Maciej Żywno podkreślił, że inwestycja drugi rok z rzędu prowadzona jest w przedziwny sposób.
- W sierpniu były konsultacje online, które ponownie dla mieszkańców okazały się tylko spotkaniem informacyjnym. Nic nie wnosi z prawnego punktu widzenia, a PKP PLK traktuje w zależności od tego, jaki efekt chce osiągnąć. Jak przebiegają dobrze to są to konsultacje, jak idą nie na rękę inwestorowi to są spotkania informacyjne - mówił były wojewoda podlaski.
Dodał, że na te przebiegające przez Puszczę Knyszyńską nie zgodzi się Komisja Europejska.
- Warto o tym pomyśleć już teraz, by uniknąć drugiej Rospudy - dodawał były wicemarszałek.
Przypomnijmy, że PKP PLK zaprezentowało pięć korytarzy, z których wybierze trzy do dalszych prac. Wariant 11, najdłuższy i najbardziej odległy od Białegostoku prowadzi od Knyszyna przez Ponikłę i Kopisk do Czarnego Bloku. To trasa zaprezentowana przez społeczny komitet z Dobrzyniewa. Kolejny wariant (nr12), burmistrza Wasilkowa, zakłada przebieg od Sochoni przez Wólkę Przedmieście, Kulikówkę, Kozińce do trasy nr 38 w stronę Knyszyna i Warszawy. Kolejny wariant (nr 8) biegnie od Sochoni, okrąża Woroszyły, następnie zawraca w stronę Burczaka, Leńców, Nowego Aleksandrowa, Dobrzyniewa Fabrycznego, by poprowadzić do linii nr 38 w Dobrzyniewie Dużym i Fastach. Bliźniaczy (nr 6) do niego jest kolejny, z tą różnicą, że skręca przed Woroszyłami w stronę Burczaka. Od tej miejscowości oba korytarze biegną niemal równolegle wzdłuż planowanej trasy ekspresowej S19 obwodnica Wasilkowa- Dobrzyniewo Duże (węzeł). Ostatnim korytarzem jest ten w Białymstoku, czyli od ul. Przędzalnianej, wzdłuż drogi serwisowej obok trasy generalskiej, na Białostoczek do ogródków działkowych. Ze wszystkich jest najkrótszy, ale na 3/4 swej długości biegnie pod ziemią wzdłuż trasy generalskiej
Maciej Żywno zaznaczył, że w przypadku wariantu 6 i 8, które będą przechodzić przez Dobrzyniewo, Sochonie, Woroszyły budowa oznacza wywłaszczanie kilkudziesięciu rodzin.
- Inwestor nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, co z tymi ludźmi będzie się działo - mówił Maciej Żywno.
Maciej Biernacki zauważył, że z punktu widzenia miasta Białystok najbardziej zaskakuje nas wariant 13.
- Powoduje konieczność rozbiórki części nowo wybudowanej trasy generalskiej, na którą zostały wydane miliony złotych - zaznaczył białostocki radny Polski 2050.
Jeśli chodzi o rozwój kolei w obrębie aglomeracji białostockiej, to Katarzyna Todorczuk zwróciła potrzebę na rozbudowę linii nr 6 Sokółka- Białystok oraz wydłużenie szerokiego toru od Gieniusz do Czarnego Bloku (gm. Wasilków).
- To pozwoliłoby na zlokalizowanie w tej ostatniej miejscowości przeładunkowego terminala kontenerów z TIR-ów na wagony, co „zaoszczędzi czas i pieniądze, a przede wszystkim uchroni środowisko przed emisją dwutlenku węgla - mówiła działaczka Polski2050.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?