Węzeł intermodalny to zakrojona na szeroką skalę, a obecnie największa, miejska inwestycja drogowa. Najwcześniej zakończyły się (pod koniec 2022 roku) prace związane z przebudową styku ulicy Kolejowej i Zwycięstwa. Prowadzone były w ramach zadania, które obejmuje budowę nieco ponad 100-metrowego tunelu pieszo-rowerowego. Umożliwi on przeprawę pod torami z ul. Św. Rocha na Kolejową. Zakończenie prac, prawdopodobnie w 2024 roku, skorelowane jest z pracami kolejowymi prowadzonymi na torowisku stacji Białystok na zlecenie PKP PLK w ramach budowy trasy kolejowej Rail Baltica.
Dworzec miejski działa od września
Od dwóch miesięcy funkcjonuje już centrum przesiadkowe w miejscu dawnego parkingu przed nieistniejącym CH Park. To swoisty dworzec miejski. Znajdują się tu perony i zatoki autobusowe, wiaty przystankowe przy jednokierunkowych drogach manewrowych, jest też droga manewrowa i parking typu „kiss&ride” dla pojazdów osobowych. Są również chodniki, ścieżki rowerowe i parking rowerowy. Przejścia dla pieszych są odpowiednio oznaczone z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących.
Trzecim elementem węzła intermodalnego jest przebudowa układu drogowego ulic Bohaterów Monte Cassino i Łomżyńskiej. Pierwotnie planowano zakończenie prac na koniec października2023 roku. Tak się jednak nie stało.
Termin całkowitego zakończenia inwestycji został przesunięty na połowę listopada ze względu na konieczność dokonania nasadzeń - informuje Anna Kowalska z departamentu komunikacji społecznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku.
Na stałe kierowcy pojadą w połowie listopada
Przypomnijmy, że zgodnie z decyzją środowiskową miasto w zamian za wycinkę ograniczoną do liczby drzew kolidujących z inwestycją, musiało w ramach węzła intermodalnego dokonać nasadzeń 883 drzew oraz tylu krzewów, ile zostało wykarczowanych.
Kiedy zatem można spodziewać stałej organizacji ruchu w tym miejscu?
- Prace przy jej wprowadzeniu trwają i powinny zakończyć się również do połowy listopada - informuje Anna Kowalska.
Cała budowa Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego to koszt ponad 212 mln 195 tys. zł. Dofinansowanie z UE wynosi 74,25% – ponad 135 mln 102 tys. zł. .
Spór o patrona nowego ronda na węźle intermodalnym
Nie wiadomo też, kto będzie patronem nowego ronda u styku ul. Bohaterów Monte Cassino i Wyszyńskiego. W pierwszej połowie października wiceminister Dariusz Piontkowski zaproponował, by została nim Straż Graniczna. Pomysłowi od strony formalnej przyklasnął radny miejski PiS Sebastian Putra i napisał w tej sprawie interpelację do prezydenta Białegostoku. Tadeusz Truskolaski zapowiedział, że odniesie się do propozycji po wyborach parlamentarnych, bo nie upolitycznia służb mundurowych.
Oficjalnie już wypowiedział się w tej sprawie. Pomysł obu polityków PiS uznał za przedwczesny. Powód: inwestycja nie została jeszcze ukończona.
- Przedstawiona propozycja została dopisana do Wykazu proponowanych nazw ulic i placów miasta Białegostoku - zapowiedział z upoważnienia prezydenta sekretarz miasta Krzysztof Karpieszuk.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?