OiFP. Ena Maria Aldecoa, wielka filipińska sopranistka, zaśpiewa koncert "Gdy muzyka gra"

(dor)
Ena Maria Aldecoa – sopran
Ena Maria Aldecoa – sopran Mat. prasowe
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Ena Maria Aldecoa, wielka filipińska sopranistka, zaśpiewa recital "Gdy muzyka gra" w sali koncertowej Opery i Filharmonii Podlaskiej.

Ena Maria Aldecoa przeszła do historii jako pierwszy filipiński sopran w recitalu pieśni na festiwalu Richard-Wagner-Festival w Bayreuth w 2018. Jej skala głosu, znakomita kontrola oddechu, precyzja dźwięku, głębia interpretacji i przede wszystkim niesamowita charyzma na scenie – sprawiły, że jej śpiew doceniały wielokrotnie takie legendy, jak Wolfgang Rihm czy Heinz Holliger. W sobotę usłyszymy ją w sali koncertowej OiFP przy Podleśnej 2. Artystka przygotowała specjalny program, w którym nie zabraknie dzieł kompozytorów polskich, węgierskich czy czeskich, bliskich naszym sercom, a ponadto wiele dzieł najważniejszych kompozytorów filipińskich, takich jak Nicanor Abelardo, Felipe Padilla De León, Manuel Velez, John August Pamintuan czy Ryan Cayabyab.

Jej kariera pieśniarska rozpoczęła się w 2015 roku, została wówczas wybrała przez międzyuczelniane jury jako jedna z ośmiu gwiazd na festiwalu Rising Stars! Festival w Baden-Württemberg (Niemcy). Karierę międzynarodową rozpoczęła, gdy szwajcarski dyrygent Mario Venzago wybrał ją do śpiewania partii Marie w „Drei Bruchstücke” z „Wozzecka” Albana Berga. Udało jej się porwać publiczność mistrzowsko poprowadzonym i wysoce ekspresyjnym głosem. W 2012 roku śpiewała premierę „Ishmaela’s White World” Olgi Neuwirth podczas 21. Europäische Kulturtage Karlsruhe pod batutą Gérarda Buqueta, zdecydowała się zaśpiewać tę niezwykle trudną partię bez partytury.
Studiowała pod kierunkiem prof. Mitsuko Shirai i prof. Hartmuta Hölla. Artystka potrafi także zauroczyć partiami klasycznymi, takimi jak „Ah, non credea mirarti” Belliniego (partia Aminy w „La Sonnambula”). W latach 2008–2018 dała niezliczone recitale w Niemczech, Francji, Włoszech oraz Filipinach. Kieruje Instytutem Instrumentów Klawiszowych na University of the Philippines College of Music od sierpnia 2015, jest dyrektorem artystycznym Art Song Academy Manila od listopada tego roku.

Artyści:
Ena Maria Aldecoa – sopran
Jerzy Michał Maciejewski – fortepian

Program:
Karol Szymanowski – Siedem pieśni do słów Jamesa Joyce’a op. 54
 Nr 5 „Strings in the Earth”
 Nr 6 „Winds of May”
 Nr 7 „Rain Has Fallen”
Franz Liszt – „Freudvoll und leidvoll” (sł. Johann Wolfgang von Goethe) S. 280/1
 „O komm im Traum” (sł. Victor Marie Hugo „Oh! Quand je dors”, tł. Peter Cornelius) S. 282/2
Fryderyk Chopin – Nokturn H-dur op. 32 nr 1
 Pieśni op. 74 nr 2 „Życzenie” (sł. Stefan Witwicki)
Antonín Dvořák – Cigánské melodie op. 55 (sł. Adolf Heyduk)
 Nr 4 „Když mne stará matka” (Songs My Mother Taught Me)
 Nr 5 „Struna naladěna” (Tune Thy Strings, Oh Gypsy)
Benjamin Britten – „Les Illuminations” Op. 18 (sł. Arthur Rimbaud)
 Nr 3a „Phrase”
 Nr 5 „Marine”
***
Nicanor Abelardo – „Mutya ng Pasig” (sł. Deogracias del Rosario)
Felipe Padilla De León – „Kay Tamis ng Buhay” z opery „Noli me tangere” (sł. Guillermo Tolentino na bazie noweli Joségo Rizala)
Manuel Velez – „Sa Kabukiran” (sł. Juan Yee Benasa)
Giulio Caccini – „Ave Maria”
John August Pamintuan – „O magnum mysterium” (chorał gregoriański)
Tradycyjna włoska kolęda „Dormi, dormi, o bel bambino”
Felipe Padilla De León – „Payapang Daigdig”
Ryan Cayabyab – „Kumukutikutitap”

Koncert "Gdy muzyka gra"
Sobota, 21 grudnia 2019, godz. 19:00 | Sala koncertowa OiFP ul. Podleśna 2

Wywiad z Pauliną Gałązką o "Dziewczynach z Dubaju" i "Furiozie"

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
olk

to nie jest zadna wielka sopranistka. dlaczego dziennikarzyna powtarza brednie działu promocji bialostockiej opereteczki

z
zenek

Od kiedy to można zaśpiewać koncert czy recital? Pisarze!

G
Gość

sopranistka nie wie ,że będzie śpiewać po kociokwiku stodolanym?

Dodaj ogłoszenie