Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sąd zajmie się środowiskowymi uwarunkowaniami budowy odcinka S19 Sokółka-Dobrzyniewo Duże. To północna obwodnica Białegostoku

OPRAC.: wal
Wizualizacje przebiegi odcinka S19 od Dobrzyniewa do Sokółki. Ma przechodzić przez węzeł Białystok Zachód (Sochonie, Katrynka)
Wizualizacje przebiegi odcinka S19 od Dobrzyniewa do Sokółki. Ma przechodzić przez węzeł Białystok Zachód (Sochonie, Katrynka) GDDKIA
Pech nie opuszcza planowanej drogi ekspresowej S19 wokół Białegostoku. Po zastopowaniu przez Naczelny Sąd Administracyjny budowy zachodnio-południowego odcinka, teraz środowiskowymi uwarunkowaniami trasy na północ od stolicy województwa podlaskiego zajmie się warszawski sąd administracyjny.

Na wydaną w styczniu bieżącego roku decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ - organ II instancji) wpłynęła jedna skarga. Jeszcze w marcu GDOŚ - jaki informuje na swoje stronie internetowej inwestor białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - ma przekazać akta sprawy do sądu. Ten – po zapoznaniu się z materiałami – wyznaczy termin rozprawy.

S19. Sokółka-Dobrzyniewo. Najpierw były odwołania

Decyzja Środowiskowych Uwarunkowań na ostatni fragment drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim - od Sokółki do Dobrzyniewa Dużego - została wydana 28 września 2021 roku przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku.

W terminie wpłynęło sześć odwołań od tej decyzji. Zostały wniesione zarówno przez osoby fizyczne, jak i organizację pozarządową. W efekcie sprawa trafiła do GDOŚ w Warszawie, który postanowił rozpatrzeć sprawę w pełnym zakresie. Odniósł się nie tylko do kontroli zasadności zarzutów zawartych w odwołaniach, ale też dokonał kontroli merytorycznej decyzji RDOŚ. Korzystając ze swoich uprawnień, przeprowadził dodatkowe postępowania wyjaśniające oraz wezwał do uzupełnienia materiałów, co GDDKiA uczyniła.

9 stycznia 2023 roku GDOŚ wydał decyzję, którą w części utrzymał decyzję RDOŚ w Białymstoku, a w części ją zmienił i doprecyzowywał niektóre warunki realizacji przedsięwzięcia. Na przykładzwiększona została minimalna szerokość strefy dostępnej dla zwierząt na przejściach górnych, z 30 m (dla zwierząt średnich) i 40 m (dla zwierząt dużych) do 50 m w przypadku obu rodzajów przejść. Tym samym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Prawomocność uzyska dopiero po rozpatrzeniu skargi przez sądy.

S19. Sokółka-Dobrzyniewo. Ponadstandardowa ochrona przyrody

Już w decyzji środowiskowej z 2021 r. nałożono na inwestora wiele wymagań w zakresie ochrony środowiska. Zobowiązano go m.in. do wykonania ekranów akustycznych o łącznej długości około 4 km (mieszczą się w tym także ekrany akustyczne na obwodnicy Wasilkowa, zapewniające bezpieczeństwo chronionych siedlisk ptaków).

Dodatkowo, zgodnie z decyzją miały być wybudowane ekrany osłonowe w dolinie rzeki Sokołdy (w celu minimalizowania ryzyka kolizji ptaków i nietoperzy z pojazdami poruszającymi się po drodze). Z kolei dla zapewnienia właściwych warunków migracji zwierząt wskazano na konieczność wybudowania 34 przejść dla zwierząt, w tym 20 dla dużych i średnich oraz 14 dla małych i płazów.

Zgodnie z tą decyzją powstaną również:

  • czatownie i platformy lęgowe dla orlika krzykliwego w dolinie rzek: Sokołda, Kamionka i Bartoszycha;
  • budki dla ptaków i nietoperzy (kilkaset sztuk), jako kompensacje wycinki drzew dziuplastych;
  • konstrukcje dla nietoperzy w przejściach dolnych dla zwierząt, stanowiące miejsca schronienia dla tych ssaków;
  • siedliska zastępcze dla trzmieli i zapylaczy z łąkami kwietnymi;
  • zbiorniki kompensacyjne dla płazów.

S19 Sokółka-Dobrzyniewo. Przetarg na realizację w 2023 roku

Zgodnie z planem, odcinek S19 Sokółka - Dobrzyniewo miał zostać zrealizowany w latach 2025-2027. Pierwsze przetargi na wyłonienie wykonawcy w systemie Projektuj i buduj planowane były na II połowę bieżącego roku.

- Czy tak się stanie, zależy od decyzji sądu i terminu w jakim ona zapadnie - informuje Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKIA.

Takie podejście z dozą rezerwy to poniekąd pokłosie tego, co wydarzyło się z odcinkami S19 na zachód i południe od Białegostoku. Na fragment od węzła Białystok Zachód do Plosek (to zachodnio-południowa obwodnica Białegostoku) białostocki oddział GDDKIA musiał wypowiedzieć umowy z wykonawcami (odcinki też czekały na ZRID). Stało się to po tym, jak Naczelny Sąd Administracyjny odrzucił odwołania GDDKiA od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który uchylił decyzję środowiskową na całym odcinku od węzła Białystok Zachód do Plosek.

Przypomnijmy, że 44 kilometrowy odcinek Sokółka-Dobrzyniewo Duże yo jeden z dwóch fragmentów S19, który w Podlaskiem nie będzie pokrywał się z trasą Via Carpatia. Tym drugim jest fragment graniczny trasy od Kuźnicy do Sokółki. Będzie zarazem pierwszą częścią podlaskiej S19, na której zostanie wbita pierwsza łopata pod przyszłą trasę szybkiego ruchu. 27 grudnia wojewoda podlaski zezwolił na rozpoczęcie tej inwestycji drogowej wydając na nią decyzję ZRID (od ponad roku przejście drogowe Kuźnicy jest zamknięte i nie wiadomo kiedy ponownie - ze względów na relacje z Białorusią - zostanie otwarte).

Na taką samą zgodę czeka też odcinek Krynice-Dobrzyniewo- Białystok Zachód. Drogowcy liczą, że pracę na nim rozpoczną się w późniejszych miesiącach tego roku, a budowa ma potrwać do 2025. Będzie to północno-zachodnia obwodnica Białegostoku. Ona w węźle Dobrzyniewo spotka się z S19 biegnącą od Sokółki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny