GDDKIA odstąpiło od umowy z wykonawcami południowych obwodnic Białegostoku. Miały powstać w ramach S19. To trasa Via Carpatia

OPRAC.: red
Widok na cześć węzła Białystok Zachód i dalszą część S19 prowadzącą do Księżyna. Węzeł ma powstać w ramach kontraktu Krynice- Białystok Zachód. Natomiast dalsza część przebiegu  S19 i Via Carpatii  na południe zachód i południe od Białegostoku w stronę Księżyna i dalej do Plosek została unieważniona środowiskowo przez Wojewódzki Sąd Administracyjny i Naczelny Sąd Administracyjny
Widok na cześć węzła Białystok Zachód i dalszą część S19 prowadzącą do Księżyna. Węzeł ma powstać w ramach kontraktu Krynice- Białystok Zachód. Natomiast dalsza część przebiegu S19 i Via Carpatii na południe zachód i południe od Białegostoku w stronę Księżyna i dalej do Plosek została unieważniona środowiskowo przez Wojewódzki Sąd Administracyjny i Naczelny Sąd Administracyjny GDDKIA
Miesiąc po zniknięciu z obiegu prawnego decyzji środowiskowej na zachodnio-południową obwodnicę Białegostoku w ramach trasy S19 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła od umów z wykonawcami trzech odcinków Via Carpatii: od węzła Białystok Zachód do Plosek. Kontrakty 37-kilometrów drogi ekspresowej, które czekały na wbicie pierwszych łopat, warte były ponad 1,4 mld złotych.

O tym, że de facto taki scenariusz jest możliwy "Poranny" pisał zaraz po odrzuceniu [8.11.2022] przez Naczelny Sąd Administracyjny Skargi Kasacyjnej złożonej przez GDDKIA. Drogowcy wnosili o uchylenie lutowego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który unieważnił ostateczną decyzję środowiskową Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i poprzedzającą ją decyzję Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku na odcinek przyszłej S19 Białystok Zachód- Ploski.

To tzw. zachodnio-południowa obwodnica Białegostoku w ramach trasy Via Carpatia im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. W oparciu o te dokumenty białostocki oddział GDDKIA ogłosił przetargi i wyłonił wykonawców trzech fragmentów.

Chodzi o umowy na zaprojektowanie i budowę odcinków S19:

  • Białystok Zachód - Księżyno (16,6 km, wartość umowy 577 mln zł),
  • Księżyno - Białystok Południe (7,9 km drogi ekspresowej wraz z 13,5 km odcinkiem DK65, wartość 456 mln zł)
  • 12,7-km odcinek Białystok Południe - Ploski (wartość 397 mln zł).

GDDKiA wykonała wszystkie przewidziane prawem czynności umożliwiające utrzymanie wykonalności decyzji środowiskowej - informuje Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKIA.

Czytaj też:Czarne chmury zawisły na obwodnicami ekspresowymi w ramach S19 na szlaku, któremu patronuje śp. prezydent Lech Kaczyński

Przypomnijmy, że wykonawca trasy Białystok Zachód-Księżyno - firma Budimex - jako pierwsze ze wszystkim wykonawców realizujących podlaskie odcinki S19, złożyła do wojewody wniosek o wydanie Zezwolenia Realizacji Inwestycji Drogowej. Wydawało się, że właśnie na tym fragmencie zostanie wbita pierwsza, historyczna łopata pod Via Carpatię w woj. podlaskim.

- Przyczyna odstąpienia od umowy nie leży ani po stronie Budimex S.A ani ‎inwestora, czyli GDDKIA - zaznacza Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimeksu. - Prace projektowe prowadzone przez Budimex na ‎bazie dotychczasowej decyzji środowiskowej zostały wykonane i mogą zostać ‎wykorzystane do dalszych prac po uzyskaniu nowej decyzji środowiskowej. ‎Jesteśmy w stałym kontakcie z GDDKiA, aby wypracować rozwiązania ‎zmierzającego do jak najszybszego pozyskania nowej decyzji środowiskowej.‎

Wykonawcami pozostałych odcinków były Aldesa Construcciones oraz Mota-Engil Central Europe.

Rafał Malinowski zapowiada, że GDDKiA przystępuje do prac inwentaryzacyjnych określających stopień wykonania umów przez każdego z wykonawców.

- Jednocześnie podjęliśmy już działania zmierzające do ponownego uzyskania decyzji środowiskowej, wypełniając zalecenia wskazane w wyroku i uzasadnieniu NSA - podkreśla rzecznik. W I kw. przyszłego roku złożymy do RDOŚ w Białymstoku wymagane dokumenty. Dalsze działania dotyczące realizacji tych trzech odcinków będą zależne od terminu uzyskania dla nich wykonalnej decyzji środowiskowej.

Przypomnijmy, że w połowie listopada szefem podlaskich drogowców przestał być Wojciech Borzuchowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak bezpiecznie jeździć zimą - radzi Miko Marczyk!

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
8 grudnia, 19:28, Gość:

Na kiedy pelowcy obiecali zakończenie budowy tej trasy?

Tusk coś bredził o Euro w Polsce i Ukrainie.

8 grudnia, 19:37, Gość:

pajacu te drogi ,autostrady i eski zbudowal tusk po ktorych teraz jezdzisz.a jaki zbudowal pisd?wskaz cwaniaku

Blażnie, odpal listę zrealizowanych autostrad i ekspresówek do 2014 r i po.

Nie oglądaj TVN ani TVP. Tak samo łżą.

G
Gość
8 grudnia, 19:28, Gość:

Na kiedy pelowcy obiecali zakończenie budowy tej trasy?

Tusk coś bredził o Euro w Polsce i Ukrainie.

8 grudnia, 19:37, Gość:

pajacu te drogi ,autostrady i eski zbudowal tusk po ktorych teraz jezdzisz.a jaki zbudowal pisd?wskaz cwaniaku

S61?

G
Gość
8 grudnia, 19:18, Gość:

pisowskie partacze nic nie potrafia zbudowac.wszystko spiepsza pseudo fachowcy

Demokratyczne sądy rzucają kłody pod nogi.

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie