Niesłabnące zainteresowanie dotyczące rozbudowy linii kolejowej skłoniło nas do udostępnienia pełnego zakresu otrzymanych informacji z prośbą o zapoznanie się, weryfikację oraz zgłaszanie ewentualnych uwag i wniosków - napisały na stronie internetowej gminy władze Dobrzyniewa Dużego. I opublikowały 16 planów układy drogowego przygotowanego przez PKP PLK.
Mieszkańcy mogą się zapoznać z proponowanymi rozwiązaniami, które obejmują teren przy ul. Hydroforowej aż po drogę serwisową w Nowosiółkach..
- Z jednej strony zyskujemy prawie 20 km dróg asfaltowych, to mniej więcej tyle samo, ile jest obecnie w gminie. Oczywiście będziemy musieli w przyszłości je utrzymywać, odśnieżać, w tym siedem wiaduktów - mówi wójt Wojciech Cybulski. - Z drugiej strony do niektórych proponowanych rozwiązań mamy uwagi i zastrzeżenia. Brakuje nam zjazdu z planowanych serwisówek na drogi wewnętrzne. W niektórych miejscach nie ma też ciągów pieszo-rowerowych..
Na trasie planowana jest budowa ośmiu wiaduktów (jeden w ciągu drogi powiatowej czyli ulic Dzikowskiej), skrzyżowania drogowe i około 20 km dróg serwisowych. Wszystkie miałyby powstać w ramach modernizacji linii kolejowej na odcinku Białystok-Ełk w ramach budowy Rail Baltiki. Mają zapewnić bezkolizyjny ruch pociągów. Zmodernizowany zostanie istniejący tor oraz dobudowany drogi. Z większy to przepustowość pociągów, które pojadą ze znacznie większą prędkością niż dotychczas. Zakładana maksymalna prędkość po zakończeniu wszystkich prac to 200 km/h.
Przypomnijmy, że modernizacja linii już wcześniej budziła niepokój. Z jednej strony mieszkańcy obawiali się nadmiernego hałasu powodowanego przez pociągi mknące z maksymalną prędkością. Z drugiej strony bardzo wzburzył ich pomysł budowy północnej, kolejowej obwodnicy Białegostoku. Jest ona niezbędna, by spiąć modernizowaną linię do Ełku z trasą Białystok-Sokółka. Bez tego połączenia pociągi jadące po Rail Baltice nie mogłyby wyjeżdżać z Białegostoku na kierunku ełckim bez zmiany kierunku jazdy
Pierwotne, wstępne warianty korytarzowe przebiegu obwodnicy wiązały się w wyburzeniami domów. Sprzeciwili się temu mieszkańcy, powołali komitet i przedstawiali własny wariant przebiegu obwodnicy. Obecnie PKP PLK analizuje czternaście rozwiązań korytarzowych, w tym ten społeczny mieszkańców Dobrzyniewa, zaprezentowany przez burmistrza Wasilkowa oraz tajemniczego mieszkańca Białegostoku.
O ile te dwa pierwsze oddalają mniej lub bardziej na północ przebieg obwodnicy, o tyle ten trzeci wprowadza ją w granice Białegostoku. Kolejarze go zmodyfikowali i zaprezentowali w wariancie "metra" wzdłuż trasy generalskiej. Tunel z jednej strony wychodziłyby w okolicach ogródków działkowych na Białostoczku, a z drugiej strony w okolicach za ulicą Przędzalnianą i dalej prowadziłby w kierunku Giełdowej w Fastach.
Czytaj też:Którędy poprowadzi północna obwodnica kolejowa Białegostoku
Trzy warianty obwodnicy kolejowej Białegostoku, które będą dalej analizowane, według zapowiedzi przedstawicieli PKP mamy poznać w pierwszym kwartale 2021 roku.
- Wykonawca studium wykonuje korektę dokumentacji. Prowadzone są analizy poszczególnych wariantów. Analizowane warianty nie są projektami ostatecznymi, przedstawiają jedynie wstępny korytarz przebiegu nowej linii kolejowej - wyjaśnia Tomasz Łotowski z biura prasowego PKP PLK. - Zasady wyznaczania proponowanych przebiegów nowej linii kolejowej, biorą pod uwagę oczekiwania lokalnej społeczności, zabezpieczenie rozwoju regionu oraz skuteczność realizacji inwestycji.
Mieszkańców takie zapewnienia nie uspokajają.
- Z nieoficjalnych informacji, które docierają wynika, że nasz wariant zostanie odrzucony, bo jest najdroższy. Ale nikt nie mówił, że będzie tani. Jest za to najbardziej korzystny dla mieszkańców - mówił w nagraniu na Facebooku Bernard Radziszewski, jeden z mieszkańców gminy Dobrzyniewo Duże. - Według mnie dalej będą rozważane wariant burmistrza, człowieka widmo z Białegostoku i jeden z wariantów przygotowanych przez PKP. Wydaje mi się, że ten najbliższy przebiegowi drogi S19.
To kolejna strategiczna inwestycja krajowa, która będzie realizowana w gminie w najbliższych latach. Ma poprowadzić ruch tranzytowy na odcinku od węzła Sochonie do węzła Dobrzyniewo Duże i dalej do węzła Białystok Zachód, gdzie S19 przetnie się z S8. Z kolei z Rail Baltiką trasa S19 przetnie się w okolicach ulicy Leśnej.
O ile odcinek Sochonie-Dobrzyniewo Duże (z węzłem) jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej, o tyle odcinek od węzła Białystok- Zachód do Dobrzyniewa Dużego (bez węzła) z przedłużeniem do Krynic wszedł w fazę w wyboru wykonawcy. Wszystkie startujące w przetargu firmy zmieściły się z ofertami w kosztorysie zaplanowanym przez białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Czytaj też: Modernizacja trasy Czyżew-Białystok. To jeden z największych kontraktów infrastrukturalnych w Polsce
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?