Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej zagra koncert symfoniczny online

OPRAC.:
Alicja Olchanowska
Alicja Olchanowska
Koncert będzie transmitowany 23 kwietnia w formule online, na kanale Youtube instytucji. Orkiestra OiFP zagra utwory Mozarta, Schuberta i Mercadantego. Michała Heller/OiFP
Białostoccy muzycy zagrają utwory Mozarta, Schuberta i Mercadantego. Orkiestrę poprowadzi dyrygent Mirosław Jacek Błaszczyk. Wydarzenie dostępne będzie 23 kwietnia na kanale Youtube OiFP.

Program kolejnego koncertu symfonicznego opiera się na twórczości trzech kompozytorów. Usłyszymy kompozycje Mozarta, Mercadantego i Schuberta. Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej zagra w sali koncertowej przy ul. Podleśnej 2.

Repertuar koncertu:

Wolfgang Amadeusz Mozart - Uwertura do opery "Wesele Figara"

- Kunszt Wolfganga Amadeusza Mozarta (1756-1791) ujawniał się nawet w uwerturach operowych, zwięźle i dowcipnie rozbudzających ciekawość mającej nastąpić akcji dramatycznej. Mozartowska Uwertura do „Wesela Figara” jest obrazem budzącego się do życia miasta, ilustracją pospiesznego knowania, czujności, o których świadczy zestawienie pierwszej myśli granej cicho w niskim rejestrze z wybuchami orkiestrowego tutti - opowiada Magdalena Gajl z Radia Białystok.

Severio Mercadante - Koncert fletowy e-moll

- Na popularność drugiego Koncertu e-moll op. 57 wpływ ma przejrzystość początkowego Allegro maestoso. Trzy epizody mocno obsadzonej orkiestry kontrastują z lekkością wspólnych partii z solistą i ze swobodą wirtuozowskiej solowej kadencji. Nostalgia głównej tonacji utworu zaznacza się w Largo, rozpoczętym na wzór patetycznych Händlowskich uwertur. Słynne Rondo russo odróżnia Koncert e-moll od większości finałów koncertów fletowych Mercadantego, z których aż cztery zakończył polonezem (Polacca brillante) - opisuje Magdalena Gajl.

Solo na flecie poprzecznym wykona Łukasz Długosz.

Franz Schubert - III symfonia D dur, D.200

- III Symfonia D-dur D. 200. rozpisana na klasyczną orkiestrę z podwójną obsadą instrumentów dętych, rozpoczyna się uroczystym wstępem Adagio maestoso przypominającym uwerturę do „Czarodziejskiego fletu”. Wspólne z Mozartem jest eksponowanie ulubionego przez Wolfganga Amadeusza brzmienia klarnetu. Pogodny charakter ludowych pieśni austriackich wywiera silne wrażenie wobec symfonicznego rozmachu: kontrasty orkiestrowego brzmienia przybierają postać nagłych wybuchów. Silne akcenty wyznaczają mocny puls Menuetto vivace, upodabniając ten stylizowany dworski taniec do Beethovenowskiego scherza. Środkowy epizod menueta kontrastuje złagodzonym rytmem i pomniejszoną obsadą – nad delikatnym akompaniamentem smyczków obój z fagotem rozwijają melodię przypominającą kluczową rolę Schuberta w emancypacji walca. Taneczny charakter ma też finał Presto vivace, utrzymany w rytmie taranteli, znamiennym dla późniejszych arii Rossiniego (cavatina Figara z „Cyrulika sewilskiego” powstała rok po „Trzeciej” Schuberta) czy „italianizujących” utworów późniejszych romantyków („Włoska” symfonia Mendelssohna, „Kaprys włoski” Czajkowskiego). Włosi mogli się czuć docenieni i usatysfakcjonowani - rekomenduje Magdalena Gajl.

Koncert w wykonaniu białostockich symfoników pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka będzie można obejrzeć na oficjalnym kanale Youtube 23 kwietnia o godz. 19.00.

Kobiety w MMA. Płeć nie taka słaba. WYWIAD

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie