Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podlaskie: Inwestycje komunikacyjne. Kolej - jak bajpasy dla regionu

Archiwum
Linie kolejowe w Podlaskiem dostaną pieniądze na modernizację
Linie kolejowe w Podlaskiem dostaną pieniądze na modernizację Archiwum
Od kilku lat korzystamy z transportu kolejowego, a ostatnio szczególnie intensywnie. Rocznie około 120 tys. ton surowców, głównie cementu, ale też wapna, sprowadzane jest do Śniadowa z całej Polski - mówi Jerzy Michalak, prezes Prefbetu Śniadowo, firmy produkującej beton. - Jest tu jakby centrum dystrybucji cementu na region północno-wschodniej Polski wspólne dla nas i białostockiej firmy Aida.

Przedsiębiorca bardzo sobie ceni możliwość transportu wagonowego. Surowce jadą do Śniadowa z cementowni Warta, Ożarów czy zakładu wapienniczego w Bukowej. Firma korzysta także z wysyłki wagonowej swoich wyrobów do obwodu kaliningradzkiego i dzięki temu od 10 lat może rozwijać współpracę gospodarczą z tym rejonem Rosji. Jak mówi prezes, jest to możliwe dzięki linii kolejowej 36 Ostrołęka - Śniadowo i 49 Śniadowo - Łomża. To odcinki bardzo intensywnie wykorzystywane i przez to w złym stanie. Paradoksalnie - zdaniem Jerzego Michalaka - od kilku lat odgórną decyzją na trasie 36 zamknięty jest odcinek Śniadowo - Łapy, mimo że jest w lepszym stanie technicznym niż ten obecnie eksploatowany.

- A taki gospodarczy bajpas Tłuszcz - Ostrołęka - Łapy powinien bezwzględnie działać - mówi prezes Michalak. - Ta linia ma też przecież wpływ na przepustowość głównych linii kolejowych między Warszawą a Białymstokiem. I nie da się uatrakcyjnić gospodarczo obrzeży województwa podlaskiego, gdy będą one odcięte od reszty kraju. Środki komunikacji to przecież jedna z zachęt dla inwestorów.

Zachęta gospodarcza

Przypomnijmy, że dwa lata temu spółka PKP PLK planowała definitywne zamknięcie linii nr 36 i 49. Oprotestowali to i przedsiębiorcy, i samorządowcy, doprowadzając do zmiany tej decyzji. W regionalnym programie w latach 2014-2020 do wykorzystania są pieniądze na rewitalizacje kilku odcinków towarowych linii kolejowych w woj. podlaskim. Na te działania konkursów nie będzie. Jak zatem będą wydawane pieniądze w ramach osi "Poprawa dostępności transportowej"? Już w 2014 r. zapisane zostało to w Kontrakcie Terytorialnym. To rodzaj porozumienia między rządem a samorządami województw. Są w nim spisane najważniejsze działania i projekty finansowane z pieniędzy publicznych - krajowych i europejskich.

I zgodnie z kontraktem na mocy umowy między spółką kolejową PKP PLK SA a samorządem woj. podlaskiego z Funduszy Europejskich, znajdujących się w regionalnym portfelu, sfinansowane będą prace wokół kilku linii kolejowych: nr 59 odc. granica państwa - Chryzanów; nr 57 odc. Kuźnica Białostocka - Gieniusze; nr 923 Bufałowo Wschód - Bufałowo i wspomniane już odcinki na trasie nr 36 Łapy - Śniadowo - granica województwa oraz nr 49 odc. Śniadowo - Łomża. Te regionalne działania są częścią inwestycji, które mają w województwie stworzyć wreszcie sprawną sieć połączeń umożliwiających transport kolejowy między głównymi miastami, ale także z Białorusią czy Litwą. Największe pieniądze na ten cel znajdują się jednak w programach zarządzanych z poziomu Unii Europejskiej i pójdą na projekty realizowane w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Integracja

Regionalne fundusze (48 mln zł) przeznaczone będą zarówno na wymianę torowisk, jak i na inwestycje poprawiające bezpieczeństwo ruchu. Przykładowo rewitalizacja ponad 68 km na odcinku Łapy - Śniadowo - granica województwa oznacza m.in. naprawę mostów i przepustów, przebudowę peronów czy modernizację przejazdów kolejowych. W rezultacie inwestycji na trasach 36 i 49 do Łomży i Śniadowa będzie można dojechać nie tylko od strony Ostrołęki, ale również ze wschodu - z Łap.

Efektem poprawienia warunków na tej trasie ma być też możliwość uruchomienia połączenia pasażerskiego Białystok - Łomża. Rozwiązaniem tym bardzo zainteresowane są władze samorządowe zarówno Łap, jak i Łomży. Ostatnio mieszkańcy mieli okazję podróżować szynobusem na trasie Łapy - Łomża - Łapy w październiku 2013 r. Zorganizowano wtedy specjalny przejazd, z którego skorzystało ponad 300 pasażerów. Uruchomienie linii na stałe byłoby nie tylko ułatwieniem kontaktów ze stolicą administracyjną regionu, ale dałoby też szansę położonym wzdłuż tej trasy gminom na integrację z jego wschodnią częścią.

Kontakt

Więcej na stronie:
www.funduszeeuropejskie.gov.pl
Główny Punkt Informacyjny:
Białystok - tel.: 85 66 54 516,
e-mail: [email protected]

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna

Czytaj e-wydanie »Lokalny portal przedsiębiorców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny