reklama

Białystok. Jest szansa na ocalenie domów. PKP PLK opracowuje nowe warianty przebiegu północnej obwodnicy miasta [ZDJĘCIA]

Izabela Krzewska
Izabela Krzewska
Zaktualizowano 
Spotkanie robocze odbyło się w czwartek w Zakładzie Linii Kolejowych w Białymstoku, przy ul. Kopernika 58 @ika
To efekt sprzeciwu protestów mieszkańców, którzy oprotestowali plany zarządcy infrastruktury. Tory miałyby przebiegać w bliskim sąsiedztwie ich posesji lub przecinać domy. Część trzeba by było zburzyć.

PKP PLK już zmodyfikowało plany. Jeden wariant został poprawiony. Trzy są zupełnie nowe. Połowa nie ingeruje w zabudowę, połowa - jedynie w kilku przypadkach.

- Nowe projekty są śmiałe. Nie jest to wersja oszczędnościowa. Ich realizacja wiąże się z wyższymi kosztami, ale dzięki temu linia kolejowa ma przebiegać w oddaleniu od zabudowań. Wydaje się, że mieszkańcy mogą odetchnąć z ulgą. Może się za to jednak pojawić problem obszaru Natura 2000, a także kolizją z krajową "dziewiętnastką" - komentuje Roman Czepe, wicestarosta białostocki.

W czwartek uczestniczył w spotkaniu roboczym w białostockiej siedzibie oddziały PKP PLK między zarządcą infrastruktury kolejowej a różnymi instytucjami zaangażowanymi w projekt, jak: zarządcy dróg (krajowych, wojewódzkich i powiatowych), spółka gazownictwa, wodociągi, Lasy Państwowe, Wody Polskie, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku. Cel? Przedstawienie uwarunkowań drogowych, gazowniczych, wodociągowych i środowiskowych, które mogą mieć znaczenie dla przebiegu odcinka Rail Baltica - tzw. północnej obwodnicy Białegostoku. W spotkaniu wzięli udział również samorządowcy z terenu, przez który ma przechodzić inwestycja (burmistrz Wasilkowa, gm. Dobrzyniewo Duże, reprezentant białostockiego magistratu), a także politycy: minister Dariusz Piontkowski z PiS i dyrektor biura poselskiego Roberta Tyszkiewicza z Platformy Obywatelskiej.

Wielka awantura o przebieg kolejowej inwestycji. Ludzie boją się, że tory przetną ich posesje!

Spotkanie miało charakter zamknięty. Mimo to, organizator zdecydował się w ostatniej chwili dopuścić do niego dwóch mieszkańców wsi Nowe Aleksandrowo.

- Faktycznie PKP szuka kompromisowych rozwiązań i bardzo intensywnie pracuje nad projektem, który nie będzie wiązał się z wyburzaniem domów w Dobrzyniewie i Wasilkowie - przyznał po spotkaniu Bernard Radziszewski.

Jedna ze zmian dotyczy wykreślenia w tej inwestycji budowy intermodalnego terminala przeładunkowego. On ma być objęty osobnym studium  wykonalności. Na razie PKP planuje przygotować plac pod budowę, który na chwilę obecną miałby się mieścić przy linii nr 6, bliżej Wasilkowa. 

Wcześniej społeczność lokalna z gminy Dobrzyniewo głośno oprotestowała przygotowane przez PLK warianty przebiegu obwodnicy. Bo według im znanych planów (są cztery), tory miałyby przebiegać tuż pod ich domami, a nawet przecinając budynki. Obawy przed utratą dorobku życia mają również mieszkańcy Wasilkowa.

O kształcie inwestycji dowiedzieli się pod koniec września podczas konsultacji. Zawrzało. Ludzie postanowili nie czekać z założonymi rękoma. Przy wsparciu lokalnych samorządowców, przez media i podlaskich parlamentarzystów zaapelowali do PKP o zmianę planów. I to się udało. PKP PLK już rozpoczęło prace nad nowymi wariantami przebiegu linii kolejowej. Zebrane w czwartek informacje mają służyć posłużyć do modyfikacji projektu. Jak się dowiedzieliśmy, w grę wchodzi również łączenie projektów.

Dane będą analizowane. Podobnie jak sugestie instytucji i mieszkańców uzyskane w czasie konsultacji.

- Zebrane opinie posłużą projektantowi do opracowania skorygowanych wariantów, które zostaną przedstawione mieszkańcom gmin podczas kolejnego spotkania w ramach konsultacji społecznych - zapewnia Karol Jakubowski z zespołu prasowego zarządcy infrastruktury kolejowej. - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, z wyprzedzeniem poinformują mieszkańców oraz przedstawiciele gmin o terminie i miejscu konsultacji społecznych.

Terminów na razie nie ma.

- Zależy nam na wypracowaniu rozwiązania, które zapewni sprawny przejazd pociągów regionalnych, dalekobieżnych, międzynarodowych oraz lepszą organizację ruchu towarowego na białostockim węźle kolejowym - dodaje Karol Jakubowski.

     Gazeta Współczesna     Motofakty  Nowe ID artykułu: 16436021 Edytuj artykuł Moderacja wątku  Blokada trasy S8 z Białegostoku do Warszawy. Na ulicę wyjdą przedsiębiorcy. Węzeł Porosły kością niezgody (zdjęcia, wideo)

Spór dotyczy odcinka międzynarodowej trasy kolejowej E75 Rail Baltica, która ma w przyszłości połączyć kraje nadbałtyckie, Polskę i Środkową Europę. Konkretnie: przebiegu jej odcinka od Białegostoku do Ełku, i dalej do granicy. Nowa obwodnica kolejowa pozwoli wyprowadzić tranzytowy transport kolejowy z centrum Białegostoku. Umożliwi sprawniejszy ruch pociągów dalekobieżnych, co ma skrócić czas przejazdu z Warszawy do Ełku, Suwałk i w kierunku krajów nadbałtyckich.

Żłobki tylko dla szczepionych

Wideo

Materiał oryginalny: Białystok. Jest szansa na ocalenie domów. PKP PLK opracowuje nowe warianty przebiegu północnej obwodnicy miasta [ZDJĘCIA] - Gazeta Współczesna

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 20

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
18 października, 08:05, Gość:

Przecięż to jest kilkadziesiąt chałupo do wykupienia. Tak, najpierw sie wykupuje. Gdy są burzone to już jest własnośc inwestora (drogowcy, kolej). Więć właściciel je sobie zburzy, a mieszkańcy dostana pieniądze.

Przeciez to ciemnogórd jest jakis - nic nie budować, nie inwestować, nie tworzyć miejsc pracy przy temrinalu intermodalnym. Zostanie skansen.

18 października, 15:25, Gość:

sam jesteś ciemnota zamieszkaj przy torach taki mądry jesteś to inaczej będziesz gadał

Za wyburzony dom właściel dostanie jakieś odszkodowanie. Podkreślam jakieś. Nie wiadomo czy wystarczy na budowę w innym miejscu. Za zszargane nerwy i stracony czas nikt nie zapłaci. PKP nie płaci odszkodowań tym, których domy nie są burzone ale tracą na wartości. Mój dom ma być 70 m od torów. Rzeczoznawca już zapowiedział, że z 800 tys. wartość spadnie na około 300. I co? Mam się cieszyć z tej inwestycji? PKP zarobi na przewozach. Niemcy będą mieli tranzyt do Tallina a ja dorobek życia stracę.

G
Gość
18 października, 08:05, Gość:

Przecięż to jest kilkadziesiąt chałupo do wykupienia. Tak, najpierw sie wykupuje. Gdy są burzone to już jest własnośc inwestora (drogowcy, kolej). Więć właściciel je sobie zburzy, a mieszkańcy dostana pieniądze.

Przeciez to ciemnogórd jest jakis - nic nie budować, nie inwestować, nie tworzyć miejsc pracy przy temrinalu intermodalnym. Zostanie skansen.

sam jesteś ciemnota zamieszkaj przy torach taki mądry jesteś to inaczej będziesz gadał

g
gosc

tutaj więcej informacji:facebook.com/obwodnicabialegostoku

z
zenek

Tylko w tunelu kolej, a wtedy chętnie pod moją działką i jednorazowa zapłata za zezwolenie oraz eksploatacyjne miesięczne. Wysokie.

G
Gość

Przecięż to jest kilkadziesiąt chałupo do wykupienia. Tak, najpierw sie wykupuje. Gdy są burzone to już jest własnośc inwestora (drogowcy, kolej). Więć właściciel je sobie zburzy, a mieszkańcy dostana pieniądze.

Przeciez to ciemnogórd jest jakis - nic nie budować, nie inwestować, nie tworzyć miejsc pracy przy temrinalu intermodalnym. Zostanie skansen.

G
Gość

Jakiś jełop wpisał do natury 200 wszystko jak leci. Teraz żeby wybudować cokolwiek, trzeba tak planować by trasa omijała Polskę.

Ł
Łojciec

Bym się nie zdziwił, jakby Rail Baltice skierowali z powrotem na trasę przez Sokółke, Augustów

H
Hmm 🤔

Tak w ogóle to rail baltica powinna iść na Augustów po linii prostej z Białegostoku , a nie ełk i jakieś szlaczki z torów powstały

G
Gość

Na planach się skończy. Miliony w d.. .ę tak jak miliony na plany lotniska regionalnego.

Ludzie wybierają podobnych sobie i taki jest efekt wyborów.

G
Gość
17 października, 20:05, Hmm 🤔:

Budować nie patrzeć na kilka domów, zawsze coś komuś nie będzie pasowało, liczy się dobro ogólne społeczne a nie garstki mieszkańców

Tu nie chodzi o kilka lecz o kilkaset domow i tysiace ludzi z wielu gmin, to potworny pomysl

G
Gość
17 października, 19:07, wania:

Rząd musi być twardy bo inaczej poniosą wilka na noszach.

Szybciej rzad poniosa na noszach jak tak bedzie ludzi traktowal, i to w swoim mateczniku

b
białostoczanin

I znowu efekt działań wybitnie inteligentnych "ekologów". Gdyby nie ich protesty przeciwko obwodnicy Augustowa, RailBaltica nie zmieniłaby lokalizacji i dalej, jak było planowane, biegłaby trasą przez Wasilków, Sokółkę, do Augustowa (kolej). Ale "ekolodzy" zadziałali, RailBalticę przeniesiono na trasę do Ełku (przez Osowiec, ale to przecież dla "ekologów" nie jest problem) i zrobiła się konieczność wykonania kolejowej obwodnicy Białegostoku, by dało się przejechać z Warszawy przez Białystok w kierunku na Ełk. Grunt, że "ekolodzy" zadziałali, jeszcze trochę takich działań, a wszyscy i wszystko dzięki nim wyginie.

G
Gość

Budować. ludzie dostaną odszkodowana. Z tych protestów cieszą sie niemcy

G
Gość
17 października, 20:16, Gość:

Co za bzdury. Jakie wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Bialegostoku?! Wrecz przeciwnie.

Przeciez ze stacji Starosielce latwiej jest skierowac pociagi towarowe w kierunku Warszawy zamiast budowac nowa linie, ktora nie bedzie ozdoba "zielonych pluc".

Jak to ktoś kiedyś powiedział, chodzi o transport materiałów niebezpiecznych pomijając Białystok. Raczej nie chcemy mieź kolejnych wykolejonych cystern, jeden cód nam wystarczy.

G
Gość

Na S19 to nie ma co patrzeć, zanim ktokolwiek zastanowi się nad budową tej drogi minie sporo czasu. Tory raczej nie będą przeszkodą, można zbudować wiadukt.

Pisanie o pociągach dalekobieżnych to bzdury, może z jeden pociąg dziennie tam jeździ. Chodzi głównie o transport towarowy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3