S16 Knyszyn - Ełk. Łącznik między Via Carpatią a Via Baltiką już budzi emocje. Choć nadal jest jedynie na papierze

(mg)
W styczniu w siedzibie GDDKiA została podpisana umowa na wstępną dokumentację S16 Knyszyn - Ełk
W styczniu w siedzibie GDDKiA została podpisana umowa na wstępną dokumentację S16 Knyszyn - Ełk Anatol Chomicz
S16 z Knyszyna do Ełku może przebiegać przez Biebrzański Park Narodowy. Takie są wstępne propozycje dla tej ekspresówki. Drogowe plany już wywołują wielkie emocje i protesty. W tle jest też pytanie, czy Białystok powinien zabiegać o S16. Może ważniejsza jest dk8 do Augustowa?

Około 70-kilometrowa ekspresówka z Knyszyna do Ełku ma być łącznikiem między biegnącą obok Białegostoku Via Carpatią a Via Baltiką. Połączy też Podlaskie z Warmińsko-Mazurskim. Kilka miesięcy temu została podpisana umowa na pierwszą, wstępną dokumentację dla S16. Pierwsze efekty tej pracy zostały właśnie ujawnione na spotkaniach informacyjnych z mieszkańcami. I wywołały burzę.

Autorzy dokumentacji zaproponowali sześć wstępnych korytarzy przebiegu S16. Wszystkie przecinają Biebrzę i Biebrzański Park Narodowy. To nie podoba się ekologom, pracownikom tego największego w Polsce parku i wielu okolicznym mieszkańcom. Już pojawiły się ostrzeżenia: będziemy mieć drugą Rospudę.

- Nie jesteśmy przeciwni budowie drogi. Natomiast jesteśmy przeciwni źle przygotowanym inwestycjom - mówi wicedyrektor Biebrzańskiego Parku Narodowego Mariusz Siłakowski. - S16 przecina park w połowie. To olbrzymia inwestycja ze spodziewanymi, negatywnymi skutkami dla przyrody - dodaje.

Jego zdaniem istnieją inne warianty przebiegu łącznika między Via Carpatią a Via Baltiką. Takie, które park omijają. - Swoje uwagi już zgłosiliśmy do GDDKiA - dodaje Mariusz Siłakowski.

- Przede wszystkim pamiętajmy, że jest to bardzo potrzebna inwestycja nie tylko dla naszego powiatu, ale dla całego regionu. To droga, która połączy Białystok, Podlaskie, Warmię i Mazury z Pomorzem. Może pomóc nam w rozwoju gospodarczym. Dlatego wielkie emocje wokół tej inwestycji nie są potrzebne - mówi Dariusz Latarowski, burmistrz Grajewa. - Zaproponowane korytarze to tylko wstępne propozycje. Może warto zastanowić się, czy nie wykorzystać dla tej inwestycji w niektórych miejscach przebiegu dk65 - dodaje burmistrz.

GDDKiA zabiera się za S16 z Knyszyna do Ełku. Umowa na wstępną dokumentację podpisana

Emocje studzi też GDDKiA w Białymstoku.

- Obecnie jesteśmy na etapie poszukiwania możliwych wariantów przebiegu trasy. Podobnie jak przy innych inwestycjach, za pośrednictwem niezależnego wykonawcy, sprawdzamy możliwe korytarze. Mówiąc w dużym uproszczeniu prowadzone jest rozpoznanie różnych terenów gdzie mogłyby przebiegać warianty trasy pod kątem ochrony środowiska, czy wpływu na życie społeczności lokalnej - informuje Rafał Malinowski, rzecznik GDDKiA w Białymstoku.

Zobacz koniecznie: Konferencja dotycząca budowy drogi S19 i via Carpatia w województwie podlaskim

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Reduta Ordona
Poświęcić mazury i biebrzański park dla ruskich tirów. Zdrada targowica
G
Gość
2019-05-27T08:20:10 02:00, kleo:

Wczoraj jechałem DK65 - brutalnie przecinającą Biebrzański Park Narodowy. . Może warto rozpatrzyć likwidację tej drogi panie dyrektorze BPN?.

Na niewielkim odcinku biegnącym przez BPN obok drogi DK65 biegną tory kolejowe. Pomiędzy nimi 50-100 m parku narodowego. Może na tym spornym odcinku wystarczy dobudować ekspresówkę w tym korytarzu.

Zapewniam, że i łosie i pomniejsza zwierzyna będzie miała lepiej.Korytarze nad ekspresówką pozwola bezpiecznie migrować losiom gdy poczuja zapach klempy. Dzisiaj ginie ich kilkanaście rocznie. O ludziach nie wspomnę- ich - w/g ekologów i pseudoekologów - jest nadmiar.

Car to miał dobrze gdy jednym ukazem kazał sypać groble pod tory i drogę.

Głupiś, nie można tam dobudować bo wojsko się nie zgadza.

H
Hmm ?
I co z tego że trasa przez park narodowy przebiega, jakie trasy są w Chorwacji we Włoszech, w górach na estakadach, wszystko wkomponowane w przyrodę, trasa szybka i bezkolizyjna jest lepsza niż wąska bez zabezpieczeń dla zwierząt, s16 tylko usprawni ruch i podniesie atrakcyjność regionu, nikt nie chce przyjeżdżać jak popatrzy że nie ma wygodnego dojazdu...
k
kleo
Wczoraj jechałem DK65 - brutalnie przecinającą Biebrzański Park Narodowy. . Może warto rozpatrzyć likwidację tej drogi panie dyrektorze BPN?.

Na niewielkim odcinku biegnącym przez BPN obok drogi DK65 biegną tory kolejowe. Pomiędzy nimi 50-100 m parku narodowego. Może na tym spornym odcinku wystarczy dobudować ekspresówkę w tym korytarzu.

Zapewniam, że i łosie i pomniejsza zwierzyna będzie miała lepiej.Korytarze nad ekspresówką pozwola bezpiecznie migrować losiom gdy poczuja zapach klempy. Dzisiaj ginie ich kilkanaście rocznie. O ludziach nie wspomnę- ich - w/g ekologów i pseudoekologów - jest nadmiar.

Car to miał dobrze gdy jednym ukazem kazał sypać groble pod tory i drogę.
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie