Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białostockie Krywlany. Pas startowy ciągle uziemiony, ale miasto już planuje budowę terminala odpraw pasażerskich i wieży kontroli lotów

(mg)
Nadal nie wiadomo, kiedy na nowym pasie startowym wylądują pierwsze samoloty
Nadal nie wiadomo, kiedy na nowym pasie startowym wylądują pierwsze samoloty Anatol Chomicz
Choć na wybudowanym pasie startowym nadal nie mogą lądować samoloty, już pojawił się plan rozbudowy białostockiego lotniska. Miałyby się tu pojawić terminal pasażerski, hangar, czy wieża kontroli lotów. Ale najpierw miasto musi sobie poradzić z wycinką drzew. Nie chce o niej decydować prezydent.

Usunięcie naturalnych przeszkód to konieczność, by na utwardzonym pasie startowym, którego budowa zakończyła się w ubiegłym roku, mógł w końcu wylądować samolot. Wiadomo, że pod topór powinno pójść ponad 10 hektarów drzew z pobliskiego lasu. Ile konkretnie? O tym powinien zdecydować prezydent Białegostoku. Po niedawnej zmianie przepisów to właśnie starosta, a nie Urząd Lotnictwa Cywilnego ma w swojej gestii takie decyzje.

Pas startowy na Krywlanach ciągle uziemiony. Certyfikacja przedłuża się. Potrzebna wycinka drzew

Jednak prezydent nie chce wypowiadać się w sprawie wycinki.

- Nie chce być sędzią we własnej sprawie. Dlatego do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku został złożony wniosek o wyłączenie prezydenta miasta od udziału w postępowaniu w sprawie usunięcia naturalnych przeszkód lotniczych. Decyzję SKO powinniśmy otrzymać do końca czerwca - mówi Urszula Boublej, rzeczniczka prezydenta miasta.

Kolegium może wyznaczyć innego starostę, które podejmie decyzję dotyczącą wycinki.

- Nie jest to nic nadzwyczajnego. Podobną sytuację mamy w Katowicach. Tu również prezydent wnioskuje o wyłączenie w postępowaniu, by decyzję podjął ktoś inny - mówi Sławomir Sarnowski, prezes zarządu spółki Aero Partner, która będzie zarządzać pasem startowym, a teraz odpowiada za sprawy proceduralne.

Nie czekając na decyzję dotyczącą drzew, miasto postanowiło zrobić kolejny lotniskowy krok. Został już ogłoszony przetarg na aktualizację programu funkcjonalno-użytkowego Krywlan. Zainteresowani mogą się zgłaszać do 1 lipca.

- Ma wskazać parametry i optymalne lokalizacje dla obiektów i urządzeń infrastruktury związanej z obsługą przewozów osób i ładunków, obsługą samolotów. Będzie mapą drogową białostockiego lotniska - wymienia przedstawicielka magistratu.

Chodzi o wskazanie konkretnych miejsc, gdzie mogłyby powstać takie obiekty jak hangar, terminal odpraw pasażerskich wraz z terminalem cargo, wieża kontroli lotów, stacja paliw, czy płyta odladzania samolotów.

- Myślę, że te obiekty mogłyby zacząć funkcjonować nawet w ciągu dwóch lat. Pod warunkiem, że zostanie załatwiona sprawa wycinki drzew, a ta jak wiemy budzi emocje - podkreśla Sławomir Sarnowski.

Liczy, że sprawa naturalnych przeszkód zostanie załatwiona najpóźniej na przełomie roku, o ile nie pojawią się kolejne przeszkody.

Inwestycja na Krywlanach to pas startowy o wymiarach 1350 m na 30 m (o nawierzchni utwardzonej z asfaltobetonu) oraz droga startowa o wymiarach 840 m na 160 m (o nawierzchni trawiastej). Wybudowano także płytę do zawracania samolotów, drogi kołowania, płyty postojowe. Pas przystosowany jest do niewielkich maszyn zabierających na pokład do 50 osób. Zasięg statków powietrznych to 1,5–2 tys. km. Z pasa startowego korzystać będą mogły także lotnicze ośrodki szkoleniowe, pogotowie ratunkowe, Podlaski Oddział Straży Granicznej i inne służby państwowe.

Zobacz też:
Lotnisko Krywlany Białystok. Pas startowy już gotowy (21.09.2018)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny