Aula Magna. Zespół Muzyki Dawnej Diletto i Martyna Pastuszka zagrali koncerty skrzypcowe (zdjęcia)

(dor)

Wideo

Aula Magna Pałacu Branickich znów zamieniła się w elegancką salę koncertową. Gdzież lepiej brzmiały barokowe arcydzieła Bacha, Handla, Vivaldiego i Corellego, jak nie w reprezentacyjnej sali Białegostoku.

Cykl "Muzyka mistrzów baroku" prezentowany niestrudzenie przez fundację Pro Anima w 2017 roku otworzył koncert prezentujący aż czterech kompozytorów. Każdy z nich ma na swoim koncie dzieła pisane z myślą o skrzypcach, jako instrumencie wiodącym, wybór zatem repertuaru musiał być dla szefowej Zespołu Muzyki Dawnej Diletto Anny Moniuszko swego rodzaju wyzwaniem.

Ten wieczór rozpoczęło spotkanie z precyzją i ponadczasową elegancją Jana Sebastiana Bacha. Od razu dało się zauważyć dyskretne prowadzenie zespołu przez Martynę Pastuszkę - skrzypaczkę, która specjalizuje się w grze na skrzypcach barokowych, a w swojej karierze ma między innymi współpracę ze sławnym zespołem Arte dei Suonatori. Matematyczna doskonałość Georga Friedricha Handla jeszcze bardziej rozpaliła stałych bywalców "Muzyki mistrzów baroku". Koncert skrzypcowy B-dur pozwolił skrzypaczce grającej również w kameralnych zespołach w Kolonii i Monachium, wydobyć ze swojego instrumentu wirtuozerskie brzmienia.

Najbardziej przebojowym, a zarazem błyskotliwym utworem zagranym przez Dilettto wraz z Martyną Pastuszką był "Koncert skrzypcowy a - moll" Antonio Vivaldiego. Skrzypaczka w mistrzowski sposób cieszyła się najtrudniejszymi i najszybszymi pasażami, a jej radość grania podzielał nie tylko cały Zespół Muzyki Dawnej, ale przede wszystkim publiczność. Aula Magna niemal trzęsła się od huraganu braw, jaki zebrało białostockie wykonanie jednego z dwunastu utworów znanych jako cykl "La Stravaganza".

Ostatnim z wielkich był Arcangelo Corelli. Nieco inny styl prowadzenia przez kompozytora narracji nie uśpił bynajmniej słuchaczy, zaś dynamiczne Allegro wieńczące "Concerto grosso D-dur nr 4 op.6" wywołało podobny entuzjazm słuchaczy, co muzyka Vivaldiego.

Wydaje się, ze nawet osoby obawiające się muzyki barokowej mogły być usatysfakcjonowane poziomem koncertu i doborem repertuaru. Szczególnie, że w pałacowym wnętrzu 10-osobowa grupa instrumentów smyczkowych wraz z klawesynem i barokową teorbą zabrzmiały w sposób pełny i wyrównany, może tylko wspomniana lutnia basowa nie zawsze była dobrze słyszalna, ale taka już uroda tego niezwykle widowiskowego i ciekawego instrumentu akompaniatorskiego.

Już teraz warto zaplanować poniedziałkowy wieczór, 27 marca 2017 roku, na spotkanie z twórcą czeskiego baroku - Janem Dimasem Zelenką. w Auli Magna zabrzmi oratorium "Gesu al Calvario" opisujące ostatnie chwile Jezusa umierającego męczeńską śmiercią.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie