Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Promocja miasta i regionu. Kosztowna, ale skuteczna

Julita Januszkiewicz
Urząd Miejski w Białymstoku i panorama centrum. W tym roku miasto przeznaczy na promocję 6,8 mln. zł.
Urząd Miejski w Białymstoku i panorama centrum. W tym roku miasto przeznaczy na promocję 6,8 mln. zł. Wojciech Wojtkielewicz
Spektakularne akcje oraz imprezy, udział w targach, foldery, albumy. Tak się promuje województwo podlaskie w kraju. W chwaleniu się swoimi atutami nie ustępuje miasto Białystok. Już widać efekty. Z roku na rok odwiedza nas więcej turystów. Eksperci chwalą, ale też wytykają błędy.

Wydatki na promocję

Wydatki na promocję

6,8 mln zł - tyle Białystok wyda na promocję w tym roku

1,2 mln zł - tyle na działania promocyjne przeznaczył samorząd województwa

Białystok to nowoczesne i kreatywne miasto. Trzeba się wszędzie nim chwalić - uważa Monika Kamińska, szefowa Biura Promocji w białostockim magistracie.

Służą temu różnorodne kampanie promocyjne. Miasto chce, by kojarzyć je z czołowymi drużynami sportowymi, jak Jagiellonia Białystok czy siatkarki AZS-u. - Są naszymi ambasadorami. Na banerach i koszulkach sportowców umieszczamy nasze logo. Sponsorujemy także ligę tenisa stołowego. Wspieraliśmy też galę boksu - wylicza Monika Kamińska.

Promocja poprzez sport kosztowała miasto najwięcej - 4 mln złotych. Natomiast 2 mln 800 tys. złotych magistrat wydał, m.in. na kampanie reklamowe w internecie, telewizji, udział w targach oraz organizację imprez.

Porównywalne miasta, czyli Olsztyn i Lublin w tym roku wydadzą mniej na promocję. Pierwsze - 2,4 mln zł, drugie około 3 mln zł.

Swoimi atutami chwali się też województwo podlaskie. Urząd Marszałkowski na promocję przeznaczył w tym roku 1 mln 210 tys. złotych. To o ponad 700 tys. złotych mniej niż w 2011 roku.

Za pieniądze z Unii walczą ze stereotypem Polski B

Od 2008 roku województwo podlaskie przeprowadziło dwie duże kampanie współfinansowane przez unijne fundusze. Kosztowały one w sumie ponad 4,5 mln zł. W ramach obu zrealizowano filmy promocyjne oraz wydano albumy i foldery w językach polskim, angielskim, niemieckim, rosyjskich i litewskim promujące nasz region. Do najważniejszych zadań należało opracowanie nowego logo województwa autorstwa prof. Leona Tarasewicza.

Twórcy strategii podkreślali, że Podlaskie to otwarte na nowe trendy w biznesie i atrakcyjne miejsce do mieszkania i do pracy. Świadczą o tym trzy minutowe spoty promocyjne, których bohaterami są osoby, które związały swoje życie z regionem.

Podlasie i Białystok liczą się też w grze o turystów. Z danych punktów informacji turystycznych wynika, że w 2011 roku Podlasie odwiedziło 804 394 gości. - To o ponad połowę więcej niż przed czterema laty - zauważa Sylwia Grudzińska dyrektorka Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

Zdaniem ekspertów od turystyki kampanie promocyjne są skuteczne. - Zmienił się wizerunek Podlasia. Nie jest ono postrzegane jako Polska B. Turyści coraz chętniej u nas wypoczywają. W Białowieży słychać wszystkie języki świata - ocenia dr Michał Lisowski z Wyższej Szkoły Menedżerskiej w Białymstoku.

Ale jak zauważają eksperci mogłoby być lepiej. Tadeusz Popławski, socjolog z Politechniki Białostockiej szansę dla regionu widzi w rozwoju turystyki powiązanej z handlem. - Ważna jest ekspansja na Wschód. Należy korzystać z programów transgranicznych - wyjaśnia.

- Brakuje miejsc wypoczynkowych przy trasach. Przydałoby się więcej ścieżek edukacyjnych i turystycznych. Naszą bolączką jest także brak lotniska, czyli dogodnego połączenia ze światem - wytyka dr Michał Lisowski.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny