Tutoring to metoda indywidualnej pracy z podopiecznym, czyli regularne, bezpośrednie spotkania, gdzie spotyka się mistrz, czyli tutor z tutee, czyli podopiecznym. Program służy rozwijaniu pasji naukowo-badawczych uczniów, ale także wspieraniu takich umiejętności, jak argumentacja, obrona własnych poglądów, sztuka wystąpień publicznych, pisanie prac pisemnych. Program ma też pokazywać specyfikę studiowania i pracy naukowej na uniwersytecie.
Jan Kropiwnicki z Technikum Programistycznego Infotech wziął udział w programie tutorskim po raz drugi. Wspólnie z Sabiną Fiedorowicz - uczennicą LO w Dąbrowie Białostockiej i pod opieką naukową prof. Edwarda Piotrowskiego z Wydziału Fizyki realizował projekt „Złudzenia umysłu kontra symulacje: ciągi losowe - metody Monte Carlo, język Maxima”.
- Wybrałem tego samego opiekuna, aby nawiązać do tematu z pierwszej edycji programu. Badaliśmy gry losowe poprzez symulacje komputerowe. Spotykaliśmy się głównie online, co dwa tygodnie. Jeżeli interesuje nas jakiś temat, to zdecydowanie lepiej jest uczestniczyć w programie tutorskim, niż siedzieć w szkolnej ławce i bezmyślnie zakuwać. Tutaj mamy naukę w praktyce – mówi Jan Kropiwnicki.
Inny uczeń, Patryk Stelmaszek z I Liceum Ogólnokształcącego im. C.K. Norwida w Bydgoszczy, zajął się z kolei dyplomacją energetyczną Francji i Niemiec, a temat rozwijał wspólnie z prof. Oksaną Voytyuk z Wydziału Stosunków Międzynarodowych.
- To był wspaniały czas, bardzo owocny, wzbogacający mnie wewnętrznie, jeżeli chodzi o wiedzę. Cieszę się, że wybrałem ten temat, a moją mentorką została Pani Profesor – osoba o ogromnym doświadczeniu i wiedzy. Pani Profesor potrafiła się tą wiedzą dzielić, to była dyskusja, wymiana zdań. Wspaniali naukowcy są w Białymstoku – podkreśla Patryk Stelmaszek.
Efekty swojej pracy młodzi badacze zaprezentowali podczas II Forum Tutoringu, które odbyło się 12 czerwca na Wydziale Nauk o Edukacji. Wzięli w nim udział tutees i tutorzy, a także przedstawiciele szkół średnich i uniwersyteckich wydziałów.
Do II edycji programu tutorskiego „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca” zgłosiło się 33 uczniów z 11 szkół z Białegostoku, Grajewa, Dąbrowy Białostockiej, Łomży i Bydgoszczy. Ostatecznie projekty naukowe i społeczne realizowało 22 młodych badaczy pod opieką 13 tutorów z sześciu wydziałów:
- Ekonomii i Finansów
- Fizyki
- Nauk o Edukacji
- Prawa
- Socjologii
- Stosunków Międzynarodowych
- Studiów Kulturowych
- W czasie tego projektu spotkaliśmy się, mam nadzieję, z przekonaniem zarówno dyrektorów i nauczycieli ze szkół, jak i tutorów z naszego uniwersytetu, że warto. Że to co robimy, nie jest eksperymentem, nie jest ekstrawaganckim czynem z powodu braku zajęć, ale wielkim dziełem, odpowiedzialnym, ponieważ zareagowaliśmy na pasje, na talenty, na potrzeby naszych młodych badaczy. Dzięki temu nie zaprzepaściliśmy wielkiej szansy, bo nie ma uniwersytetu, studentów, a później wybitnych profesorów, jeżeli ktoś pierwszy nie powie: nadajesz się. Nie ma takich sukcesów, jeżeli będziemy podcinali skrzydła – mówił, witając gości, prof. Krzysztof Korotkich, prorektor uczelni ds. kształcenia.
Podczas Forum uczniowie i naukowcy mieli okazję opowiedzieć nad czym pracowali, jakimi metodami i jakie wyciągnęli wnioski.
Zobacz też:
![emisja bez ograniczeń wiekowych](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.221.0/images/video_restrictions/0.webp)
Upalne dni bez stresu. Praktyczne sposoby na zdrowe lato
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?