Rail Baltica. PKP podpisało umowę na przebudowę odcinka Czyżew-Białystok. Linię kolejową zmodernizuje polsko-chińskie konsorcjum (wideo)

OPRAC.:
Tomasz Maleta
Tomasz Maleta

Wideo

Zobacz galerię (49 zdjęć)
To największy kontrakt infrastrukturalny w historii Polski. Za ponad 3,3 mld zł netto PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują ostatni odcinek linii Warszawa – Białystok do prędkości 200 km/h. Chodzi o fragment Rail Baltiki Czyżew-Białystok. Podróż pociągiem między stolicami Mazowsza i Podlasia zajmie poniżej 90 min. Stacje i przystanki będą dostępniejsze dla podróżnych, a w Białymstoku nad nowymi peronami będzie zadaszenie. Inwestycja jest współfinansowana z instrumentu CEF – „Łącząc Europę”.

- Konsekwentnie realizujemy inwestycje na polskim odcinku Rail Baltica i w pełni wykorzystujemy środki z programu CEF „Łącząc Europę”. Prace na odcinku Czyżew – Białystok, to największy kontrakt za 3,3 mld zł netto, który zwiększy możliwości kolei na Podlasiu, w Polsce oraz na międzynarodowym połączeniu Rail Baltica - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Nowa Rail Baltica

Prace na odcinku Czyżew-Białystok obejmą kompleksową modernizację ponad 71 km linii. Zmodernizowanych zostanie 5 stacji: Czyżew, Szepietowo, Łapy, Racibory i Białystok oraz wybudowana zostanie nowa stacja Baciuty (obecnie przystanek). Przebudowanych zostanie także 11 przystanków: Kity, Dąbrowa Łazy, Szymbory, Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Bojary, Trypucie, Niewodnica, Klepacze. Wszystkie stacje i przystanki zostaną dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem skrzyżowania wielopoziomowe - wiadukty i tunele zastąpią przejścia i przejazdy kolejowo-drogowe. Inwestycja obejmuje budowę 200-metrowego mostu na Narwi między Łapami i Uhowem oraz kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych.

Czytaj też:**Zobacz:**Dworzc jak za czasów kolei warszawsko-petersburskiej

Lepszy dostęp do kolei w Białymstoku

Mieszkańcy Białegostoku zyskają dodatkowy dostęp do kolei - nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza, który zapewni wygodny dojazd do centrum miasta. Na stacji Białystok zbudowane zostaną 4 nowe zadaszone perony. Każdy będzie miał system informacji dla pasażerów. Jeden z peronów będzie obok planowanego przy stacji węzła intermodalnego, co ułatwi łączenie podroży koleją z komunikacją miejską. Znikną kładki nad torami, a z budynku dworca na perony będzie można dostać się tunelem wyposażonym w pochylnie. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa układu torowego oraz nowe lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym.

Prace będą prowadzone w latach 2020 – 2023 w ramach projektu pn.: „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość zamówienia to ponad 3,3 mld zł netto , dofinansowane ze środków Funduszu „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited.

Czytaj też:Węzeł intermodalny nie ma szczęścia

Pozostałe odcinki Rail Baltica

Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa. Polski odcinek obejmuje linie kolejowe od Warszawy przez Białystok i Ełk do granicy z Litwą. Na odcinku od Warszawy do Czyżewa podróżni korzystają z przebudowanych stacji i przystanków a pociągi jeżdżą po nowych torach. Nowe możliwości trasy zapewniła budowa nowego mostu na Bugu. Budowane są bezkolizyjne skrzyżowania m.in. w Łochowie i Toporze.

PLK przygotowują się do prac na odcinku Białystok – Ełk. W pierwszej kolejności prowadzone będą roboty budowlane na stacji Ełk. Linia kolejowa z Białegostoku do Ełku ma być modernizowana w latach 2022-2024. Dla odcinka z Ełku do Suwałk i Trakiszek (granica państwa) opracowywane jest a studium wykonalności. Roboty budowlane planuje się na lata 2023 – 2027.

- Modernizacja transeuropejskiego korytarza Rail Baltica na terenie Polski to jeden z najważniejszych projektów zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym. Dzięki prowadzonej modernizacji trasa przystosowana zostanie do ogólnych standardów linii kolejowych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej, co zwiększy konkurencyjność i atrakcyjność transportu kolejowego. Zyska gospodarka kraju i zwiększy się rola Polski na mapie transportowej Europy. Konsekwentnie dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa, przewidywalna i nowoczesna polska kolej - powiedział Andrzej Adamczyk.

Czytaj też:200 km na torach

Kolej wraca do Łomży

W piątek PKP PLK podpisało też umowę na drugą inwestycję kolejową w województwie podlaskim. Chodzi o przygotowanie projektu remontu linii ze Śniadowa do Łomży. Dokumentacja zostanie dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Oznacza to zielone światło do powrotu po 30 latach kolei do Łomży.

- Realizacja projektu poprawi warunki komunikacyjne w regionie - powiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

Zgodnie z założeniami projektu, na całej 17-kilometrowej trasie planowana jest budowa nowych torów i rozjazdów oraz instalacja komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Możliwy będzie powrót na linię pociągów pasażerskich.
Przebudowana zostanie stacja w Łomży. Z myślą o potrzebach mieszkańców zaprojektowany zostanie specjalny multimodalny peron, obsługujący połączenia kolejowe i autobusowe.

Modernizacja pozwoli na zwiększenie przepustowości linii, by mogło kursować więcej pociągów z większą prędkością. Zakładana maksymalna prędkość pociągów pasażerskich to 100 km/h, analizowany będzie także wariant dla prędkości 120 km/h. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych. Realizacja inwestycji korzystnie wpłynie także na transport towarowy - po nowych torach do Łomży dojadą cięższe i dłuższe do 600 m pociągi.

Wykonawca dokumentacji przeanalizuje również rozszerzony wariant inwestycji - przebudowę układu torowego na stacji w Śniadowie w celu zapewnienia lepszych możliwości ruchu pociągów. Analizowana będzie budowa łącznicy kolejowej, która umożliwi bezpośredni przejazd pociągów z Łomży w kierunku Białegostoku, bez konieczności manewrowania (zmiany kierunku jazdy) na stacji w Śniadowie. Po zakończeniu analiz wykonawca przygotuje pełną dokumentację, niezbędną do rozpoczęcia robót.

Realizacja inwestycji planowana jest w ramach środków RPO Województwa Podlaskiego na lata 2021-2027. W sytuacji dostępnych środków finansowych samorząd województwa będzie mógł rozważyć realizację robót w ramach programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku.

Miasto Łomża zostało wskazane w Uchwale Rady Ministrów nr 151/2019 w sprawie ustanowienia programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus do 2028 roku, jako miejscowość z populacją powyżej 10 tys. osób, która nie posiada dostępu do kolei pasażerskiej. Obecnie trwa nabór wniosków do programu, które mogą składać zainteresowane samorządy.

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

rodzi sie pytanie - na ktorych stacjach pociag przestanie sie zatrzymywac?

G
Gość

Kto to pisze? W miejsce przystanku powstanie nowa stacja w Baciutach? Tam powstanie, ale stacja energetyczna zasilająca trakcję elektryczną w prąd. Na odcinku będzie nie 11 a 12 przystanków. Proszę obejrzeć planszę na jednym ze zdjęć. Normalnie jaja nie dziennikarze.

M
Marek T-heim

Za 3 lata pociąg z Białegostoku do Warszawy będzie jechał z przeciętną prędkością 120 km na godzinę. Tak mi to wychodzi. Nie bardzo wiem, czym tu się chwalić.

Dodaj ogłoszenie