Około 70-kilometrowa ekspresówka z Knyszyna do Ełku ma być łącznikiem między biegnącą obok Białegostoku Via Carpatią a Via Baltiką. Połączy też Podlaskie z Warmińsko-Mazurskim. Kilka miesięcy temu została podpisana umowa na pierwszą, wstępną dokumentację dla S16. Pierwsze efekty tej pracy zostały właśnie ujawnione na spotkaniach informacyjnych z mieszkańcami. I wywołały burzę.
Autorzy dokumentacji zaproponowali sześć wstępnych korytarzy przebiegu S16. Wszystkie przecinają Biebrzę i Biebrzański Park Narodowy. To nie podoba się ekologom, pracownikom tego największego w Polsce parku i wielu okolicznym mieszkańcom. Już pojawiły się ostrzeżenia: będziemy mieć drugą Rospudę.
- Nie jesteśmy przeciwni budowie drogi. Natomiast jesteśmy przeciwni źle przygotowanym inwestycjom - mówi wicedyrektor Biebrzańskiego Parku Narodowego Mariusz Siłakowski. - S16 przecina park w połowie. To olbrzymia inwestycja ze spodziewanymi, negatywnymi skutkami dla przyrody - dodaje.
Jego zdaniem istnieją inne warianty przebiegu łącznika między Via Carpatią a Via Baltiką. Takie, które park omijają. - Swoje uwagi już zgłosiliśmy do GDDKiA - dodaje Mariusz Siłakowski.
- Przede wszystkim pamiętajmy, że jest to bardzo potrzebna inwestycja nie tylko dla naszego powiatu, ale dla całego regionu. To droga, która połączy Białystok, Podlaskie, Warmię i Mazury z Pomorzem. Może pomóc nam w rozwoju gospodarczym. Dlatego wielkie emocje wokół tej inwestycji nie są potrzebne - mówi Dariusz Latarowski, burmistrz Grajewa. - Zaproponowane korytarze to tylko wstępne propozycje. Może warto zastanowić się, czy nie wykorzystać dla tej inwestycji w niektórych miejscach przebiegu dk65 - dodaje burmistrz.
GDDKiA zabiera się za S16 z Knyszyna do Ełku. Umowa na wstępną dokumentację podpisana
Emocje studzi też GDDKiA w Białymstoku.
- Obecnie jesteśmy na etapie poszukiwania możliwych wariantów przebiegu trasy. Podobnie jak przy innych inwestycjach, za pośrednictwem niezależnego wykonawcy, sprawdzamy możliwe korytarze. Mówiąc w dużym uproszczeniu prowadzone jest rozpoznanie różnych terenów gdzie mogłyby przebiegać warianty trasy pod kątem ochrony środowiska, czy wpływu na życie społeczności lokalnej - informuje Rafał Malinowski, rzecznik GDDKiA w Białymstoku.
Zobacz koniecznie: Konferencja dotycząca budowy drogi S19 i via Carpatia w województwie podlaskim
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?