Architektura wiaduktów
Długość każdego z dwóch bliźniaczych mostów wynosi około 180 metrów, a wysokość nad lustrem rzeki to 36 i pół metra. Mosty należą do najwyższych w Polsce. Konstrukcja jest 5-przęsłowa. Pod wiaduktami przepływa rzeka Błędzianka. Obie budowle są względem siebie równoległe, a architektura wyglądem przypomina rzymskie akwedukty w Pont du Gard. Są to elementy nieczynnej infrastruktury linii kolejowej łączącej Gołdap z Żytkiejmami. Czasami nazywane są Akweduktami Puszczy Rominckiej.
Obecnie teren jest własnością prywatną (wstęp jest płatny).
Historia
Najbiedniejszą i najbardziej zacofaną gospodarczo prowincją Cesarstwa Niemieckie na początku XX wieku były wtedy tereny Prus Wschodnich. Władze w Berlinie inwestowały w region, budowano:
- kanały nawadniające,
- nowe drogi,
- liczne linie kolejowe.
Jedna z linii kolejowych miała połączyć Kwidzyn – poprzez Kętrzyn i Gołdap – z Królewcem. Tereny pod budowę nie należały do najłatwiejszych, gęsto zalesione wzgórza oraz wijące się pomiędzy nimi głębokie doliny sprawiały, że przed projektantami linii stało nie lada wyzwanie. Ominięcie dolin oznaczało nadłożenie wielu dodatkowych kilometrów, postanowiono pokonać je wznosząc okazałe wiadukty. Oba obiekty nie powstały równocześnie,pierwszy wybudowano w latach 1912-1914, drugi kilka lat później.
Zobacz wyjątkowe, archiwalne nagranie pociągu przejeżdżającego po moście w Stańczykach:
Źródło: FB Miasto Gołdap
Mosty kolejowe w Stańczykach były swego czasu najdroższymi konstrukcjami na trasie, ale nawet w szczytowym okresie ruchu mostem przejeżdżało nie więcej niż kilkanaście pociągów dziennie. W 20-leciu międzywojennym pociągi na linii Gołdap – Gąbin kursowały trzy razy dziennie. Woziły okolicznych mieszkańców, licznych turystów oraz lokalnie wytwarzane towary (głównie drewno z okolicznych lasów, a także kamienie m.in. do budowy kwatery Hitlera Wilczy Szaniec w Gierłoży).
Po zakończeniu I Wojny Światowej i powstaniu niepodległych Litwy oraz Polski utrzymanie linii kolejowej łączącej Niemcy z Królewcem straciło sens. Dodatkowo władze III Rzeszy na terenie Puszczy Rominckiej wprowadziły strefę zastrzeżoną. Mimo ograniczeń oraz wybuchu kolejnej wojny – pociągi kursowały tutaj aż do 1943 roku wspierając linie zaopatrzeniowe wojsk niemieckich walczących na wschodzie. Po zajęciu terenów prowincji w 1945 roku przez Armię Radziecką specjalne jednostki inżynieryjne rozebrały tory.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?