata o kawie" J.S. Bacha. Bierze czynny udział w koncertach organizowanych przez UMFC w Białymstoku oraz inne instytucje kulturalne tego miasta. W swoim dorobku posiada liczne arie oratoryjne, kantatowe oraz operowe. Współpracował z takimi zespołami muzyki dawnej, jak: Il Tempo pod kierownictwem prof. A. Sapiechy, Gradus ad Parnasum pod kier. K. Garstki oraz z zespołem Diletto pod kier. A. Moniuszki. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich pod okiem m. in. O. Pasiecznik, W. Zerera, M. Sandera, R. Trosta, R. Karczykowskiego. Od 2016 r. pracuje w Chórze Opery i Filharmonii Podlaskiej. Wraz z Chórem OiFP wystąpił na XIV Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym "Chopin i Jego Europa" w Warszawie, w ramach którego w koncercie i nagraniach dwóch oper S. Moniuszki wykonał partie solowe: Gościa w "Halce" (w j. włoskim z zespołem Europa Galante pod batutą F. Biondiego) oraz Grzesia w "Strasznym dworze" (z Orkiestrą XVIII Wieku pod dyrekcją G. Nowaka).

Dominik Opaliński

Bas-baryton, rodowity kętrzynianin. Od 7 roku życia uczęszczał do Państwowej Szkoły Muzycznej w Kętrzynie, gdzie uczył się grać na fortepianie. Naukę śpiewu rozpoczął w 2009 roku na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Ukończył studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Swoje umiejętności wokalne doskonalił uczestnicząc w licznych kursach prowadzonych m.in. przez Włodzimierza Zalewskiego oraz Marka Rzepkę. Na scenie zadebiutował w 2011 roku podczas IV Międzynarodowego Operowego Forum Młodych, towarzyszącego XX Bydgoskiemu Festiwalowi Operowemu, śpiewając partię Sempronia w Aptekarzu Josepha Haydna. Brał też udział w kolejnych edycjach festiwalu. W lipcu 2012 roku wystąpił na estradzie Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej wcielając się w rolę Strażnika Więziennego w Tosce Giacomo Pucciniego. W maju 2014 roku podczas Festiwalu Kultury i Sztuki odbywającego się w Toruniu wykonał partię Ariodatesa w Xerxesie Georga Friedricha Händla. Ponadto w swoim repertuarze ma wiele innych ról, m.in. Leporella z Don Giovanniego czy Bartola z Wesela Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta. Partie te śpiewał w Filharmonii Gorzowskiej, Świętokrzyskiej, na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej czy w Kammeroper w Rheinsbergu. Z powodzeniem wykonuje także muzykę oratoryjną, m.in. Magnificat D-dur Johanna Sebastiana Bacha, Requiem d-moll i Mszę Koronacyjną C-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta, Magnificat Antonia Vivaldiego, Stabat Mater i Mszę G-dur Franza Schuberta, Stabat Mater Josepha Haydna, Oratorium Pasyjne Ta Hagia Pathe Przemysława Pasternaka. Prowadzi ożywioną działalność koncertową. W latach 2013-2014 wraz z Orkiestrą Symfoników Bydgoskich pod dyrekcją Marka Czekały wziął udział w cyklu Koncertów Papieskich "Podążaj za mną". Nie raz miał okazję występować na estradzie Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Warmińsko- Mazurskiej oraz na scenie Opery Nova w Bydgoszczy. Współpracował z takimi dyrygentami, jak Benedykt Błoński, Rafał Delekta, Piotr Deptuch, Rafał Janiak, Janusz Przybylski, Zygmunt Rychert, Piotr Sułkowski, Elżbieta Wiesztordt. W 2015 roku nawiązał współpracę z Filharmonią Narodową w Warszawie i bierze udział w koncertach edukacyjnych.

Violetta Bielecka

Dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, ceniony pedagog. Od urodzenia do chwili obecnej związana z Białymstokiem. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. W Białymstoku w klasie fortepianu Z. Frankiewicz. Edukację w specjalności dyrygentura chóralna doskonaliła podczas studiów pod kierunkiem znakomitych prof. prof. J. Boka i R. Zimaka w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem). Jest absolwentką i byłym pracownikiem Podyplomowych Studiów Chórmistrzowskich i Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W latach 1984-1987 była dyrygentem Chóru Politechniki Białostockiej. Prowadzi klasę śpiewu w Zespole Szkół Muzycznych im. I. Paderewskiego w Białymstoku. Kierowała tam Chórem Żeńskim ZSM "Schola Cantorum Bialostociensis" (1987-2009). W latach 1995-2017 pełniła funkcję Prezesa Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Chóralnej "Cantica Cantamus" w Białymstoku, przy którym w latach 1998-2006 prowadziła Białostocki Chór Kameralny "Cantica Cantamus". Była inicjatorem i organizatorem Międzynarodowych Warsztatów Młodzieży Polskiej i Polonijnej Polskiej Filharmonii Pokoju. Chóry prowadzone przez nią zdobyły wiele cennych nagród i wyróżnień. W latach 1995-1997 była konsultantem wokalnym Chóru Operowego Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. Do współpracy zaproszono ją ponownie 2015 r. do przygotowania premiery opery S. Moniuszki "Straszny dwór". W 2000 r. z rąk Prezydenta RP otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych. Jest profesorem na Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku. W 2017 r. powierzono jej funkcję kierownika Katedry Chóralistyki i Edukacji Artystycznej UMFC na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym (1999-2005 kierownik Zakładu Dyrygentury Chóralnej; 2005-2012 Prodziekan Wydziału), od 2019 r. członek Rady Uczelni oraz Rady Dyscypliny Artystycznej. Wykształciła wielu chórmistrzów, wokalistów chóralnych i śpiewaków solowych. Od 2006 r. odnosi liczne sukcesy jako dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej – Europejskiego Centrum Sztuki w Białymstoku. Chór przez nią prowadzony bierze udział w prestiżowych festiwalach międzynarodowych, wykonując dzieła światowej literatury muzycznej w najbardziej renomowanych salach koncertowych, m.in.: Filharmonii Narodowej, Studiu im. W. Lutosławskiego Polskiego Radia w Warszawie, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, w Auli Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu (Filharmonia Poznańska im. T. Szeligowskiego). Przygotowała zespół do koncertów, transmisji radiowych i telewizyjnych oraz światowych nagrań CD w ramach Festiwalu Muzycznego "Chopin i jego Europa", Wielkanocnego Festiwalu im. L. van Beethovena, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Żydowskiej "Warszawa Singera", Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej "Gaude Mater" w Częstochowie, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Indywidualności Muzycznych im. A. Tansmana w Łodzi oraz Festiwalu "Katowice Kultura Natura". W jej dorobku artystycznym szczególne miejsce zajmują wydawnictwa fonograficzne dzieł wokalno-instrumentalnych, oper, kantat, muzyki chóralnej a cappella, rozpowszechniane na rynku krajowym i zagranicznym. Liczne nominacje, nagrody Fryderyk 2009, 2016, 2017 oraz Nagroda International Classical Music Award 2018 przyznana przez międzynarodowe jury za płytę F. Nowowiejski "Quo vadis" w kategorii chóralnej. Jej zasługi dla kultury polskiej oraz za kształtowanie wizerunku artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zostały nagrodzone Grand Prix Rektora UMFC (2019). Uhonorowana Teatralną Nagrodą Muzyczną im. J. Kiepury (2019), Odznaką Honorową Województwa Podlaskiego w dziedzinie upowszechniania kultury muzycznej nadaną przez Zarząd Województwa Podlaskiego (2018), Nagrodą Prezydenta Miasta Białegostoku za całokształt dokonań artystycznych (2016), Medalem "Zasłużony dla UMFC" nadanym przez Rektora prof. dr hab. Ryszarda Zimaka (2014), Złotym Medalem nadanym przez Prezesa Stowarzyszenia Wspólnota Polska w Warszawie (2012), Złotym Medalem za Długoletnią Służbę nadanym przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego (2010), Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego I stopnia za osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne (2009), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (MEN 2009), Srebrnym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" (2008), Odznaką honorową "Zasłużony dla Kultury Polskiej" (2006), Złotym Krzyżem Zasługi nadanym przez Prezydenta RP (2002), Nagrodą Marszałka Województwa Podlaskiego (2002), Nagrodą Prezydenta Miasta Białegostoku za działalność organizatorską, związaną z popularyzowaniem dziedzictwa kulturowego na Wschodzie poprzez działalność Polskiego Chóru Pokoju (2000), Złotą odznaką "Zasłużony Białostocczyźnie" (1992) oraz Złotym Krzyżem Zasługi nadanym przez Prezydenta RP (1990). W 2013 r. odebrała w Poznaniu Nagrodę im. J. Kurczewskiego za wybitne
osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki i propagowanie muzyki polskiej, przyznaną przez Kapitułę Nagrody im. J. Kurczewskiego. Od 2010 r. należy do Akademii Fonograficznej (sekcja muzyki poważnej) zrzeszającej muzyków, autorów, kompozytorów, producentów muzycznych, dziennikarzy i branżę fonograficzną, która dokonuje oceny wydawnictw fonograficznych oraz wyboru laureatów nagród Fryderyk. Od 2015 r. bierze udział w pracach komisji do spraw przyznawania Nagród Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie
twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury oraz stypendiów dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny