Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź wyniki wyborów w Twoim okręgu

Węzeł intermodalny w Białymstoku. Zamiast tunelu dla autobusów będzie przejście pod peronami dla pieszych i rowerzystów (zdjęcia)

red
Ta inwestycja ma zmienić układ drogowy w najważniejszym punkcie komunikacyjnym Białegostoku. Tak teraz wygląda skrzyżowanie ul. Boh. Monte Cassino i ul. Św. Rocha. Po przebudowie na drugą stronę torów będzie prowadził podziemny pasaż. UM/Białystok/A.Jankowski
Nie tunel dla komunikacji miejskiej, a przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów. Tak mieszkańcy będą przeprawiać się z ul. Św. Rocha na Kolejową. Dotychczas korzystają z kładki nad torami, która zostanie rozebrana.

Węzeł intermodalny to sztandarowa inwestycja drogowa w śródmieściu Białegostoku. Zakłada budowę centrum przesiadkowego w okolicach dworców PKP i PKS oraz przebudowę kilkunastu ulic i skrzyżowań. Powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe. Na jezdniach zostaną wytyczone buspasy dla autobusów BKM.

Sprawdź też: Węzeł Intermodalny w centrum Białegostoku. Inwestycja ma ruszyć w przyszłym roku. Na razie pojawiły się głosy krytyczne

Początkowo miasto planowało też wybudować tunel pod torami dla autobusów, pieszych i rowerzystów. Umożliwiałby przeprawę z ul. Świętego Rocha na Kolejową. Jednak ze względu na zbyt wysokie koszty odstąpiło od tego zamiaru.

- Dobrze, że tak się stało, bo przyjęty układ wydłużyłby czas przejazdu autobusów i pomimo zwiększenia kosztów inwestycji miałby negatywny wpływ na przebieg linii autobusowych - pisze w interpelacji radna Agnieszka Rzeszewska (PiS).

Zwraca w niej jednak uwagę na drugą stronę rezygnacji z budowy tunelu.

- PKP zbuduje w efekcie od strony ul. Świętego Rocha zejście z peronów, które doprowadzą do ściany. Miasto nie przewiduje budowy tunelu dla pieszych i drogi dla rowerów - pisze radna. - Po zdemontowaniu istniejącej kładki spowoduje to w niedalekiej przyszłości utrudnienia komunikacyjne.

Domaga się od prezydenta rozwiązanie tego problemu.

- Optymalnie byłoby, aby był to naturalny ciąg rowerowo-pieszy bez schodów, z łagodnym obniżeniem się jezdni z obu stron torów, który połączy obie części miasta tworząc ciąg z ulicą Świętego Rocha - podsumowuje Agnieszka Rzeszewska.

Czytaj też:Z pociągu wprost do BKM

Okazuje się, że choć miasto zrezygnowało z budowy wielkiego tunelu dla autobusów, to nadal myśli o przeprawie pod torami dla pieszych i rowerzystów. Tak wynika z odpowiedzi sekretarza miasta na interpelację radnej. Jej obawy o drogę prowadzącą do ściany uważa za nieuzasadnione. A stwierdzenie, że miasto nie przewiduje budowy przejścia dla pieszych i rowerzystów uważa za "fake newsa". Bo zostały podjęte kroki zmierzające do takiej inwestycji.

- 17 lutego podpisano umowę na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego, który posłuży do opracowania postępowania przetargowego w formule zaprojektuj i buduj - odpowiada Krzysztof Karpieszuk.

Dodaje, że wszystkie działania związane z uporządkowaniem komunikacji miejskiej w rejonie dworca są uzgadniane z PKP PLK SA.

Czytaj też:Węzeł inny niż wszystkie

Jeśli chodzi o sam węzeł intermodalny, to przedłuża się procedura uzyskania pozwoleń niezbędnych do rozpoczęcia największej inwestycji drogowej w centrum Białegostoku. Dlatego ponad 2 mln złotych z puli zarezerwowanej na jego budowę trafiły na inne wydatki miasta. Wartość projektu wynosi ponad 183 mln zł. Miasto uzyskało dofinansowanie unijne w wysokości ponad 135 mln zł.

Miasto po raz kolejny przesunęło potencjalnym wykonawcom układu drogowego (części II m.in. przebudowa ul. Bohaterów Monte Cassino do ul. Św. Rocha) termin składania ofert. Początkowo zaplanowano go na październik 2019, potem na połowę stycznia 2020. W między czasie wpłynęło prawie 50 pytań od potencjalnych wykonawców. Ponowny termin składania ofert wyznaczono na 23 kwietnia, teraz przesunięto go na 17 września 2020. Nadal nie ma też ostatecznej decyzji środowiskowej, bez której rozpoczęcie prac nie jest możliwa. Jej wydanie ma nastąpić w maju.

Zobacz też:

Węzeł intermodalny. Szykuje się wielka przebudowa w centrum ...

Tu oglądasz: Słownik pojęć związanych z koronawirusem

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
5 maja, 8:37, jozek:

czyli jak ja ; CHCIAŁEM CÓRCE na weselu dać kluczyki do merca, ale dam jej nowe opony do................ roweru.

Wg mnie przejazd tam autobusów i przejście dla pieszych /nawet własnie do autobusów ograniczony/ to jakis sens. Natomiast samo przejście i DDR i zabawka. Są tam dwie kładki w odległości 100-200 m . Jak pamiętam przejazd dla autobusów był tam projektowany z 40-50 lat wstecz.Widzialem taki przejazd pod torami w Niemczech , był dla jednego pasa ruchu , a sterowany sygnalizacją świetlną.

5 maja, 10:39, Gość:

Jacy my wszyscy jesteśmy mądrzy kiedy nie odpowiadamy za finanse miasta i za własne brednie wypowiadane w komentarzach. Jak to ktoś mądry kiedyś powiedzial: tak krawiec kraje jak materii staje..... Podobnie postępuje Urzad Miasta. Gdy miasto rządzill się samo można było snuć REALNE!!! plany. Ale gdy do finansów miast wtrącać zaczęli się namiestnicy Polski PLUS i zaczęli obiecywać i dawac nie swoje ale samorządowe finanse na oświatę, na różnego rodzaju dopłaty po to aby omamic naród zaczęło ich brakować miastom. A to co widzieliśmy coś w Niemczech, Ameryce czy tez innej Francii...no cóż tam rządzą ludzie mądrzy ( oczywiscie mam na myśli prezydentów tych państw, premierów itp) i dlatego samorządy mogę tam robić dużo, dużo więcej.

A co z tunelem na Sienkiewicza - jaki był koszt bo oprócz utrudnienia dla pieszych nie zmieniło to za mocno sytuacji na skrzyżowaniu. Ile już mamy "pomysłów" na usprawnienie komunikacji w mieście. Ile milionów na to wydano i jakie mamy korzyści - bo mieszkańcy a szczególnie kierowcy ich nie widzą. Ile kosztowała"zielona fala" i czy ktos odpowiedział za ten bubel?

G
Gość
5 maja, 8:37, jozek:

czyli jak ja ; CHCIAŁEM CÓRCE na weselu dać kluczyki do merca, ale dam jej nowe opony do................ roweru.

Wg mnie przejazd tam autobusów i przejście dla pieszych /nawet własnie do autobusów ograniczony/ to jakis sens. Natomiast samo przejście i DDR i zabawka. Są tam dwie kładki w odległości 100-200 m . Jak pamiętam przejazd dla autobusów był tam projektowany z 40-50 lat wstecz.Widzialem taki przejazd pod torami w Niemczech , był dla jednego pasa ruchu , a sterowany sygnalizacją świetlną.

Jacy my wszyscy jesteśmy mądrzy kiedy nie odpowiadamy za finanse miasta i za własne brednie wypowiadane w komentarzach. Jak to ktoś mądry kiedyś powiedzial: tak krawiec kraje jak materii staje..... Podobnie postępuje Urzad Miasta. Gdy miasto rządzill się samo można było snuć REALNE!!! plany. Ale gdy do finansów miast wtrącać zaczęli się namiestnicy Polski PLUS i zaczęli obiecywać i dawac nie swoje ale samorządowe finanse na oświatę, na różnego rodzaju dopłaty po to aby omamic naród zaczęło ich brakować miastom. A to co widzieliśmy coś w Niemczech, Ameryce czy tez innej Francii...no cóż tam rządzą ludzie mądrzy ( oczywiscie mam na myśli prezydentów tych państw, premierów itp) i dlatego samorządy mogę tam robić dużo, dużo więcej.

G
Gość

Wiadukt na Dąbrowskiego co kilka lat jest remontowany. Niestety swoje lata i złe projektowanie robią swoje. Z czasem będzie trzeba go przebudować ale kilka metrów od niego powstają bloki. I pewnie za kilka lat ktoś się zorientuje że nie ma miejsca na budowę lub przebudowę nowego połączenia Antoniuka Kolejowej z centrum.

G
Gość

Jedna z wielu słomianych inwestycji

j
jozek

czyli jak ja ; CHCIAŁEM CÓRCE na weselu dać kluczyki do merca, ale dam jej nowe opony do................ roweru.

Wg mnie przejazd tam autobusów i przejście dla pieszych /nawet własnie do autobusów ograniczony/ to jakis sens. Natomiast samo przejście i DDR i zabawka. Są tam dwie kładki w odległości 100-200 m . Jak pamiętam przejazd dla autobusów był tam projektowany z 40-50 lat wstecz.Widzialem taki przejazd pod torami w Niemczech , był dla jednego pasa ruchu , a sterowany sygnalizacją świetlną.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3