Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Białegostoku. Wstrzymanie budowy trasy S 19

Marta Gawina [email protected] tel. 85 748 95 13
Przewoźnicy narzekają, że przejazd przez Białystok nie jest łatwy
Przewoźnicy narzekają, że przejazd przez Białystok nie jest łatwy Anatol Chomicz
Nieaktualne badania przyrodnicze - to główny powód wstrzymania przez RDOŚ budowy trasy S19 na odcinku od Choroszczy do Plosek. Chodzi o południową obwodnicę Białegostoku, która miała wyprowadzić z miasta tiry.

Ponad 50 km drogi

Ponad 50 km drogi

To odcinek od S8 w pobliżu Choroszczy przez Barszczewo, Trypucie, Ploski w kierunku Bielska Podlaskiego. Druga część obwodnicy - ok 12 km - miała prowadzić od Kudrycz w kierunku Grabówki.

Od tylu lat czekamy na budowę tej drogi. Przejazd przez Białystok nie jest łatwy. Podobnie jest z dziewiętnastką. Ta trasa, która łączy północ z południem Polski, została przez wszystkich zapomniana. Nie ma nawet normalnego pobocza - mówi Mikołaj Lankiewicz, dyrektor biura Stowarzyszenia Przewoźników Podlasia.

W najbliższym czasie pewnie nic się nie zmieni. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku właśnie odmówiła zgody na budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Choroszcz - Ploski oraz drogi krajowej nr 65 Kudrycze - Grabówka.

Główny powód to dokumentacja, na podstawie której Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku chciała uzyskać decyzję środowiskową. - Nasze wątpliwości wzbudził przede wszystkim fakt, że całą dokumentację opracowano na podstawie nieaktualnej inwentaryzacji przyrodniczej. Przedawnione wyniki badań i nieprawidłowa metodyka praktycznie uniemożliwiają prawidłową ocenę wpływu na chronione gatunki i siedliska - mówi Małgorzata Wnuk z RDOŚ.

- Prawdopodobnie będziemy składać odwołanie od tej decyzji. Naszym zdaniem przepisy dotyczące zakresów i terminów inwentaryzacji są nieprecyzyjne a decyzje RDOŚ - bardzo uznaniowe - odpowiada Rafał Malinowski, rzecznik GDDKiA w Białymstoku. Na skuteczne odwołanie Dyrekcji liczą też władze Białegostoku.

Wiceprezydent Adam Poliński przyznaje, że decyzja jest dla nas bardzo niekorzystna. Południowa obwodnica Białegostoku miała przede wszystkim wyprowadzić tiry z miasta. - Droga ta mogłaby stanowić oś rozwoju stolicy województwa i okolic. Zabiegamy, by zostały zapewnione środki na budowę S19. Rozmawiałem z premier Elżbietą Bieńkowską na temat dostępności komunikacyjnej Białegostoku - zapewnia Adam Poliński.

Starania nie tylko o obwodnicę, ale też o całą dziewiętnastkę obiecują także lokalni politycy.

- To jedna z ważniejszych tras w naszym regionie - podkreśla poseł Robert Tyszkiewicz.
Plany dotyczące południowej obwodnicy Białegostoku mają już kilka lat. W 2010 roku pojawiła się informacja, że trasa będzie gotowa w 2014 roku.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny