– Dzięki tej inwestycji nastąpi integracja transportu publicznego z komunikacją pieszą, rowerową, samochodową i kolejową oraz poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżujących - mówi wiceprezydent Przemysław Tuchliński.
Budowa Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego została podzielona na trzy etapy. Pierwszy to budowa przejścia podziemnego – pieszo-rowerowego – pod torami wraz z rozbudową ulic Kolejowej i Zwycięstwa w rejonie dworca. Zaawansowanie prac wynosi obecnie ponad 42%. Umowa na realizację tej inwestycji została podpisana w listopadzie 2020 roku. Budowa przejścia wraz z dokumentacją będzie kosztować blisko 42 mln zł.
Drugi etap prac obejmuje zaprojektowanie i budowę centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKS. W połowie grudnia 2021 r. została podpisana umowa dotycząca tej części inwestycji, na około 16 mln zł. Obecnie Miasto czeka na decyzję ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej).
W ramach budowy węzła zostaną też rozbudowane ulice: Bohaterów Monte Cassino oraz Łomżyńska wraz ze skrzyżowaniem z ul. M. Kopernika i Młynową. Trzeci etap projektu obejmuje też budowę buspasa dwustronnego, ścieżki rowerowej i chodników, a także przebudowę nawierzchni jezdni. Wartość podpisanej w marcu tego roku umowy wynosi około 65 mln zł. Plac budowy został przekazany wykonawcy w kwietniu, prace trwają. Obecnie prowadzone są tam roboty związane z przebudową kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz sieci wodociągowej.
I właśnie w zakresie tej ostatniej części węzła prezydent zawnioskował o zmianę pozwolenia na budowę węzła intermodalnego.
- Zmiana wynika z konieczności wprowadzenia modyfikacji związanej z realizacją urządzeń elektroenergetycznych w pasach drogowych tych ulic, będących własnością PGE Dystrybucja S. A - informuje Agnieszka Zabrocka z departamentu komunikacji społecznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku. - Na chwilę obecną nie planuje się przesunięcia terminu umownego wykonania powyższego zadania inwestycyjnego.
Koszt budowy węzła wynosi 194 mln 756 tys. zł. Miasto pozyskało na ten cel dofinansowanie Unii Europejskiej w wysokości ponad 135 mln zł. Oprócz inwestycji drogowych projekt zakłada także zakup zeroemisyjnego taboru wraz z infrastrukturą do ładowania. Realizacja projektu ma się zakończyć w trzecim kwartale 2023 r
Pierwotnie projekt węzła intermodalnego obejmował też przebudową ul. Młynowej od ul. Łomżyńskiej do Wyszyńskiego. Miasto odstąpiło od tych zamierzeń z powodów oszczędnościowych. W zamian postanowiło 20 szt. autobusów elektrycznych i stacji ładowania.
Równolegle w pobliżu budowy miejskiego tunelu trwa inna inwestycja, czyli modernizacja stacji kolejowej PKP Białystok w ramach Rail Baltiki. Po przebudowie powstaną zadaszone perony, prowadzące do nich z hali głównej dworca przejście podziemne oraz schody ruchome.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?