Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sąd administracyjny zajmie się wycinką drzew Lesie Solnickim. To przeszkody lotnicze na Krywlanach. Ich usunięcia chce miasto

OPRAC.: wal
Helikopter na pasie startowym lotniska Krywlany 6 lipca 2021 roku. W tle Las Solnicki
Helikopter na pasie startowym lotniska Krywlany 6 lipca 2021 roku. W tle Las Solnicki Wojciech Wojtkielewicz/Archiwum
Kolejna odsłona prawnego sporu o pas startowy na Krywlanach i wycinkę drzew. Tym razem w kontekście decyzji środowiskowej z 2016 roku w oparciu, o którą wybudowano pole wzlotów. Sprawą jej uchylenia zajmie sią sąd administracyjny. Po skardze złożonej przez społeczników.

Spis treści

Konkretnie przez Stowarzyszenie Okolica. Od ponad dwóch lat prowadzi ono batalię prawną. Najpierw wiosną 2021 roku razem z leśnikami odwołało się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku od postanowienia Samorządowego Kolegium Odwoławczego utrzymującego w mocy decyzję prezydenta Białegostoku z grudnia 2020 roku o wycince 14,5 tys. drzew.
Sąd, co prawda z innych powodów niż wskazywało stowarzyszenie i Nadleśnictwo Dojlidy, wyrzucił z obiegu prawnego postanowienie SKO.

Zielona decyzja na 29,5 ha, wycinka na 80 ha

Jednak już wtedy strona społeczna zapowiadała, że będzie domagała się przed organami środowiskowymi unieważnia decyzji środowiskowej z 2016 roku odnośnie pola wzlotu i budowie niezbędnej infrastruktury. To w oparciu o nią powstała droga startowa o długości 1350-metrów, ale de facto używana tylko na 850 metrach. Powodem skrócenia są przeszkody lotnicze, czyli drzewa w Lesie Solnickim, które zgodnie z decyzją prezydenta z grudnia 2020 roku miały zostać wycięte. Społecznicy podnosili, że w decyzji środowiskowej mowa jest o 29,5 ha obszarze oddziaływań inwestycji. Tymczasem zarządzający lotniskiem – jak podkreślali społecznicy - wystąpił o zgodę na wycinkę na powierzchni blisko 80 ha.

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, do którego wniosek złożyli społecznicy uznał, że mieli do tego prawo, ale w sierpniu 2022 roku odmówił on unieważnienia decyzji środowiskowej z 2016 roku (swoje uwagi w postępowaniu wniosło też jeszcze jedno stowarzyszenie ekologiczne, miasto Białystok, jaki Aero Partnet, spółka zarządzająca lotniskiem).

- Okoliczność, że Aero Partner Sp. z o.o. po wydaniu decyzji RDOŚ w Białymstoku z dnia 9 listopada 2016 r. wystąpiła do właściwego organu z wnioskiem o zezwolenie na usunięcie przeszkód lotniczych i wycinkę drzew w okolicach lotniska na obszarze 80 ha, nie oznacza i nie skutkuje wadliwością zaskarżonej decyzji ani nie uzasadnia stwierdzenia jej nieważności - napisał w uzasadnieniu Marek Kais, zastępca generalnego dyrektora ochrony środowiska.

Sąd na decyzją z 2016 roku

Małgorzata Grabowska-Snarska ze stowarzyszenia Okolica, nie wykluczała, że po otrzymaniu i przeanalizowaniu decyzji GDOS, społecznicy złożą od niej odwołanie. Tak też zrobili, jednak w kwietniu 2023 roku GDOŚ podtrzymała swoją wcześniejsze postanowienie. Dlatego ostatniego dnia maja stowarzyszenie złożyło skargę.

- Została przekazana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie – zawiadomią Maciej Kołodyński, Naczelnik Wydziału do spraw Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach w zakresie Orzecznictwa Ogólnego w Departamencie Ocen Odziaływań na Środowisko w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie

.

Wycinka, ale przez kogo?

Przypomnijmy, że jeszcze w czerwcu prezydent zapowiadał, że czeka na prawomocne zakończenie sprawy, w której wnioskuje Stowarzyszenie Okolica. Jeśli byłoby po stronie miasta, to możliwe będzie odwieszenie decyzji o wycince przeszkód lotniczych.
Jednak 5 lipca Tadeusz Truskolaski wystąpił do ministra klimatu o zmianę planu urządzania Lasu Solnickiego tak, by mogły zostać usunięte drzewa stanowiące naturalną przeszkodę lotniczą. W ramach wycinek planowanych przez leśników, ale obecnie zaplanowanych tak, że nie obejmują drzew kolidujących z podejściem do pasa startowego.

Równocześnie uprawomocniło się postanowienie RDOŚ w Białymstoku z 20 czerwca 2023 roku, w którym odmówił odmówił zajęcia stanowiska w sprawie, iż aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji środowiskowej z 2016 roku. Wnioskował o nie zarządzający obecnie lotniskiem. Tyle że zrobił to pół roku po terminie.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny