Węzeł Intermodalny w centrum Białegostoku. Inwestycja ma ruszyć w przyszłym roku. Na razie pojawiły się głosy krytyczne

(mg)
Na rozpoczęcie budowy węzła intermodalnego miasto chce przeznaczyć w 2020 roku ponad 40 mln zł UM Białystok
Na początek zaplanowana jest budowa ul. Młynowej, rozbudowa Kopernika, czy Bohaterów Monte Cassino. Powinny też rozpocząć się prace przy centrum przesiadkowym w rejonie PKS. Tak ma zmieniać się centrum Białegostoku w ramach węzła intermodalnego. Inwestycja ma ruszyć w przyszłym roku. Na razie ujawnili się jej krytycy.

Węzeł intermodalny to inwestycja, która ma odmienić centrum Białegostoku. Zakłada budowę centrum przesiadkowego w okolicach dworów PKP i PKS oraz przebudowę kilkunastu ulic i skrzyżowań. Powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe. Na jezdniach zostaną wytyczone buspasy dla autobusów komunikacji miejskiej.

Konkretne prace mają w końcu ruszyć. Został ogłoszony przetarg na pierwsze etapy. Zainteresowane firmy mogą zgłaszać się do 15 stycznia 2020 roku.

- W projekcie budżetu miasta na rok 2020 na realizację tej inwestycji przewidziano 40 394 330 zł - informuje Anna Kowalska z białostockiego magistratu.

Na początek zaplanowano rozbudowę ul. Kopernika na odcinku od skrzyżowania z ul. „Nową Łomżyńską” do skrzyżowania z ul. Młynową i ul. Łomżyńską oraz rozbudowę ul. Młynowej od skrzyżowania z Łomżyńską do skrzyżowania z Wyszyńskiego.

Węzeł intermodalny. Szykuje się wielka przebudowa w centrum miasta. Kilka ulic do poważnej modernizacji

Miasto szuka też wykonawców na rozbudowę ul. Łomżyńskiej: od skrzyżowania z ul. Kopernika do skrzyżowania z ul. „Nową Łomżyńską” i ul. Bohaterów Monte Cassino, a także na rozbudowę ul. Bohaterów Monte Cassino: od skrzyżowania z ul. Łomżyńską i do skrzyżowania z ul. Św. Rocha. Roboty potrwają 14 miesięcy od przekazania placu budowy.

W ramach węzła intermodalnego ma też ruszyć budowa centrum przesiadkowego w sąsiedztwie dworców PKS i PKP.

Nie wszystkim podoba się jednak taka przebudowa centrum miasta. Swoje krytyczne uwagi przekazała właśnie prezydentowi miasta Inicjatywa dla Białegostoku. Jej zdaniem węzeł intermodalny z intermodalnością niewiele ma wspólnego.

- Głównym i zasadniczym przewinieniem miasta w przypadku tego przetargu jest fakt, że został on ogłoszony bez przeprowadzenia uprzednich konsultacji społecznych. A dotyczy przecież ogromnej inwestycji, która będzie miała wpływ na większość mieszkańców Białegostoku - pisze w imieniu inicjatywy Piotr Tarasiuk.

Dodaje, że inwestycja będzie się wiązała z koniecznością wielu wyburzeń i wycinek, co pociągnie ze sobą olbrzymie koszty ekonomiczne, społeczne i środowiskowe.

- Ronda na skrzyżowaniach Nowej Łomżyńskiej i Kopernika oraz Boh. Monte Cassino są uzasadnionym rozwiązaniem, jako że nie wymagają stosowania sygnalizacji świetlnej i uspokajają ruch, czynią go także płynnym. Tymczasem olbrzymie skrzyżowanie Kopernika z Łomżyńską i Młynowa jest zwyczajnie zbędne - piszą przedstawiciele IdB.

Ich zdaniem niepotrzebne są aż dwa pasy do skrętu w lewo z Kopernika w Kopernika w kierunku Tunelu Nila. Projekt zakłada na tamtym wlocie aż 5 pasów ruchu. Rezygnując z jednego z lewoskrętów oraz z prawoskrętu można zwęzić skrzyżowanie oraz wygospodarować miejsce na drogę dla rowerów w tamtym miejscu.

- Dużo wycinek i wyburzeń będzie wynikało z szerokości ulicy Łomżyńskiej, po środku której powstać ma nienaturalnie szeroki pas zieleni (...). Szeroki nieużytek został tam zaplanowany jako rezerwa pod estakadę, która najprawdopodobniej nigdy nie powstanie. Nowa Młynowa również może być węższa - uważają przedstawiciele Inicjatywy.

Ich zdaniem kuriozalnym błędem jest skandalicznie rzadkie rozmieszczenie przejść dla pieszych na projektowanych ulicach. Mają też uwagi do niektórych przystanków autobusowych. Projekt zakłada likwidację m.in. bardzo popularnego przy ul. Boh. Monte Cassino przed galeriowcem. Ma zostać przeniesiony w okolice dworca gdzie będzie centrum przesiadkowe. - Problem polega na tym, że przetarg na likwidację istniejącego przystanku już został rozpisany, pomimo że węzeł jeszcze nie powstał - dodaje Piotr Tarasiuk.

Co na to miasto?

- Prezydent musi zapoznać się z tym pismem i przeanalizować zawarte w nim uwagi. Wówczas, w ustawowym terminie, udzieli odpowiedzi stowarzyszeniu Inicjatywa dla Białegostoku - odpowiada Anna Kowalska z białostockiego magistratu.

Co ciekawe, jeżeli doszłoby do korekt, nie byłyby to pierwsze zmiany. Początkowo w ramach węzła miasto chciało też budować tunel pod torami, który miał połączyć ul. św. Rocha z ul. Zwycięstwa. Ten miał być dostępny głównie dla autobusów. jednak ze względu na koszty, miasto zrezygnowało z tunelu.

Zobacz także:

Skrzyżowanie al. Jana Pawła II i NSZ. W piątek oficjalnie za...

Przejazd Trasą Niepodległości (29.08.2019)

Wideo

Komentarze 29

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
dyrektor zamieszania

Tunel pod torami to najbardziej sensowny pomysł z całej tej inwestycji. Oczywiście dla wszystkich, a nie tylko dla zwijającej się komunikacji autobusowej. Co było pomysłem z d... , że tylko busy. Nie bardzo wiem o co to zamieszanie ? Starczy poszerzyć łomżyńską. No i uporządkować ten syf z ch parkami, biacomexami itp.

G
Gość
28 listopada, 15:58, Hmm:

Budować i jeszcze raz budować nie patrzeć na protesty ludzi którym rozwój miasta nie jest potrzeby, budowa dróg to wygoda szybszy przejazd ludzi i towarów, oszczędność czasu i pieniędzy, piszecie o ekologii a pas zieleni między drogami nazywacie "nieużytkiem". Miasto się rozrasta takie są potrzeby, przestańcie o tej zieleni, są tereny zielone w mieście, parki, zoo las zwierzyniecki i dookoła lasy, źle pojętą ekologia która starego drzewa i zamiast budowy szerokiej drogi woli wąską z drzewem a samochody stojące w korku trują spalinami, samochód jadący pali 5cio krotnie mniej niż poruszający się w korku, pora myśleć racjonalnie, krzywe chodniki i dziurawe drogi wam wystarczą? a może trzeba wrócić na wieś, bo tu jest miasto i ludzie chcą nowoczesnych dróg...

1 grudnia, 12:43, lolek:

zmień lekarza lub tabletki.

w pełni popieram wpis drogi trzeba budować i basta a komu jak się nie podoba to niech zwija manatki i wyjeżdża pod wschodnio granicę tam tyle stoi pustostanów będzie miał spokój i ciszę lepiej niech będzie dobra jak rozwalające się rudery suche drzewa czy krzaki a w nich pełno meneli a ten co pisze o tabletkach i lekarzach to niech sam się zbada u psychiatry

G
Gość

Marnowanie naszych podatków trwa. Budujcie nowe ulice a nie wiecznie poprawiacie już zbudowane

G
Gość

Kto tam się będzie przesiadał skoro szykuje się odpływ pasażerów do komunikacji indywidualnej po planowanych podwyżkach w BKM?

G
Gość
28 listopada, 10:21, Gość:

Propozycja dla przeciwników nowoczesności. Zacznijcie działać na rzecz „zerwania” asfaltów i zrobienia polnych dróg . A tak poważnie. W mieście nie ma miejsc gdzie można spędzić czas. Park wodny, dyskotek itp. Niech będzie przynajmniej bezpiecznie na ulicach. Nikomu nie dogodzisz. Typowa polska „B”!

28 listopada, 12:28, Gość:

Nie wiem czy budowa 5 pasmowych dróg jest oznaką nowoczesności.

I bezpieczeństwa.

G
Gość
28 listopada, 15:58, Hmm:

Budować i jeszcze raz budować nie patrzeć na protesty ludzi którym rozwój miasta nie jest potrzeby, budowa dróg to wygoda szybszy przejazd ludzi i towarów, oszczędność czasu i pieniędzy, piszecie o ekologii a pas zieleni między drogami nazywacie "nieużytkiem". Miasto się rozrasta takie są potrzeby, przestańcie o tej zieleni, są tereny zielone w mieście, parki, zoo las zwierzyniecki i dookoła lasy, źle pojętą ekologia która starego drzewa i zamiast budowy szerokiej drogi woli wąską z drzewem a samochody stojące w korku trują spalinami, samochód jadący pali 5cio krotnie mniej niż poruszający się w korku, pora myśleć racjonalnie, krzywe chodniki i dziurawe drogi wam wystarczą? a może trzeba wrócić na wieś, bo tu jest miasto i ludzie chcą nowoczesnych dróg...

Popieram. To jest miasto które ma mieć jakieś perspektywy na przyszłość. A transport to rzecz podstawowa.

H
Hmm

Budować i jeszcze raz budować nie patrzeć na protesty ludzi którym rozwój miasta nie jest potrzeby, budowa dróg to wygoda szybszy przejazd ludzi i towarów, oszczędność czasu i pieniędzy, piszecie o ekologii a pas zieleni między drogami nazywacie "nieużytkiem". Miasto się rozrasta takie są potrzeby, przestańcie o tej zieleni, są tereny zielone w mieście, parki, zoo las zwierzyniecki i dookoła lasy, źle pojętą ekologia która starego drzewa i zamiast budowy szerokiej drogi woli wąską z drzewem a samochody stojące w korku trują spalinami, samochód jadący pali 5cio krotnie mniej niż poruszający się w korku, pora myśleć racjonalnie, krzywe chodniki i dziurawe drogi wam wystarczą? a może trzeba wrócić na wieś, bo tu jest miasto i ludzie chcą nowoczesnych dróg...

G
Gość
28 listopada, 10:21, Gość:

Propozycja dla przeciwników nowoczesności. Zacznijcie działać na rzecz „zerwania” asfaltów i zrobienia polnych dróg . A tak poważnie. W mieście nie ma miejsc gdzie można spędzić czas. Park wodny, dyskotek itp. Niech będzie przynajmniej bezpiecznie na ulicach. Nikomu nie dogodzisz. Typowa polska „B”!

Nie wiem czy budowa 5 pasmowych dróg jest oznaką nowoczesności.

G
Gość

Tunel, tunel i jeszcze raz tunel. Tylko tunel ma w tym miejscu sens

J
JA

Ronda to się sprawdzają ale w małych miejscowościach. Zapraszam na rondo Ciołkowskiego/Branickiego/Nowowarszawska. Szczególnie w godzinach szczytu. Żadnych rond więcej!

G
Gość

Najlepiej to zlikwidować pas dla samochodów i wybudować drogę dla rowerów. I drzewo zostawić na środku chodnika. Jak się tacy specjaliści od inicjatyw wypowiedzą to uszy więdną.

G
Gość

Propozycja dla przeciwników nowoczesności. Zacznijcie działać na rzecz „zerwania” asfaltów i zrobienia polnych dróg . A tak poważnie. W mieście nie ma miejsc gdzie można spędzić czas. Park wodny, dyskotek itp. Niech będzie przynajmniej bezpiecznie na ulicach. Nikomu nie dogodzisz. Typowa polska „B”!

G
Gość

Przede wszystkim T U N E L pod torami !!

G
Gość

Niech Inicjatywa dla Białegostoku weźmie się lepiej za stworzenie jakiejś inicjatywy dla Białegostoku a nie plecie farmazony o zwężaniu ulic, likwidowaniu skrzyżowań, czy likwidowaniu sygnalizacji swietlnej. Wszytskie te uwagi Inicjatywy dla Białegostoku nie mają sensu. Mówią o zmniejszaniu ilości pasów, budowie dodatkowych dróg dla rowerów obok dróg dla samochodów i pozostawieniu drzew przy samych ulicach. Te propozycje zmniejszają bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pieszych oraz rowerzystów. Obudzili się z konsultacjami na parę miesiecy przed rozpoczęciem budowy. Coś mi się tu wydaje, że Inicjatywa dla Białegostoku chciałaby zorganizować konsultacje społeczne, wykonać analizy, wykonać raport środowiskowy, wykonać badania, a potem wystawić słony rachunek Miastu. Weźcie się lepiej specjaliści od inicjatyw do roboty a nie szukacie, jak zarobić, żeby się nie narobić. Na szczęście jeszcze w Mieście są ludzie, którzy rozumieją, że ulice w Białymstoku muszą być szerokie, żeby się po nim dało jeździć.

S
Stefan

Okolice dworca PKS i PKP to wizytowkI naszego miasta

Popieram inicjatywy

Nie zwracac uwagi na judaszow, ktorzy zawsze beda wszystkiemu sie sprzeciwiac, bo to ich wrodzona dewiza !!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3