W Białymstoku odbyło się seminarium „Kolej na Polskę - kolej na Podlaskie”. Spotkali się na nim przedstawiciele świata biznesu

Jakub Sadkowski
Jakub Sadkowski
W poniedziałek w Operze i Filharmonii Podlaskiej odbyła się konferencja prasowa, inicjująca poniedziałkowe (28.06) seminarium gospodarcze „Kolej na Polskę – kolej na Podlaskie”. Wzięli w niej udział: Paweł Wnukowski - radny wojewódzki, Mariusz Dąbrowski - dyrektor Biura Obsługi Inwestora UMWP oraz Teodor Kula - członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki i Zakupów.
W poniedziałek w Operze i Filharmonii Podlaskiej odbyła się konferencja prasowa, inicjująca poniedziałkowe (28.06) seminarium gospodarcze „Kolej na Polskę – kolej na Podlaskie”. Wzięli w niej udział: Paweł Wnukowski - radny wojewódzki, Mariusz Dąbrowski - dyrektor Biura Obsługi Inwestora UMWP oraz Teodor Kula - członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki i Zakupów. Mateusz Duchnowski/UMWP
„Kolej na Polskę - kolej na Podlaskie” to wspólna inicjatywa woj. podlaskiego i Polskiego Stowarzyszenia Menadżerów Logistyki i Zakupów. Nowy Jedwabny Szlak, związany z nim program Kolej na Polskę oraz rola w nim województwa podlaskiego były tematami konferencji prasowej, inicjującej poniedziałkowe (28.06) seminarium gospodarcze.

- W czasie tej debaty odbędzie się dyskusja, jak ważnym jest region województwa podlaskiego, że jest to region niezwykle korzystnie położony z punktu widzenia europejskiego, gdzie tutaj właśnie przecinają się szlaki Via Carpatii i Via Baltici. Od lat dzięki środkom z funduszy europejskich odbywa się też tutaj wiele zadań modernizujących linie kolejowe. Przystosowując je do przyjęcia wielu towarów, które będą tutaj płynęły z Azji, ale także z Europy i w stronę drugą. Możemy stać się niezwykle istotnym regionem. Regionem, który będzie widoczny nie tylko z perspektywy naszego kraju, ale także z Europy. Tutaj właśnie może zostać ulokowanych wiele centrów logistycznych i tutaj może odbywać się niezwykle istotny rozwój, mający na celu podniesienie rangi naszego województwa. Wspólnie z przedsiębiorcami będziemy mogli porozmawiać co jest jeszcze potrzebne żebyśmy jak najszybciej mogli osiągnąć założone cele - mówił Paweł Wnukowski, radny województwa podlaskiego.

Nowy Jedwabny Szlak ma na celu pogłębienie wymiany handlowej między Chinami, a Europą przy wykorzystaniu transportu morskiego i kolejowego. W przypadku tego drugiego bardzo istotną rolę pełni Polska i Podlaskie, które są bramą dla towarów trafiających na teren Unii Europejskiej.

- Dzisiaj potok towarów, który płynie z Azji do Europy i w drugą stronę, rośnie w tempie kilkudziesięciu proc. rocznie. Mimo pandemii, a może nawet dzięki pandemii jedwabny szlak przyspiesza. Pandemia spowodowała, że zostały zakorkowane porty morskie, były problemy z portach lotniczych, więc inwestorzy, przedsiębiorcy zaczęli szukać alternatyw w postaci szlaków kolejowych. Co raz więcej przedsiębiorców, co raz więcej instytucji pyta nas w województwie podlaskim o możliwości nie tylko transportu kontenerów, ale też obsługę celną i prawną. Pytają o nas globalne korporacje, zajmujące się logistyką. I teraz jest kwestia jak województw podlaskie sobie z tym poradzi - wyjaśnił Mariusz Dąbrowski, dyrektor biura obsługi inwestora UMWP.

Wspomniał też o zagrożeniach i kłopotach z jakimi musi się uporać nasze województwo:

- Na pewno wzrost jest ogromny. Można powiedzieć, że potrzeby rynku rosną dużo szybciej, niż możliwości infrastruktury, niż zdolności też administracji lokalnej. Więc pojawiło się okienko, duża szansa dla naszego regionu. Pytanie czy to wykorzystamy. Bo inni też chcą to okienko wykorzystać. Inwestorzy pytają o przejścia graniczne w Siemianówce, przede wszystkim zainteresowani są Sokółką. A Sokółka musi jeszcze się uporać z planami zagospodarowania przestrzennego. Dlatego spotkaliśmy się dzisiaj, żeby rozmawiać o tym co trzeba zrobić. Jak wykorzystać szansę województwa podlaskiego.

By odegrać jak największą rolę na międzynarodowej arenie Nowego Szlaku Jedwabnego, ważne jest wspólne, mocne, skoordynowane stanowisko.

- Polska ma tutaj duży atut poprzez swoje położenie geograficzne, ma dużą szansę. Województwo podlaskie poprzez swoje położenie na styku przepływów oraz poprzez swoje ambicje ma ogromną szansę na odegranie sporej roli na nowym szlaku. Ale my musimy pomóc aktywnie tę szansę wykorzystać - zauważył Teodor Kula, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Menadżerów Logistyki i Zakupów.

"Kolej na Polskę" to projekt toczący się wokół Nowego Szlaku Jedwabnego, a szczególnie przepływów kolejowych pomiędzy dalekim wschodem, Chinami, a UE. Projekt, który ma przede wszystkim na celu zintegrowanie środowiska biznesowego i logistycznego. Ale także wszelkich firm produkcyjnych, handlowych oraz importerów i eksporterów.

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie