Kolejna odsłona w sporze o lotnisko na Krywlanach. Tym razem pretekstem były fundusze. Potrzeba milionów złotych

OPRAC.: wal
Lipcowa debata lotniskowa prezydenta Tadeusza Truskolaskiego i marszałka Artura Kosickiego w Izbie Przemysłowo-Handlowej. Prowadził ją Witold Karczewski
Lipcowa debata lotniskowa prezydenta Tadeusza Truskolaskiego i marszałka Artura Kosickiego w Izbie Przemysłowo-Handlowej. Prowadził ją Witold Karczewski Wojciech Wojtkielewicz/Archiwum
Po okresie względnego spokoju między marszałkiem a prezydentem ponownie doszło do internetowej wymiany uwag o przyszłości lotniska na Krywlanach. Tym razem poszło o to, skąd wziąć pieniądze. Na rozbudowę lotniska, która zapewni realizację lotów pasażerskich, potrzeba 189 mln zł.

Spis treści

Tak przynajmniej wynika z odpowiedzi prezydenta Białegostoku na interpelację radnego Henryka Dębowskiego. Szef klubu PiS zapytał w niej, ile docelowo potrzeba pieniędzy na dokończenie inwestycji związanej z budową lotniska na Krywlanach.

- I z czego wynika kwota 100 mln zł, o których mówił prezydent Tadeusz Truskolaski w wypowiedzi dla "Kuriera Porannego" - dociekał w interpelacji radny.

Między innymi takie pytania działacze PiS zadawali podczas konferencji prasowej przy ogrodzeniu lotniska na początku lipca 2023 roku.

Między 100 a 189 mln złotych

Kwota 100 mln zł pojawiła się w odpowiedzi prezydenta, na pytanie Stowarzyszenia Port Lotniczy Białystok, którą "Poranny" opublikował w maju 2023 roku. Społecznicy chcieli wiedzieć dlaczego lotnisko na Krywlanach wpisane w strategię rozwoju Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego, nie zostało wiosną wymienione w wersji roboczej przyszłych projektów na obszarze aglomeracji białostockiej realizowanych do 2030 roku.

Tadeusz Truskolaski w odpowiedzi zaznaczył, że pula pieniędzy przeznaczona na wszystkie Zintegrowane Inwestycje Terytorialne w ramach BOF-u jest zbyt niska, aby zrealizować zakładane przedsięwzięcia związane z lotniskiem.

- Z uwagi na bieżącą sytuację gospodarczą, zaktualizowane szacunkowe koszty inwestycji w zakresie ochrony, bezpieczeństwa i zarządzania ruchem lotniczym lotniska Krywlany kształtują się na poziomie ok. 100 mln zł - wyliczał Tadeusz Truskolaski. Podkreślił, że to kilkukrotnie więcej niż na wszystkie pozostałe zamierzenia.

Teraz okazuje się, że na Krywlany potrzeba prawie drugie tyle.

- Zgodnie z szacunkowym zestawieniem kosztów (wersja. na 21.07.2023) rozbudowa lotniska Białystok Krywlany, która pozwoli na realizacje lotów pasażerskich, to koszt około 189 mln zł brutto. Ostateczny koszt poznamy po otrzymaniu dokumentacji projektowej i kosztorysów inwestorskich. Koszt ten jest także warunkowany potrzebami służb niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania lotniska - napisał prezydent w odpowiedzi na interpelację radnego Dębowskiego.

Dodał, że tego samego dnia marszałkowi zostało przekazane zestawienie kosztów (wersja robocza) prac niezbędnych na lotnisku Krywlany.

Było to pokłosie lipcowej debaty miedzy marszałkiem a prezydentem. Została zorganizowana na neutralnych gruncie w Izbie Przemysłowo-Handlowej. Jeden z jej liderów Witold Karczewski nie krył, że w ten sposób starał się ostudzić emocje, które od początku lipca narastały pomiędzy samorządowcami za pośrednictwem publikacji medialnych i społecznościowych.

Rozmowa o Krywlanach znowu na portalu społecznosciowym

I rzeczywiście niemal przez dwa miesiące temat lotniska z lekka przycichł. Teraz ponownie odżył na platformie X (dawniej Twitter) na kanwie odpowiedzi z ministerstwa funduszy na zapytanie prezydenta, czy możliwe jest wpisanie do strategii Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego projektu "Rozwój transportu lotniczego na obszarze BOF poprzez inwestycje w zakresie ochrony, bezpieczeństwa i zarządzania ruchem lotniczym lotniska Krywlany". Okazuje się, że jest to możliwe po spełnieniu określonych warunków. Chodzi m.in. innymi o to, że inwestycja musi ograniczać się w obszarze ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego oraz systemu zarządzania ruchem lotniczym.

- A także związanym z łagodzeniem oddziaływania na środowisko - napisał Piotr Zygadło, dyrektor departamentu programów w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej w odpowiedzi na zapytanie prezydenta adresując ją także do wiadomości marszałka województwa. Artur Kosicki opublikował ją na platformie X (dawniej Twitter).

- Zawsze mówiłem prezydentowi Truskolaskiemu, że po spełnieniu odpowiednich warunków Krywlany mogą zostać rozbudowane ze środków UE. Potwierdza to MFIPR - napisał marszałek.

Odniósł się do tego prezydent.

- To kiedy te warunki zostaną spełnione Panie Marszałku, bo jak na razie nie są, piłka jest po stronie UMWP jako instytucji zarządzającej - napisał Tadeusz Truskolaski.

Riposta marszałka była natychmiastowa.

- W tej sprawie jak i w przypadku wycinki drzew zmarnował Pan czas. Ale lepiej późno niż wcale - napisał Artur Kosicki.

Prezydent nie pozostał dłużny.

- Strzał kijem w płot. Lasami Państwowymi, to kto zarządza niech Pan przypomni? A to one się odwołały się od decyzji środowiskowej. A kto zmienił przepisy po wydaniu decyzji środowiskowej? Krasonoludki, czy rząd PiS? Nie ma Pan żadnych argumentów poza demagogią - napisał Tadeusz Truskolaski.

Co na to marszałek?

- Nie dosyć ze nie potrafi Pan przygotować poprawnie wniosku to i jeszcze sam sobie wydać decyzji administracyjnej. Tragedia - napisał Artur Kosicki. - Demagogia to Pana zachowanie w tej sprawie. Pytam kto jest właściwy do wydania decyzji w sprawie wycinki? Krasnoludki. Proszę wziąć się do roboty, a nie narzekać na wszystkich dookoła.

Wycinka, ale przez kogo?

Przypomnijmy, że jeszcze w czerwcu prezydent zapowiadał, że czeka na prawomocne zakończenie sprawy, w której wnioskuje Stowarzyszenie Okolica. Jeśli byłoby po stronie miasta, to możliwe będzie odwieszenie decyzji o wycince przeszkód lotniczych.
Jednak 5 lipca Tadeusz Truskolaski wystąpił do ministra klimatu o zmianę planu urządzania Lasu Solnickiego tak, by mogły zostać usunięte drzewa stanowiące naturalną przeszkodę lotniczą. W ramach wycinek przez leśników, ale obecnie zaplanowanych tak, że nie obejmują drzew kolidujących z podejściem do pasa startowego.

Paweł Szrot ostro o "Zielonej Granicy"."To porównanie jest uprawnione"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
bgefas
Na mural są pieniądze, na szalet są pieniądze, na ulice dla deweloperów są pieniądze, ale na lotnisko jak zawsze problem.

- Czemu TT wstaje o 4 rano?

- Aby dłużej nic nie robić.
E
Ellen Harlow
I’m paid $185 per hour to complete the task using an Apple laptop. I absolutely didn’t think it was conceivable, ( t61e) but my dependable buddy convinced me to give this straightforward chance a go after she made $26,547 in just 4 weeks working on it.

Visit This Website ══════► W­w­w.S­m­a­r­t­C­a­r­e­e­r­1.c­o­m
E
Ellen Harlow
I’m paid $185 per hour to complete the task using an Apple laptop. I absolutely didn’t think it was conceivable, ( m61w) but my dependable buddy convinced me to give this straightforward chance a go after she made $26,547 in just 4 weeks working on it.

Visit This Website ══════► W­w­w.S­m­a­r­t­C­a­r­e­e­r­1.c­o­m
E
Ellen Harlow
I’m paid $185 per hour to complete the task using an Apple laptop. I absolutely didn’t think it was conceivable, ( b61w) but my dependable buddy convinced me to give this straightforward chance a go after she made $26,547 in just 4 weeks working on it.

Visit This Website ══════► W­w­w.S­m­a­r­t­C­a­r­e­e­r­1.c­o­m
N
Nie będzie niczego
13 września, 6:33, Lech:

Na pasie startowym hodowany jest las. Polska komedia. Oczywiście tego lasu nie można w innym miejscu uprawiać tylko na pasie startowym .

Na tym polega Polska paranoja.

L
Lelum
Teren leśny, który może być lotniskiem, należy przekazać jak najszybciej miastu aby mogło normalny pas startowy zbudować. Partyjni działacze bawią się naszym kosztem a budowa stoi.
g
gość
13 września, 9:12, Dobra rada:

Może pomogłaby "wycinka" białostockiej "elity władzy". A przyszliby tu ludzie, którzy maja pojęcie jak wygląda współczesny świat. Taką mam koncepcję.

czyli kto konkretnie ?

s
sracz
Kiedy szanowny pan prezydent zrobi mieszkańcom kanalizację i wodociąg na ulicach Jachtowa i (ujęta w MPZP droga 16KD-D),Częśc ul Zagórki,Oceaniczna,Wydmowa,Rybitwy,Burtowa,Helska,Sieciowa,Ruczajowa,Żaglowa,Mewy,Sztormowa przypominam że mamy XXI wiek a miasto Białystok che nazywać się metropolią A wy chcecie lotniska ?? Jak miasto nie potrafi zapewnić mieszkańców podstawowych medii
D
Dobra rada
Może pomogłaby "wycinka" białostockiej "elity władzy". A przyszliby tu ludzie, którzy maja pojęcie jak wygląda współczesny świat. Taką mam koncepcję.
a
alex
13 września, 07:42, brhdfsc:

Jakby Tadek co nie zmienia majtek, nie kupował droższych w kupnie i eksploatacji autobusów elektrycznych to na lotnisko starczyłoby pieniędzy. Czego nie dotknie to spierdzieli. Widać u niego demencję starczą.

Dotacje na autobusy to inny fundusz z UE. Problem przy budowie lotniska jest ps, który skutecznie blokuje inwestycje chcąc wprowadzić tutaj swoje rządy.

b
brhdfsc
Jakby Tadek co nie zmienia majtek, nie kupował droższych w kupnie i eksploatacji autobusów elektrycznych to na lotnisko starczyłoby pieniędzy. Czego nie dotknie to spierdzieli. Widać u niego demencję starczą.
J
Jan
Potrzebna kasa, dzwoncie do Sasina :)
g
gość
to lotnisko od samego początku było pomysłem pisiorów obliczonym na dowalenie Truskolaskiemu - tylko że teraz żaden pisior nie chce się do tego przyznać bo naczelnik przebił ich aeroportem dla Baranów
L
Lech
Na pasie startowym hodowany jest las. Polska komedia. Oczywiście tego lasu nie można w innym miejscu uprawiać tylko na pasie startowym .
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie