Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok. Burzliwe konsultacje online w sprawie przebiegu północnej obwodnicy kolejowej. Jest pięć wariantów, w tym metro

OPRAC.: wal
Budowa tunelu drogowego wzdłuż trasy generalskiej być może będzie oznaczało naruszenie obecnego układu  drogowego ul. Maczka
Budowa tunelu drogowego wzdłuż trasy generalskiej być może będzie oznaczało naruszenie obecnego układu drogowego ul. Maczka Wojciech Wojtkielewic/archiwum
Budowa tunelu kolejowego wzdłuż trasy generalskiej oznaczać być może będzie wyburzenie wiaduktów nad ulica Maczka. Tak wynika z zapowiedzi przedstawicieli PKP PLK podczas spotkania informacyjnego odnośnie północnej obwodnicy kolejowej Białegostoku. Wideokonferencja online ujawniła też wiele animozji między mieszkańcy gmin Dobrzyniewo Duże i Knyszyn odnośnie jednego z wariantów przebiegu przyszłej trasy. I żal mieszkańców Zawad do władz Białegostoku, że nie stoją po ich stronie.

Planujemy, że budowa północnej obwodnicy kolejowej Białegostoku rozpocznie się w 2027 roku - mówił Damian Kniaż, dyrektor projektu tej inwestycji PKP PKL, podczas spotkania informacyjnego online z mieszkańcami gmin Dobrzyniewo Duże, Wasilkowa, Knyszyna i Białegostoku. Uczestniczyło w nim ponad 200 osób.

Wywołało ono nie mniejsze emocje niż poprzednie ze stycznia i lutego 2020, gdy na spotkaniach konsultacyjnych świetlice pękały w szwach. Mieszkańcy gmin Dobrzyniewo Duże i Wasilków zarzucali projektantom trasy, że przygotowywali warianty w oparciu o stare mapy, które nie pokazywały gęstej zabudowy jednorodzinnej powstałej w ostatnich dekadach. Ponadto ludzie bali się zbyt bliskiego sąsiedztwa szybkiej kolei i nadmiernego hałasu. PKP PLK zapowiedział korektę planów plus dopuszczenie do prac studyjnych wariantów społecznych.

Po prawie rocznym opóźnieniu inwestor przedstawił w końcu pięć wariantów, z których do dalszych prac wybierze trzy.

Wariant 11, najdłuższy i najbardziej odległy od Białegostoku prowadzi od Knyszyna przez Ponikłę i Kopisk do Czarnego Bloku. To trasa zaprezentowana przez społeczny komitet z Dobrzyniewa. Kolejny wariant (nr12), burmistrza Wasilkowa, zakłada przebieg od Sochoni przez Wólkę Przedmieście, Kulikówkę, Kozińce do trasy nr 38 w stronę Knyszyna i Warszawy.

Kolejny wariant (nr 8) biegnie od Sochoni, okrąża Woroszyły, następnie zawraca w stronę Burczaka, Leńców, Nowego Aleksandrowa, Dobrzyniewa Fabrycznego, by poprowadzić do linii nr 38 w Dobrzyniewie Dużym i Fastach. Bliźniaczy (nr 6) do niego jest kolejny, z tą różnicą, że skręca przed Woroszyłami w stronę Burczaka. Od tej miejscowości oba korytarze biegną niemal równolegle wzdłuż planowanej trasy ekspresowej S19 obwodnica Wasilkowa- Dobrzyniewo Duże (węzeł)

Ostatnim korytarzem jest ten w Białymstoku, czyli od ul. Przędzalnianej, wzdłuż drogi serwisowej obok trasy generalskiej, na Białostoczek do ogródków działkowych. Ze wszystkich jest najkrótszy, ale na 3/4 swej długości biegnie pod ziemią.

- Planujemy, że trzy warianty do dalszych prac zostaną wybrane na przełomie września i października 2021 roku, a ten ostateczny w pierwszym kwartale 2022 roku - prognozował Damian Kniaź.

Agnieszka Sadowska ze Społecznego Komitetu Na Rzecz Rozwoju Gminy Dobrzyniewo Duże nie kryła rozczarowania, że na stole nadal są warianty 6,8, 12, przeciwko którym zebrano 6 tys. podpisów. Z kolei Paweł Średziński z Knyszyna dziwił się, jakim prawem mieszkańcy gm. Dobrzyniewo Duże zaproponowali wariant 11, który tak bardzo uderza w mieszkańców jego gminy. Nie tylko w rolników prowadzących działalność na planowanym szlaku, ale także narusza obszary przyrodnicze, bo biegnie przez tereny chronione w Puszczy Knyszyńskiej.

- Jeśli ten wariant się ostanie, to zgotujemy wam kolejną Rospudę - zapowiedzieli solidarnie mieszkańcy gminy Knyszyn.

Przedstawiciele stowarzyszenia z Dobrzyniewa zapewniali, że wariant 11 nie został wybrany przeciwko mieszkańcom sąsiedniej gminy.

- Zresztą burmistrz Wasilkowa proponując wariant 12, który przebiega przez miejscowości naszej gminy, też nie pytał nas o zdanie - odpowiadali.

Adrian Łuckiewicz, burmistrz Wasilkowa, zaapelował o odrzucenie wariantów 6 i 8. Zapowiedział też, że zawsze będzie stał po stronie mieszkańców swojej gminy. To samo zadeklarowali włodarze Dobrzyniewa Dużego i Knyszyna.

- Szkoda, że tak samo nie bronią interesu mieszkańców władze Białegostoku - mówiła Julia Dobrzycka nawiązując do nieobecności władz miasta podczas spotkania online. Bo mieszkańców Zawad i Dziesięcin niepokoi wizja budowy tunelu wzdłuż trasy generalskiej. Boją się jego negatywnego wpływu na wody gruntowe, hałas oraz, że zostaną odcięci komunikacyjnie od reszty Białegostoku. Karol Zieliński chciał też wiedzieć w jaki sposób będzie drążony tunel.

- To zależy od dalszych ekspertyz. Jeśli okaże się, że będzie możliwe użycie tarczy TBM, to tunel będzie drążony pod ziemią, a wyburzenia dotyczyć będą ogródków działkowych - wyjaśniał Damian Kniaź.

W przeciwnym razie trzeba będzie zastosować inne metody, bardziej inwazyjne dla układu drogowego ulic Maczka, w tym wiaduktów drogowych. Przedstawiciele PKP PLK zapewniali, że wszystko zostanie odtworzone. Podkreślili, że wariant jest najbardziej ekonomiczny jeśli idzie o długość linii. Co nie oznacza, że w ostateczności najtańszy pod względem budowy. Ale o tym zdecydowałyby dalsze ekspertyzy, jeśli wariant też zostanie wybrany.

- Możliwe na nim będzie zlokalizowanie przystanków - wyjaśniał Damian Kniaź. Dzięki temu tunel mógłby pełnić też funkcje kolei aglomeracyjnej.

- Na pewno nie byłyby nim transportowane towary łatwopalne czy chemiczne - zapewnił przedstawiciel PKP PLK.

Nie wszyscy białostoczanie uczestniczący w spotkaniu byli przeciwni wizji budowy tunelu wzdłuż trasy generalskiej.

- Nie powinniśmy bać się tej inwestycji, a mieć odwagę, by z niej skorzystać, bo historia będzie się z nas śmieć, że nie wykorzystaliśmy wielkiej szansy -apelował Marcin Wróbel z Podlaskiego Centrum Kolejowego.

- Kolej powinna być jak najbliżej miasta. Dlatego cieszę się, że jest wariant 13 - mówił Piotr Modzelewski.

Wicestarosta powiatu białostockiego Roman Czepe podkreślił, że obwodnica jest wielką szansą naszego regionu, choć nie powinna być przeciwko ludziom. Z kolei Maciej Żywno, radny wojewódzki, a zarazem mieszkaniec gminy Wasilków, dociekał,daczego nie jest możliwy wariant zero, czyli budowy specjalnej przestawni, która umożliwiłaby odwrócenie czoła jazdy pociągu już w Białymstoku. Bo zmiana kierunków to kolejny powód budowy obwodnicy kolejowej.

- Wiem, że takie rozwiązania stosowane są w świecie, widziałem je w Bazylei - mówił były wojewoda podlaski.

Przedstawiciele PKP wyjaśnili, że nie jest to możliwe. Ponadto zapewniali, że w każdym z pięciu wariantów czas przejazdu nimi będzie krótszy niż przestawianie lokomotyw czy odwracanie kierunku jazdy na stacji Białystok.

Zapewnienia też nie przekonały społeczników z gmin Dobrzyniewa Dużego i Wasilkowa do potrzeby budowy obwodnicy. Piotr Barmuta ze Stowarzyszenia Dolina Czarnej chciał wiedzieć, jakie są prawdziwe cele budowy obwodnicy. Nie przekonuje ich ani wizja zwiększenia przepustowości węzła Białystok, ani skrócenie czasu przejazdu przez odwrócenie czoła pociągów, ani kolei aglomeracyjnej, z której nie będą korzystać.

- No chyba, że chodzi o przewozy towarowe od Kużnicy do Ełku - mówili solidarnie społecznicy z Dobrzyniewa i Doliny Czarnej. - Tyle, że nie naszym kosztem.

Z kolei przedstawiciele GDDKIA obecni na spotkaniu online zwracali uwagę, że plany kolejarzy w sześciu miejscach kolidują z zamierzeniami drogowców odnośnie realizowanych już po części dróg ekspresowych S19 i S16.

Kolejne opinie mieszkańców, ale już w formie konsultacji, odbędą się, gdy przyjdzie czas wydania decyzji środowiskowej. Kolejarze szacują, ze będzie to ok. 2025 roku. Na razie do 12 września został przedłużony termin składania ankiet, w których mieszkańcy mogą wskazać preferowany wariant obwodnicy. Ich wyniki zostaną przeliczone na punkty i dołączone do analizy wielowariantowej korytarzy.

- Na pewno nie będzie tak, że siła ludnościowa danej gminy przeważy o wyborze trzech wariantów do dalszych prac- zapewniali przedstawiciele inwestora.

Zapewnili też, że terminal przeładunkowy wariantowany jest w innym studium, które dotyczy modernizacji linii nr 6 do Sokółki.

-

-

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny