Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

XI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej (Julliet EM Festival) (zdjęcia)

Jerzy Doroszkiewicz
Jerzy Doroszkiewicz
XI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej (Julliet EM Festival). "L’art de toucher le clavecin według Françoisa Couperina"
XI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej (Julliet EM Festival). "L’art de toucher le clavecin według Françoisa Couperina" Joanna Rafalska
Trwa XI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej. Wczoraj był koncert "L’art de toucher le clavecin według Françoisa Couperina", dziś nocna muzyka improwizowana w starym kościele.

- Nigdy jeszcze nie grałam w akwarium! - powiedziała na początku koncertu Anna Urszula Kucharska, która wykonała utwory z tomów Pièces de Clavecin (1713, 1717) François'a Couperina.

Koncert "L’art de toucher le clavecin według Françoisa Couperina" odbył się w dwóch oddziałach Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku (ul. Waryńskiego 24a oraz przy Legionowej 2) w rocznicę 92. urodzin Julitty Sleńdzińskiej (donatorki Galerii i patronki Festiwalu) w ramach XI edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej (Julliet EM Festival).

Mxnxstrxndxsx (Ménéstrandise), jeden z popularnych w Średniowieczu cechów wę-drownych artystów, zrzeszający muzyków (minstreli), żonglerzy, sztukmistrzów. Minstrele tych cechów skupiali się przy jednym dworze lub zamieszkiwali sąsiadujące domy na jednej ulicy. Celem ich stowarzyszeń było zmonopolizowanie muzyki i tańca, dbanie o ich jakość, a także egzekwowanie przestrzegania norm i zawodowych tajemnic, ferowanie wyroków w sprawach fachu. Towarzystwa, zwane Ménéstrandises, prowadziły szkoły doskonalące umiejętności i odnawiające repertuar, kształciły ubogich minstreli, organizowały turnieje śpiewacze. Największe bractwo minstreli powstało w 1321 roku pod nazwą „zrzeszenie mistrzów tańca i gry na instrumentach niskich i wysokich”.

Stopniowo kwitnąca w średniowieczu działalność minstreli zaczęła tracić wartość estetyczną i prestiż, a w czasach Couperina „grande et ancienne” bractwo znalazło się w stanie całkowitego upadku. Tym nie mniej w roku 1693 bractwo zaskarżyło w głównym sądzie Paryża kilku klawesynistów o uprawianie zawodu poza cechem. W obronie oskarżonych stawili się najwybitniejsi kompozytorzy epoki, m. in. François Couperin. Pozycja i autorytet klawesynisty zatrudnionego w służbie króla i kościoła, była silniejsza niż gromady podupadających muzyków miejskich. Proces wygrali klawesyniści i precedensowym nakazem z 3 maja 1695 roku została zniesiona wszelka zależność oficjalnych muzyków dworu i kościoła od zarządzeń Ménéstrandise.
Programowy cykl pięciu miniatur Les Fastes de la grande et ancienne Mxnxstrxndxsx jest muzyczna satyrą na podupadłą i groteskową w roszczeniach instytucję. Utwór powstał w czasie działań w obronie oskarżonych klawesynistów, a więc 20 lat przed ukazaniem się w II tomie Pièces de Clavecin z 1717 roku.
Anna Urszula Kucharska

Dziś, 1 sierpnia, kolejne dwa festiwalowe wydarzenia:

godz. 18 - Galeria im. Sleńdzińskich, Białystok, ul. Legionowa 2 - Panel dyskusyjny: "Czy jesteśmy u schyłku cywilizacji zachodniej? - między archetypem moralnym a kulturowym eksperymentem"

godz. 20 - Stary Kościół Farny, Białystok, ul. Kościelna 2 - Koncert "W przestrzeni eksperymentu" - nocna muzyka improwizowana

XI. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny