- Nigdy jeszcze nie grałam w akwarium! - powiedziała na początku koncertu Anna Urszula Kucharska, która wykonała utwory z tomów Pièces de Clavecin (1713, 1717) François'a Couperina.
Koncert "L’art de toucher le clavecin według Françoisa Couperina" odbył się w dwóch oddziałach Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku (ul. Waryńskiego 24a oraz przy Legionowej 2) w rocznicę 92. urodzin Julitty Sleńdzińskiej (donatorki Galerii i patronki Festiwalu) w ramach XI edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej (Julliet EM Festival).
Mxnxstrxndxsx (Ménéstrandise), jeden z popularnych w Średniowieczu cechów wę-drownych artystów, zrzeszający muzyków (minstreli), żonglerzy, sztukmistrzów. Minstrele tych cechów skupiali się przy jednym dworze lub zamieszkiwali sąsiadujące domy na jednej ulicy. Celem ich stowarzyszeń było zmonopolizowanie muzyki i tańca, dbanie o ich jakość, a także egzekwowanie przestrzegania norm i zawodowych tajemnic, ferowanie wyroków w sprawach fachu. Towarzystwa, zwane Ménéstrandises, prowadziły szkoły doskonalące umiejętności i odnawiające repertuar, kształciły ubogich minstreli, organizowały turnieje śpiewacze. Największe bractwo minstreli powstało w 1321 roku pod nazwą „zrzeszenie mistrzów tańca i gry na instrumentach niskich i wysokich”.
Stopniowo kwitnąca w średniowieczu działalność minstreli zaczęła tracić wartość estetyczną i prestiż, a w czasach Couperina „grande et ancienne” bractwo znalazło się w stanie całkowitego upadku. Tym nie mniej w roku 1693 bractwo zaskarżyło w głównym sądzie Paryża kilku klawesynistów o uprawianie zawodu poza cechem. W obronie oskarżonych stawili się najwybitniejsi kompozytorzy epoki, m. in. François Couperin. Pozycja i autorytet klawesynisty zatrudnionego w służbie króla i kościoła, była silniejsza niż gromady podupadających muzyków miejskich. Proces wygrali klawesyniści i precedensowym nakazem z 3 maja 1695 roku została zniesiona wszelka zależność oficjalnych muzyków dworu i kościoła od zarządzeń Ménéstrandise.
Programowy cykl pięciu miniatur Les Fastes de la grande et ancienne Mxnxstrxndxsx jest muzyczna satyrą na podupadłą i groteskową w roszczeniach instytucję. Utwór powstał w czasie działań w obronie oskarżonych klawesynistów, a więc 20 lat przed ukazaniem się w II tomie Pièces de Clavecin z 1717 roku.
Anna Urszula Kucharska
Dziś, 1 sierpnia, kolejne dwa festiwalowe wydarzenia:
godz. 18 - Galeria im. Sleńdzińskich, Białystok, ul. Legionowa 2 - Panel dyskusyjny: "Czy jesteśmy u schyłku cywilizacji zachodniej? - między archetypem moralnym a kulturowym eksperymentem"
godz. 20 - Stary Kościół Farny, Białystok, ul. Kościelna 2 - Koncert "W przestrzeni eksperymentu" - nocna muzyka improwizowana
XI. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej
Rzeszów. Spacer szlakiem sklepów i warsztatów z okresu okupacji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?