Białystok. PKP PLK konsultuje układ drogowy po modernizacji Rail Baltiki na odcinku Fasty-Nowosiólki. Trasa przetnie się z S19

OPRAC.: mat
Prace na odcinku Białystok Ełk maja się zacząć w 2022 roku. Na razie rozpoczął się remont na toroiwsko stacji Białystok. To oddzielny fragment modernizacji układu koljeowego w ramach Rail Baltiki
Prace na odcinku Białystok Ełk maja się zacząć w 2022 roku. Na razie rozpoczął się remont na toroiwsko stacji Białystok. To oddzielny fragment modernizacji układu koljeowego w ramach Rail Baltiki PKP PLK/Tomasz Łotowski
Szesnaście planów układu drogowego od Fast do Nowosiółek po modernizacji na tym odcinku Rail Baltiki konsultuje PKP PLK z mieszkańcami gminy Dobrzyniewo Duże. Mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi do 25 stycznia. Wciąż jednak nie wiedzą, jak ma przebiegać północna, kolejowa obwodnica Białegostoku.

Niesłabnące zainteresowanie dotyczące rozbudowy linii kolejowej skłoniło nas do udostępnienia pełnego zakresu otrzymanych informacji z prośbą o zapoznanie się, weryfikację oraz zgłaszanie ewentualnych uwag i wniosków - napisały na stronie internetowej gminy władze Dobrzyniewa Dużego. I opublikowały 16 planów układy drogowego przygotowanego przez PKP PLK.

Czytaj też:Rozpoczęły się prace przy modernizacji stacji kolejowej Białystok. Rozebrano już 10 kilometrów torów.

Mieszkańcy mogą się zapoznać z proponowanymi rozwiązaniami, które obejmują teren przy ul. Hydroforowej aż po drogę serwisową w Nowosiółkach..

- Z jednej strony zyskujemy prawie 20 km dróg asfaltowych, to mniej więcej tyle samo, ile jest obecnie w gminie. Oczywiście będziemy musieli w przyszłości je utrzymywać, odśnieżać, w tym siedem wiaduktów - mówi wójt Wojciech Cybulski. - Z drugiej strony do niektórych proponowanych rozwiązań mamy uwagi i zastrzeżenia. Brakuje nam zjazdu z planowanych serwisówek na drogi wewnętrzne. W niektórych miejscach nie ma też ciągów pieszo-rowerowych..

Na trasie planowana jest budowa ośmiu wiaduktów (jeden w ciągu drogi powiatowej czyli ulic Dzikowskiej), skrzyżowania drogowe i około 20 km dróg serwisowych. Wszystkie miałyby powstać w ramach modernizacji linii kolejowej na odcinku Białystok-Ełk w ramach budowy Rail Baltiki. Mają zapewnić bezkolizyjny ruch pociągów. Zmodernizowany zostanie istniejący tor oraz dobudowany drogi. Z większy to przepustowość pociągów, które pojadą ze znacznie większą prędkością niż dotychczas. Zakładana maksymalna prędkość po zakończeniu wszystkich prac to 200 km/h.

Przypomnijmy, że modernizacja linii już wcześniej budziła niepokój. Z jednej strony mieszkańcy obawiali się nadmiernego hałasu powodowanego przez pociągi mknące z maksymalną prędkością. Z drugiej strony bardzo wzburzył ich pomysł budowy północnej, kolejowej obwodnicy Białegostoku. Jest ona niezbędna, by spiąć modernizowaną linię do Ełku z trasą Białystok-Sokółka. Bez tego połączenia pociągi jadące po Rail Baltice nie mogłyby wyjeżdżać z Białegostoku na kierunku ełckim bez zmiany kierunku jazdy

Pierwotne, wstępne warianty korytarzowe przebiegu obwodnicy wiązały się w wyburzeniami domów. Sprzeciwili się temu mieszkańcy, powołali komitet i przedstawiali własny wariant przebiegu obwodnicy. Obecnie PKP PLK analizuje czternaście rozwiązań korytarzowych, w tym ten społeczny mieszkańców Dobrzyniewa, zaprezentowany przez burmistrza Wasilkowa oraz tajemniczego mieszkańca Białegostoku.

O ile te dwa pierwsze oddalają mniej lub bardziej na północ przebieg obwodnicy, o tyle ten trzeci wprowadza ją w granice Białegostoku. Kolejarze go zmodyfikowali i zaprezentowali w wariancie "metra" wzdłuż trasy generalskiej. Tunel z jednej strony wychodziłyby w okolicach ogródków działkowych na Białostoczku, a z drugiej strony w okolicach za ulicą Przędzalnianą i dalej prowadziłby w kierunku Giełdowej w Fastach.

Czytaj też:Którędy poprowadzi północna obwodnica kolejowa Białegostoku

Trzy warianty obwodnicy kolejowej Białegostoku, które będą dalej analizowane, według zapowiedzi przedstawicieli PKP mamy poznać w pierwszym kwartale 2021 roku.

- Wykonawca studium wykonuje korektę dokumentacji. Prowadzone są analizy poszczególnych wariantów. Analizowane warianty nie są projektami ostatecznymi, przedstawiają jedynie wstępny korytarz przebiegu nowej linii kolejowej - wyjaśnia Tomasz Łotowski z biura prasowego PKP PLK. - Zasady wyznaczania proponowanych przebiegów nowej linii kolejowej, biorą pod uwagę oczekiwania lokalnej społeczności, zabezpieczenie rozwoju regionu oraz skuteczność realizacji inwestycji.

Mieszkańców takie zapewnienia nie uspokajają.

- Z nieoficjalnych informacji, które docierają wynika, że nasz wariant zostanie odrzucony, bo jest najdroższy. Ale nikt nie mówił, że będzie tani. Jest za to najbardziej korzystny dla mieszkańców - mówił w nagraniu na Facebooku Bernard Radziszewski, jeden z mieszkańców gminy Dobrzyniewo Duże. - Według mnie dalej będą rozważane wariant burmistrza, człowieka widmo z Białegostoku i jeden z wariantów przygotowanych przez PKP. Wydaje mi się, że ten najbliższy przebiegowi drogi S19.

Czytaj też:PKP PLK wsłuchało się w głosy mieszkańców i samorządowców. W ramach Rail Baltiki wybuduje trzeci wiadukt w mieście

To kolejna strategiczna inwestycja krajowa, która będzie realizowana w gminie w najbliższych latach. Ma poprowadzić ruch tranzytowy na odcinku od węzła Sochonie do węzła Dobrzyniewo Duże i dalej do węzła Białystok Zachód, gdzie S19 przetnie się z S8. Z kolei z Rail Baltiką trasa S19 przetnie się w okolicach ulicy Leśnej.

O ile odcinek Sochonie-Dobrzyniewo Duże (z węzłem) jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej, o tyle odcinek od węzła Białystok- Zachód do Dobrzyniewa Dużego (bez węzła) z przedłużeniem do Krynic wszedł w fazę w wyboru wykonawcy. Wszystkie startujące w przetargu firmy zmieściły się z ofertami w kosztorysie zaplanowanym przez białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też: Modernizacja trasy Czyżew-Białystok. To jeden z największych kontraktów infrastrukturalnych w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

iPolitycznie - Ireneusz Zyska - skrót

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie