O tym, że de facto taki scenariusz jest możliwy "Poranny" pisał zaraz po odrzuceniu [8.11.2022] przez Naczelny Sąd Administracyjny Skargi Kasacyjnej złożonej przez GDDKIA. Drogowcy wnosili o uchylenie lutowego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który unieważnił ostateczną decyzję środowiskową Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i poprzedzającą ją decyzję Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku na odcinek przyszłej S19 Białystok Zachód- Ploski.
To tzw. zachodnio-południowa obwodnica Białegostoku w ramach trasy Via Carpatia im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. W oparciu o te dokumenty białostocki oddział GDDKIA ogłosił przetargi i wyłonił wykonawców trzech fragmentów.
Chodzi o umowy na zaprojektowanie i budowę odcinków S19:
- Białystok Zachód - Księżyno (16,6 km, wartość umowy 577 mln zł),
- Księżyno - Białystok Południe (7,9 km drogi ekspresowej wraz z 13,5 km odcinkiem DK65, wartość 456 mln zł)
- 12,7-km odcinek Białystok Południe - Ploski (wartość 397 mln zł).
GDDKiA wykonała wszystkie przewidziane prawem czynności umożliwiające utrzymanie wykonalności decyzji środowiskowej - informuje Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału GDDKIA.
Przypomnijmy, że wykonawca trasy Białystok Zachód-Księżyno - firma Budimex - jako pierwsze ze wszystkim wykonawców realizujących podlaskie odcinki S19, złożyła do wojewody wniosek o wydanie Zezwolenia Realizacji Inwestycji Drogowej. Wydawało się, że właśnie na tym fragmencie zostanie wbita pierwsza, historyczna łopata pod Via Carpatię w woj. podlaskim.
- Przyczyna odstąpienia od umowy nie leży ani po stronie Budimex S.A ani inwestora, czyli GDDKIA - zaznacza Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimeksu. - Prace projektowe prowadzone przez Budimex na bazie dotychczasowej decyzji środowiskowej zostały wykonane i mogą zostać wykorzystane do dalszych prac po uzyskaniu nowej decyzji środowiskowej. Jesteśmy w stałym kontakcie z GDDKiA, aby wypracować rozwiązania zmierzającego do jak najszybszego pozyskania nowej decyzji środowiskowej.
Wykonawcami pozostałych odcinków były Aldesa Construcciones oraz Mota-Engil Central Europe.
Rafał Malinowski zapowiada, że GDDKiA przystępuje do prac inwentaryzacyjnych określających stopień wykonania umów przez każdego z wykonawców.
- Jednocześnie podjęliśmy już działania zmierzające do ponownego uzyskania decyzji środowiskowej, wypełniając zalecenia wskazane w wyroku i uzasadnieniu NSA - podkreśla rzecznik. W I kw. przyszłego roku złożymy do RDOŚ w Białymstoku wymagane dokumenty. Dalsze działania dotyczące realizacji tych trzech odcinków będą zależne od terminu uzyskania dla nich wykonalnej decyzji środowiskowej.
Przypomnijmy, że w połowie listopada szefem podlaskich drogowców przestał być Wojciech Borzuchowski.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?