Do wojewody podlaskiego wpłynęło siedem wniosków o decyzję o Zezwolenie Realizacji Inwestycji Drogowej na podlaskich odcinkach S19 - informuje Kamila Jezierska z biura prasowego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
W województwie podlaskim droga ekspresowa S19 ma liczyć około 175 kilometrów. Większości będzie pokrywać się z korytarzem trasy Via Carpatia.
- Po podpisaniu umów z wykonawcami w systemie "Projektuj i buduj" w realizacji jest 10 odcinków „eski” - wylicza Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Plus 3 km odcinek jednojezdniowej części obwodnicy Bielska Podlaskiego w klasie GP.
Jeśli chodzi o wnioski o wydaniu ZRID to złożone je na odcinki S19:
- Kuźnica – Sokółka
- Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód
- Białystok Zachód – Księżyno
- Księżyno – Białystok Południe
- Białystok Południe – Ploski
- Haćki - Bielsk Podlaski
- Malewice – Chlebczyn
- Późną jesienią należy spodziewać się wydania pierwszej decyzji na odcinek Kuźnica – Sokółka (węzeł Północ) - prognozuje Kamila Jezierska.
Wykonawca wniosek o ZRID złożył 3 grudnia ubiegłego roku. Dwa miesiące wcześniej podobny wniosek przedstawiła firma realizująca odcinek Białystok Zachód-Księżyno. Przez długi czas wydawało się, że ten odcinek będzie pierwszym, gdzie w Podlaskim zostanie wbita pierwsza łopata pod S19 (Via Carpatia). Tyle, że w lutym 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie unieważnił decyzję środowiskową dla odcinka Białystok Zachód (dawniej Choroszcz)-Ploski. To oznacza, że prace związane z uzyskiwaniem decyzji ZRID utknęły. Przynajmniej do rozpatrzenia kasacji przez NSA, o którą wystąpił GDOŚ.
Przypomnijmy, że odcinki Białystok-Zachód-Księżyno-Białystok Południe to tzw. zachodnio-południowa obwodnica Białegostoku. Z kolei odcinek Białystok-Zachód-Krynice to tzw. zachodnio-północna obwodnica Białegostoku. Tu problemów z decyzją środowiskową nie ma, ale w kwietniu mieszkańcy gminy Dobrzyniewo Duże zagrozili, że będą blokować budowę ekspresówki, jeśli projektanci nie dosztukują obiecanego kilka lat temu wiaduktu w rejonie ul. Klonowej i Dębowej w Dobrzyniewie. Bez niego nie będą mogli dostać się do swoich działek przegrodzonych Via Carpatią na odcinku czterech kilometrów. Ostatecznie wykonawca zaproponował korektę projektu.
- W pierwszej kolejności przejazd będzie zapewniony (został ujęty w dokumentacji projektowej dołączonej do wniosku o zrid) pod „eską” jako tzw. przejazd gospodarczy - tłumaczy Rafał Malinowski.
To oznacza, że pojazdy będą mogły się przeprawiać dołem. Ale nie wszystkie.
- Oczekiwany przez lokalną społeczność wiadukt górą, ma być ujęty (stan na dziś) na kolejnym etapie prac, tj. w ramach budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł „Sokółka Północ” (bez węzła) – węzeł „Dobrzyniewo” (z węzłem) - informuje Rafał Malinowski.
Pierwotnie zakończenie budowy tego GDDKIA planowało w 2027 r. Dzięki niemu ma powstać tzw. północna obwodnica Białegostoku – od węzła Białystok Północ (dawniej Sochonie) do węzła Dobrzyniewo Duże. W tym miejscu S19 stanie się drogą Via Carpatia i poprowadzi do węzła Białystok Zachód. Będzie to tzw. północno-zachodnia obwodnica Białegostoku.
Budowa odcinka Krynice-Białystok Zachód zgodnie z kontraktem powinna się zakończyć w 2024 roku. To oznacza, że mieszkańcy na dodatkowy wiadukt musieliby poczekać trzy lata. Tyle że termin ten już wydaje się zagrożony.
- Trudno sprecyzować lata realizacji, ponieważ od decyzji środowiskowej na odcinek Sokółka-Dobrzyniewo Duże wydanej przez RDOŚ pod koniec września ubiegłego, wniesione zostało odwołanie i teraz decyzją środowiskowa zajmuje się teraz GDOŚ w Warszawie - podkreśla rzecznik białostockiego oddziału GDDKIA.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?