Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rail Baltica coraz bliżej. Unia zapewnia, że będą na nią pieniądze

(tk)
Rail Baltica coraz bliżej. Unia zapewnia, że będą na nią pieniądze
Rail Baltica coraz bliżej. Unia zapewnia, że będą na nią pieniądze
Na trasie z Warszawy do Białegostoku pociągi pojadą z prędkością 160 km/godz., dalej – 120 km/godz.

Prace nad trasą Rail Baltica, jak zapewnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP-PLK, idą pełną parą. Dodatkowe przyspieszenie związane jest z ostatnimi decyzjami Parlamentu Europejskiego, a ten zatwierdził sieć europejskich korytarzy transportowych, które będą powstawały w najbliższych latach.

W Polsce będą tylko dwie inwestycje kolejowe o międzynarodowym znaczeniu – Rail Baltica oraz korytarz bałtycko-adriatycki. Na obie możemy otrzymać około 4 mld euro. W Brukseli zastrzega się jednak, że ważniejszym projektem jest Rail Baltica.

Jak wielokrotnie informowaliśmy, na polskim odcinku trasa ta będzie przebiegała od Warszawy przez Białystok, Ełk i Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach.
Prace na pierwszym odcinku – Rembertów – Tłuszcz już trwają. – Jesteśmy też bardzo zaawansowani jeśli chodzi o przygotowania do budowy dalszej części trasy, w kierunku Białegostoku – zapewnia Dutkiewicz. – Wszystko wskazuje na to, że już niedługo wyłonimy wykonawcę dokumentacji projektowej.

Odcinek Warszawa – Białystok powinien być więc gotowy w ciągu kilku najbliższych lat. Powstaną dwa nowe tory, po których pociągi mają jechać z prędkością 160 km na godz.
Na dalszym odcinku – z Białegostoku do Suwałk linia będzie już jednotorowa. Nie oznacza to jednak, że zakres inwestycji jest tam dużo mniejszy. Bo odcinek Ełk – Suwałki – Trakiszki trzeba jeszcze zelektryfikować. Do tej pory mogły tam jeździć jedynie lokomotywy spalinowe. Przewiduje się, że po powstaniu Rail Baltiki, pociągi pojadą z Białegostoku do Trakiszek z prędkością 120 km na godz.

Formalnie cały polski odcinek trasy ma być gotowy do 2020-22 roku. Maciej Dutkiewicz mówi, że jeśli wszyscy maksymalnie się sprężą, ten termin jest możliwy. Ale żadnych konkretnych deklaracji składać nie chce.
Bożena Kamińska, posłanka PO, uważa, że na PKP politycy z woj. podlaskiego oraz z Mazur powinni wywierać nieustanną presję i mobilizować do szybszej pracy. Wtedy się uda. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny