Program kolejnego koncertu symfonicznego opiera się na twórczości trzech kompozytorów. Usłyszymy kompozycje Mozarta, Mercadantego i Schuberta. Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej zagra w sali koncertowej przy ul. Podleśnej 2.
Repertuar koncertu:
Wolfgang Amadeusz Mozart - Uwertura do opery "Wesele Figara"
- Kunszt Wolfganga Amadeusza Mozarta (1756-1791) ujawniał się nawet w uwerturach operowych, zwięźle i dowcipnie rozbudzających ciekawość mającej nastąpić akcji dramatycznej. Mozartowska Uwertura do „Wesela Figara” jest obrazem budzącego się do życia miasta, ilustracją pospiesznego knowania, czujności, o których świadczy zestawienie pierwszej myśli granej cicho w niskim rejestrze z wybuchami orkiestrowego tutti - opowiada Magdalena Gajl z Radia Białystok.
Severio Mercadante - Koncert fletowy e-moll
- Na popularność drugiego Koncertu e-moll op. 57 wpływ ma przejrzystość początkowego Allegro maestoso. Trzy epizody mocno obsadzonej orkiestry kontrastują z lekkością wspólnych partii z solistą i ze swobodą wirtuozowskiej solowej kadencji. Nostalgia głównej tonacji utworu zaznacza się w Largo, rozpoczętym na wzór patetycznych Händlowskich uwertur. Słynne Rondo russo odróżnia Koncert e-moll od większości finałów koncertów fletowych Mercadantego, z których aż cztery zakończył polonezem (Polacca brillante) - opisuje Magdalena Gajl.
Solo na flecie poprzecznym wykona Łukasz Długosz.
Franz Schubert - III symfonia D dur, D.200
- III Symfonia D-dur D. 200. rozpisana na klasyczną orkiestrę z podwójną obsadą instrumentów dętych, rozpoczyna się uroczystym wstępem Adagio maestoso przypominającym uwerturę do „Czarodziejskiego fletu”. Wspólne z Mozartem jest eksponowanie ulubionego przez Wolfganga Amadeusza brzmienia klarnetu. Pogodny charakter ludowych pieśni austriackich wywiera silne wrażenie wobec symfonicznego rozmachu: kontrasty orkiestrowego brzmienia przybierają postać nagłych wybuchów. Silne akcenty wyznaczają mocny puls Menuetto vivace, upodabniając ten stylizowany dworski taniec do Beethovenowskiego scherza. Środkowy epizod menueta kontrastuje złagodzonym rytmem i pomniejszoną obsadą – nad delikatnym akompaniamentem smyczków obój z fagotem rozwijają melodię przypominającą kluczową rolę Schuberta w emancypacji walca. Taneczny charakter ma też finał Presto vivace, utrzymany w rytmie taranteli, znamiennym dla późniejszych arii Rossiniego (cavatina Figara z „Cyrulika sewilskiego” powstała rok po „Trzeciej” Schuberta) czy „italianizujących” utworów późniejszych romantyków („Włoska” symfonia Mendelssohna, „Kaprys włoski” Czajkowskiego). Włosi mogli się czuć docenieni i usatysfakcjonowani - rekomenduje Magdalena Gajl.
Koncert w wykonaniu białostockich symfoników pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka będzie można obejrzeć na oficjalnym kanale Youtube 23 kwietnia o godz. 19.00.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?