Do tej pory jedyną drogą w pełni ekspresową w Podlaskiem jest trasa łącząca Białystok z Warszawą. Kończone i oddawane do użytku są odcinki drogi S61, czyli Via Baltiki. Po jej wybudowaniu, czyli w kolejnej dekadzie najważniejszym frontem drogowym będzie budowa Via Carpati.
Potwierdza to projekt Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Wynika z niego, że w naszym regionie, oprócz ostatnich odcinków Via Baltiki (Suwałki - Szypliszki - 24,2 km) i
Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn - 91 km) planuje zbudować się takie inwestycje jak:
- S19 Kuźnica - Białystok - 52,9 km
- S19 Białystok - Dobrzyniewo - Krynice - 18,9 km,
- S19 Białystok - Ploski - gr. woj. (Chlebczyn) - 128 km,
Nie jest to zaskoczenie, bo na większości z nich trwają prace projektowe i budowlane trwają na zadaniach, pozostałe są w fazie przetargowych. Wyjątkiem jest odcinek Dobrzyniewo Duże- Sokółka. Nie jest on jednak oddzielnie wyszczególniony w zamierzeniach rządu.
- W nowym PBDK do 2030 roku jest ujęte zadanie S19 Kuźnica – Białystok (zadania kontynuowane) - wyjaśnia Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Pasuje to do każdego wariantu, ale my - w marcu 2020 r. - złożyliśmy wniosek o decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych na tzw. wariant 5: Sokółka – Wasilków – Dobrzyniewo i jest on aktualnie rozpatrywany.
Czyli chodzi o przebieg S19 po tak zwanym starodrożu od obecnego węzła Święta Woda do Czarnej Białostocka i dalej do Sokółki. W przeciwnym kierunku, czyli obecna obwodnica Wasilkowa ma zostać rozbudowana do dwóch pasów w obu kierunkach. Z kolei od węzla Białystok Północ (czyli Sochoni) ma wieść dziewiczym szlakiem do węzła Dobrzyniewo Duże. I od tego miejsca S19 stanie się - zarówno na północ, jak i na południe od Białegostoku - Via Carpatia.
Treść decyzji środowiskowej na odcinek Sokółka-Dobrzyniewo Duże mamy już wkrótce. RDOŚ po prawie półtora roku zebrał cały materiał dowodowy. Obwieszczenie w tej sprawie zostało wydane w poniedziałek [23.08.2021]. Strony w ciągu 7 dni od jego doręczenia mogą składać uwagi.
- Po tym terminie zostanie wydana decyzja - obwieściła Beata Bezubik, Rregionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
Co jeśli drogowcom nie uda się uzyskać decyzji środowiskowej na przebieg starorzeczem. Wtedy w grze pozostanie inny wariant S19 Sokółka-Korycin-Knyszyn. W tym ostatni mieście początek będzie miała kolejna droga ekspresowa planowana w naszym regionie, czyli S16 (do Ełku). W PBDK nie ma za to nic o ekspresówce z Białegostoku do Augustowa i dalej do Raczek (tu wpada S61). Dlaczego?
- Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem S8 kończy się w Białymstoku - tłumaczy Rafał Malinowski. - Natomiast planujemy budowę S16 Ełk - Knyszyn i ona znalazła się w nowym PBDK.
W ramach tego zadania - po opracowaniu Studium Techniczno – Ekonomiczno - Środowiskowego dla S16 – będą dwa korytarze alternatywne: „umownie” po DK65 (przez Osowiec) i po DK8 (przez Sztabin). To newralgiczne miejsca, bo w obu droga przechodzić będzie przez Biebrzański Bark Narodowy.
- Jeśli po analizie wielokryterialnej, z rekomendacji wyniknie, że korzystniejszy jest przebieg po DK8, to taki będzie, niezależnie od nazwy drogi: czy to będzie się nazywało S16 czy S8 - mówi Rafał Malinowski.
Nie zależnie od tego samorządy z terenów na północ o Białegostoku (jak i miasta, powiatu białostockiego, czy województwa już od dawna lobbują za drogą ekspresową ze stolicy województwa podlaskiego do Augustowa. Nie w zamian korytarza do Ełku, ale jak uzupełnienie siatki dróg krajowych. Niemal jednomyślni są też politycy z Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego. Teraz ten głos jeszcze bardziej może być słyszalny, bo do 17 września trwają konsultacje projektu PBDK.
- To szansa dla S8. Konieczny jest nasz udział i działanie - apeluje Roman Czepe, wicestarosta powiatu białostockiego.
Wtóruje mu poseł Jarosław Zieliński, przewodniczący Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego.
- W tych konsultacjach publicznych będą ważyć się losy całej sieci dróg publicznych na najbliższą dekadę, a może dłużej. Dlatego warto wziąć w nich udział. Jeśli teraz przegapimy, prześpimy tę drogę, to będzie nieodżałowana strata - mówi Jarosław Zieliński. - Ważne też, by społeczeństwo pokazało Ministerstwu Infrastruktury i GDDKIA jak bardzo jest to ważna droga nie tylko dla regionu. Konsultacje są po to, by to pokazać i dać argumenty za jej budową. Choćby to, że Raczki-Augustów-Białystok to swoisty ruszt komunikacyjny o znaczeniu międzynarodowym, krajowym, regionalnym. Wiemy niby o tym wszyscy, ale nigdy o tym dość powtarzania. Niektórym się też wydaje, że jest to tylko alternatywa dla drogi Knyszyn-Ełk jako połączenia S19 i S61. Takie myślenie to błąd strategiczny.
Podlaski poseł PiS dodaje, że warto, by w trybie formalnym, jakim są konsultacje publiczne, samorządy, organizacje społeczne, gospodarcze , turystyczne czy sami mieszkańcy Podlaskiego pokazali wagę tego połączenia.
- To prawda, że wcześniej były wysyłane wnioski czy podejmowane uchwały. Niewątpliwie będzie miało to znaczenie, ale trzeba ponowić je w trybie konsultacji publicznych - przekonuje. - By jeszcze raz, a zarazem jeszcze mocnej podkreślić znaczenie tej drogi. To ważny moment przewidziany w procedurze konsultacyjno-decyzyjnej, a zarazem wydaje się, że ostatnia szansa na drogę w standardzie ekspresowym, którą należy wykorzystać. Niezależnie od tego, jak wypowiedzą się eksperci w sprawie przebiegów korytarzowych w studium zleconym przez GDDKiA.
By wziąć udział w konsultacjach, wystarczy wejść na stronie internetowej ministerstwa infrastruktury i wypełnić odpowiednie formularze.
iPolitycznie - 300 milionów Putina by skorumpować Świat
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?