Spis treści
Dwujezdniowy most (MS-19) umożliwi bezkolizyjne przeprowadzenie drogi ekspresowej S61 nad doliną Narwi i samą rzeką. Będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt, a pod obiektem znajdą się również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym.
- Obie nitki mostu będą miały po 22 przęsła na 21 podporach pośrednich oraz dwóch przyczółkach - czytamy na stronie inwestora, czyli białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Budowa ostatniego odcinka trasy Via Baltica. To fragment S16 Łomża Zachód-Kolno. Zobacz galerię.
Estakada w trzech technologiach,
Ze względu na bardzo krótki czas budowy oraz przyjęty sposób realizacji ustroju niosącego konstrukcji, most jest wznoszony w następujących technologiach:
- nasuwania podłużnego – tak realizowana jest część zalewowa lewobrzeżna mostu o długości 664 m. To 30 sekcji po 20,75 m każda, o łącznej długości 622,5m oraz dwie sekcje na rusztowaniach stacjonarnych, o dł. 32,125 m oraz 9,375 m. Ta część obejmie podpory od1 do 17.
- metodą nawisową – w ten sposób powstaje tzw. część nurtowa mostu o długości 458 m, poprzez betonowanie wspornikowe przy użyciu wózków oraz w części betonowana na rusztowaniach stacjonarnych. Przewidziano wahadła z podpory P18 i P19. Nad podporami zostaną wykonane sekcje startowe, na których z obu stron osadzone zostaną wózki. Dwie pierwsze sekcje nawisowe będą miały po 4 m długości, a następnych 12 sekcji po 5 m każda. Dla przęsła P20-P21 przewidziano wykonanie sekcji na rusztowaniach stacjonarnych. Posłuży ona za element startowy do jednostronnego nawisu.
- na rusztowaniach stacjonarnych – realizowana jest część zalewowa prawobrzeżna mostu o długości 83 m (między podporami P21 a P23)
Dziesięć sekcji nośnych na podporach estakady
Obecnie trwają prace przy zachodniej nitce mostu. Na podpory nasunięto już dziesięć sekcji ustroju nośnego i co tydzień obiekt wydłuża się o kolejne blisko 21 m.
- Wraz z nasuwaniem gotowej sekcji w szalunkach układane jest zbrojenie kolejnej, a następnie jest ona betonowana. Po sprawdzeniu parametrów betonu można przystąpić do sprężenia segmentu i rozpocząć wysuwanie - informuje GDDKIA.
Wykorzystywana jest do tego specjalna maszyna z hydraulicznymi siłownikami zamontowanymi pod ustrojem nośnym. Prędkość nasuwania to ok. 6-7 metrów na godzinę, w jednym cyklu nasuwane jest ok. 20 cm, a po ponad stu powtórzeniach i ponad 4 godzinach od startu przesunięty jest cały segment o długości 20,75 m. Długość nasuwanej sekcji wynika z rozpiętości pomiędzy podporami i na tym obiekcie nasuwana jest połowa długości przęsła.
Obwodnica Łomży przejezdna w 2024 roku
Prace przy budowie obwodnicy Łomży postępują szybko. Dziś zaawansowanie robót przekracza 46 proc. Przejezdność odcinka po jednej jezdni trasy S61 (1x2) ma być osiągnięta już w przyszłym roku. Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej ma być gotowy w połowie 2025 roku. Wartość umowy z wykonawcą inwestycji przekracza 713 mln zł.
Inwestycja jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - kwota dofinansowania to 518,08 mln zł, przy całkowitej wartości projektu (od dokumentacji, przez wykupy, po roboty budowlane) - 804,79 mln zł.
W połowie października został oddany kierowcom przedostatni odcinek S61 od węzła Podborze do Śniadowa. (źródło:gddkia.pl)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?