Czarne chmury nad S16. Co dalej z łącznikiem Via Carpatii i Via Baltiki? Protesty w Podlaskiem i na Mazurach

(mg)Zaktualizowano 
Do GDDKiA w Białymstoku już wpłynęły protesty przeciwko przebiegowi ekspresówki z Knyszyna do Ełku. Społeczny sprzeciw budzi też poprowadzenie tej trasy przez mazurskie jeziora. Nad S16 zbierają się czarne chmury, choć to droga tylko na papierze.

O S16 mówi się, że to nasza droga nad morze. Ma łączyć województwo podlaskie oraz warmińsko-mazurskie i biec od Knyszyna przez Ełk do Olszyna. Jej podlaski blisko 70-kilometrowy fragment ma szczególne znaczenie. To ekspresowy łącznik między Via Carpatią i Via Baltiką.

Czytaj też: S19 w Podlaskiem coraz bliżej. Odcinek Sokółka - Kuźnica czeka na decyzję środowiskową. Kiedy rozpocznie się budowa? [MAPY]

Trasa nie wzbudzała wielkich emocji, dopóki była tylko w dalekich planach. Teraz sytuacja się zmieniła. Powstała wstępna dokumentacja. Jej autorzy przedstawili wstępne propozycje przebiegów. W przypadku podlaskiego fragmentu, wszystkie zostały poprowadzone przez największy w Polsce Biebrzański Park Narodowy.

- Nie jesteśmy przeciwni budowie drogi. Natomiast jesteśmy przeciwni źle przygotowanym inwestycjom. S16 przecina park w połowie. To olbrzymia inwestycja ze spodziewanymi, negatywnymi skutkami dla przyrody - mówił nam kilka tygodni temu wicedyrektor Biebrzańskiego Parku Narodowego Mariusz Siłakowski.

Do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku już zaczęły docierać protesty w sprawie przebiegu S16.

- W sumie, zebraliśmy 109 opinii. Są wśród nich zbiorowe protesty - mówi Rafał Malinowski, rzecznik GDDKiA w Białymstoku.

Taki złożyli m.in. mieszkańcy gminy Mońki. Tu pod protestem podpisało się ponad 300 osób. Swój sprzeciw wyrazili się mieszkańcy Kapic, czy Toczydłowa (gmina Grajewo).

- Teraz trzeba będzie te opinie przeanalizować i wyciągnąć wnioski. W każdym razie nie wykluczamy kolejnych spotkań informacyjnych, ani tego, że zostaną wskazane dodatkowe warianty korytarzowe - przyznaje Rafał Malinowski.

Według planów drogowców umowa na projekt i budowę podlaskiej S16 miałaby zostać podpisana w 2023 roku. Droga miałaby być gotowa w 2027 roku jako element Via Carpatii.

Czytaj także: S16 Knyszyn - Ełk. Łącznik między Via Carpatią a Via Baltiką już budzi emocje. Choć nadal jest jedynie na papierze

Problem z S16 także na Mazurach

Ale nie tylko podlaski szlak budzi emocje. Problem z S16 mają też Mazury. Trasa bowiem ma być poprowadzona przez Krainę Wielkich Jezior.

- Działania GDDKiA wzbudzają ogromny opór społeczeństwa. Nie chcemy wybierać między złym wariantem u nas, a złym u sąsiadów – podkreślają działacze „Ratujmy Mazury”. - Drogi muszą być modernizowane, ale Kraina Wielkich Jezior Mazurskich to nie trasa dla tysięcy tirów dziennie. Zamiast wspierania rozwoju oznacza gospodarczą i turystyczną śmierć regionu. Koncepcja transportu na Mazurach musi brać pod uwagę unikalny charakter tego miejsca – podkreślają przedstawiciele inicjatywy społecznej „Ratujmy Mazury".

Przypominają, że z końcem maja warmiński sejmik wykreślił ze swojej uchwały poparcie dla budowy drogi S16 w wariancie proponowanym przez GDDKiA.

- Uważamy, że to ważny krok na drodze do zatrzymania inwestycji dewastującej przyrodniczo i ekonomicznie Krainę Wielkich Jezior Mazurskich oraz rozpoczęcia faktycznego dialogu społecznego. Bo z tym, że drogi trzeba zmodernizować, zgadzają się wszyscy - piszą przedstawiciele Ratujmy Mazury.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 52

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marta
2019-06-14T08:50:13 02:00, Gość:

Nigdzie nie mają takich parków jakim jest BbPN. Bezsprzecznie dostępność komunikacyjna jest determinantą rozwoju, ale trzeba się zastanowić cz ta droga nie zabierze nam zasobu, którego unikatowość za kilkanaście lat będzie w cenie. Postępująca urbanizacja niszczy przyrodę i to jest cena rozwoju gospodarczego. Dlatego tak ważne jest zachowanie niezmienionych dotychczas i delikatnych ekosystemów, również, a może głównie, w kontekście ekonomicznym. Możecie "ciemnogrodzić" i "debilować" na lewo i prawo. Do dyskusji nic to nie wnosi, a utwierdza mnie w przekonaniu, jak ważna jest to walka

zgadzam się w 100 %

M
Marek Karp

S 16 to droga życia dla rosji

G
Gość

A po co mnie ta droga . Nigdzie nie pojedziesz bo kon sie sploszy.

r
respektor

Czy rząd ma nowego Pana na wschodzie ???

P
Partyzant

Budowa tych dróg tranzytowych to inwestycje służące importowi towarów z Chin przez otwartą morską drogę na północy, co się dzieje dzięki globalnemu ociepleniu, któremu z jednej strony zaprzeczaja politycy, a z innej wykorzystują to). Ciesze się, z tego, że pomimo ogromnych kosztów i szkód w unikatowym środowisku przyrodniczym teraz będę mógł częściej i szybciej wymienić telewizor, komputer, telefon czy inne chińskie śmieci elektroniczne.

g
gość co ma dość
2019-06-13T22:12:15 02:00, To oczywiste:

Mamy dobry rząd , który w końcu dba o nasz region. Te drogi muszą powstać i to jak najprędzej. W regionie widać co raz więcej turystów z Polski i innych krajów. Dobre drogi to podstawa rozwoju i bezpieczeństwa. Muszą być zrealizowane zanim wrócą do władzy "piniendzy nie ma i nie będzie "

2019-06-14T08:56:39 02:00, Gość:

hehe "mamy dobry rząd, wybitnych fachowców, gospodarka idzie do przodu, a ludziom żyje się coraz lepiej"

Co prawda żarcie podrożało, ale za to araby ze stadnin mocno potaniały, więc per saldo inflacja nie przekracza 1,5%.... (he he he)

G
Gość

Ja się pytam czy były konsultacje społeczne jak otwierano przejścia dla TIR-ów w Bobrownikach, w Kuźnicy Białostockiej i przejścia graniczne z Litwa? Czy ktoś zadbał o drogi do tych przejść granicznych?

t
trackmem

Tak dla dobrych ,bezpiecznych dróg ,Nie dla niszczenia Polski pod autostrady dla Tirów

p
precz z agenturą ruską

ruska inwestycja tak jak rurociągi . poświęcą dobro narodowe dla ruskich tirów

G
Gość
2019-06-13T22:12:15 02:00, To oczywiste:

Mamy dobry rząd , który w końcu dba o nasz region. Te drogi muszą powstać i to jak najprędzej. W regionie widać co raz więcej turystów z Polski i innych krajów. Dobre drogi to podstawa rozwoju i bezpieczeństwa. Muszą być zrealizowane zanim wrócą do władzy "piniendzy nie ma i nie będzie "

hehe "mamy dobry rząd, wybitnych fachowców, gospodarka idzie do przodu, a ludziom żyje się coraz lepiej"

G
Gość

Nigdzie nie mają takich parków jakim jest BbPN. Bezsprzecznie dostępność komunikacyjna jest determinantą rozwoju, ale trzeba się zastanowić cz ta droga nie zabierze nam zasobu, którego unikatowość za kilkanaście lat będzie w cenie. Postępująca urbanizacja niszczy przyrodę i to jest cena rozwoju gospodarczego. Dlatego tak ważne jest zachowanie niezmienionych dotychczas i delikatnych ekosystemów, również, a może głównie, w kontekście ekonomicznym. Możecie "ciemnogrodzić" i "debilować" na lewo i prawo. Do dyskusji nic to nie wnosi, a utwierdza mnie w przekonaniu, jak ważna jest to walka

G
Gość
2019-06-13T13:40:53 02:00, Hmm 🤔:

Boshe jaki ciemnogród, ludzie droga to rozwój i perspektywy, łatwiejszy przepływ ludzi i towarów także turystyka,, każdy patrzy na wygodny dojazd brak dróg to brak rozwoju, wszędzie czy Włoch czy Chorwacja Hiszpania, drogi biegną przez góry doliny i lasy, na estakadach i to jest rozwój, nie koliduje to z niczym bo droga wygrodzona, z przejściami dla zwierząt jest bezpieczniejsza niż zwykła jedna jezdnia wąska dwukierunkowa.. Ludzie obudzcie się...

2019-06-13T21:04:14 02:00, Gość:

Przecież te ciężarówki i samochody jadą tymi drogami cały czas tylko,że jedno pasmowymi to czy nie lepiej,żeby jechały dwoma pasami w każdym kierunku bedzie dużo bezpieczniej nie będzie tyle wypadków śmiertelnych,które sa powodowane przez kierowców i zwierzęta wbiegające na jezdnię!Wolicie żeby gineło więcej ludzi przecież bezpieczeństwo ludzi podróżujących i zwierząt migrujących chyba jest ważniejsze niż zabranie kawałka ziemi pod normalną drogę!Jakoś w Austrii,Szwajcarii,Włoszech czy Francji nie maja z tym problemów wielkie autostrady biegna przez Alpy!!!

Tą drogą nie jeżdżą teraz te wszystkie samochody. Teraz jest to droga można powiedzieć "lokalna". A nową s16 chcą puścić tranzyt.

P
Piotr

Budować. Cała normalna Europa ma nowoczesne drogi. Włochy, Austria ....tam też są parki , jeziora i lasy i......drogi bezpieczne i wygodne.

G
Gość

Czy pan Silakowski ma świadomość, że od wielu lat trasa Bialystok Ełk przecina (jego?) park w połowie?

P
Pol
2019-06-13T20:06:08 02:00, Gość:

Dajcie spokój przez park cały czas problemy paru d... się znajdzie protesty piszą i wogole a nikt nie pomyśli czemu jesteśmy polska B . bo tu nic nie ma żadnego przemysłu żadnych zakładów niczego czemu bo nie ma dróg nie ma jak przywiesc materiału i jak wywieźć produktu a ktoś jeszcze protestuje porażka a jak wypłatę dostaje to płacze bo mało a jak ma dostać więcej jak nie ma tu niczego

Jakiego materiału, betoniaku?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3