Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko Krywlany Białystok: Od 23 maja będą mogły lądować samoloty pasażerskie. Ale tylko niektóre, bo trzeba wyciąć las

Tomasz Mikulicz
Tomasz Mikulicz
4 marca Urząd Lotnictwa Cywilnego przyznał nam certyfikat, dzięki któremu wybetonowany pas startowy na Krywlanach stał się certyfikowaną drogą startową. Musimy jeszcze tylko poczekać do 23 maja, kiedy ten fakt zostanie opublikowany w Aeronautical Information Publication (to zbiór informacji zawierających dane o lotniskach - przyp. red.) - mówi Jan Nosal, prezes Aeroklubu (a Aeroklub jest przedstawicielem zarządzającej tym terenem spółki Aero Partner).
4 marca Urząd Lotnictwa Cywilnego przyznał nam certyfikat, dzięki któremu wybetonowany pas startowy na Krywlanach stał się certyfikowaną drogą startową. Musimy jeszcze tylko poczekać do 23 maja, kiedy ten fakt zostanie opublikowany w Aeronautical Information Publication (to zbiór informacji zawierających dane o lotniskach - przyp. red.) - mówi Jan Nosal, prezes Aeroklubu (a Aeroklub jest przedstawicielem zarządzającej tym terenem spółki Aero Partner). Wojciech Wojtkielewicz
Choć budowa betonowego pasa startowego zakończyła się na Krywlanach we wrześniu 2018 roku wciąż nie mogą na nim lądować samoloty pasażerskiej. To ma się zmienić po 23 maja. Wtedy to opublikowany zostanie certyfikat przyznany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Z pasa skorzystają więc samoloty pasażerskie, ale mniejsze niż gdyby wycięte zostały wysokie drzewa w Lesie Solnickim. Stanowią one bowiem przeszkody lotnicze. Na wycinki trzeba jednak będzie jeszcze poczekać.

4 marca Urząd Lotnictwa Cywilnego przyznał nam certyfikat, dzięki któremu wybetonowany pas startowy na Krywlanach stał się certyfikowaną drogą startową. Musimy jeszcze tylko poczekać do 23 maja, kiedy ten fakt zostanie opublikowany w Aeronautical Information Publication (to zbiór informacji zawierających dane o lotniskach - przyp. red.) - mówi Jan Nosal, prezes Aeroklubu (a Aeroklub jest przedstawicielem zarządzającej tym terenem spółki Aero Partner).

Dzięki temu każdy na świecie dowie się, że w Białymstoku istnieje lotnisko publiczne z utwardzoną droga startowa, z której można startować i na której można lądować. - Warto dodać, że lotnisko to nie tylko pas startowy, ale też m.in. płyty postojowe czy droga kołowania. One również uzyskały certyfikat - podkreśla prezes.

A co z przeszkodami lotniczymi, czyli Lasem Solnickim? Do tej pory mówiło się, że zanim wysokie drzewa nie będą wycięte, z pasu startowego nie będzie można korzystać. A jak wiadomo urząd miasta wciąż załatwia potrzebne do tego formalności. Na razie nie wiadomo nawet ile drzew i na jakim obszarze będą musiały być wycięte.

Czytaj też: Lotnisko Krywlany. Od roku pas startowy stoi pusty. W najbliższych miesiącach samoloty raczej tu nie wylądują

- Przesunęliśmy progi startowe, dzięki czemu lądujący tu piloci będą mogli korzystać nie z całego pasa, ale z jego części - to z ilu konkretnie metrów uzależnione jest od specyfikacji każdego samolotu. W konsekwencji wylądują tu wyłącznie mniejsze samoloty. Docelowo trzeba będzie oczywiście wyciąć drzewa, by z pasa można było korzystać w pełnym zakresie. Czyli całych 1350 metrów długości - podkreśla Jan Nosal.

Do tej pory mówiło się w mediach, że docelowo z lotniska będą mogły korzystać samoloty zabierające na pokład do 50 osób. Jakie samoloty będą więc mogły tu lądować w czasie, gdy nie będą jeszcze usunięte przeszkody lotnicze? - Trudno powiedzieć. Zależy to od specyfikacji, jaką ma każdy samolot - mówi Jan Nosal.

Do 23 maja z betonowego pasa startowego korzystać będzie wyłącznie Aeroklub oraz samoloty straży granicznej, lotniczego pogotowia ratunkowego i samoloty przeciwpożarowe.

Czytaj też: Lotnisko regionalne. Jesteśmy w czarnej dziurze. Bez żadnych szans, by się rozwijać [ZDJĘCIA]

- To co władze miasta robią na Krywlanach nazwałem kiedyś kulawą protezą lotniska regionalnego, które - gdy jeszcze nie zbudowano w tej okolicy strefy ekonomicznej i Parku Naukowo-Technologiczne - powinno powstać właśnie na Krywlanach - komentuje Tadeusz Rutkowski, dyrektor aeuroklubu w latach 90., a w latach 2008-09 doradca prezydenta Tadeusza Truskolaskiego ds. rozwiązania problemów komunikacji lotniczej w Białymstoku. - Niemniej fakt, że po 23 maja jakikolwiek samolot pasażerski będzie mógł wylądować na betonowym pasie trzeba ocenić pozytywnie. Od półtora roku z pasa nie można przecież było korzystać. To tak jakby oglądać ciastka przez szybę cukierni.

Według niego, nawet z przesuniętymi progami, będzie możliwość, by z pasa skorzystały tzw. taksówki powietrzne. Albo na przykład - zabierające na pokład do 35 osób - takie małe samoloty komunikacyjne jak Saab-y 340. - Czy też (będące na wyposażeniu LOT-u) samoloty turbośmigłowe ATR. Z tego co się orientuję, to zabierają na pokład ok. 40 osób - mówi Tadeusz Rutkowski.

Dodaje, że to czy takie samoloty wylądują i z jakiej części pasa piloci będą faktycznie mogli korzystać będzie jednak zależało od wielu czynników. Chociażby od tego, z której strony będzie wiał wiatr. I z jaką siłą.

Czytaj też: Białostockie Krywlany. Pas startowy ciągle uziemiony, ale miasto już planuje budowę terminala odpraw pasażerskich i wieży kontroli lotów

- Pas zbudowany jest na kierunku Wschód - Zachód. Wysokie drzewa rosną od Zachodu, a w Białymstoku najsilniejsze wiatry wieją najczęściej właśnie z Zachodu. Najlepiej lądować więc od wschodu (czyli pod wiatr, a nie z wiatrem, bo taka jest zasada zarówno przy startowaniu jak i lądowaniu - przyp. red.). Do dyspozycji byłby wtedy niemal cały pas, bo początek pasa od strony wschodniej jest dość daleko od drzew, o których mowa - wyjaśnia Tadeusz Rutkowski.

Gorzej, jeśli wiatry będą wiały ze Wschodu. - Wtedy przy podejściu od Zachodu (wspomniana zasada startowania i lądowania pod wiatr, a nie z wiatrem - przyp. red.) nie można byłoby korzystać z całej długości pasa, bo zaraz za nim rosną wysokie drzewa - mówi Tadeusz Rutkowski.

Dodaje, że konieczne jest więc wycięcie lasu. - Oczywiście nie o to chodzi, by zrobić tu klepisko. Niższe drzewa mogą tu jak najbardziej rosnąć. Ktoś mógłby tu np. założyć plantację świątecznych choinek - podkreśla.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny