Marek Pijarowski poprowadzi Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej w czasie piątkowego koncertu. Jako solista wystąpi Damian Ganclarski. Początek o godz. 19.
W czasie koncertu usłyszymy utwory:
Georga Friedricha Händla
- Concerto grosso nr 5 D-dur op. 6 /Uwertura i Allegro/
- Aria Sosarme "Il mio valore" z opery "Sosarme"
Mieczysława Karłowicza:
- Walc z Serenady na orkiestrę smyczkową op. 2
- pieśni: "Po szerokiem, po szerokiem morzu", "Mów do mnie jeszcze" z cyklu 10 pieśni op. 3 w aranżacji Bogdana Szczepańskiego
Piotra Czajkowskiego:
- Walc z Serenady na orkiestrę smyczkową C-dur op. 48
- pieśń: "Niet, tolko tot, kto znał" z cyklu 6 romansów op. 6 w aranżacji Bogdana Szczepańskiego
Po przerwie zabrzmi VII Symfonia C-dur "Leningradzka" op. 60 Dymitra Szostakowicza.
Bilety do nabycia w kasie, która czynna jest poniedziałek-czwartek w godz. 10.00-17.00 w piątek w godz. 10.00-19.00. Normalny kosztuje: 30 zł, ulgowy: 25 zł, a wejściówka: 15 zł.
Marek Pijarowski urodził się w 1951 roku we Wrocławiu. Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie dyrygentury Tadeusza Strugały. Swoje umiejętności doskonalił na międzynarodowych kursach mistrzowskich w Weimarze pod kierunkiem nieżyjącego już, znakomitego dyrygenta łotewskiego, Arvida Jansonsa.
Od 1974 roku był związany z Filharmonią Wrocławską - początkowo jako asystent dyrygenta, później już jako II dyrygent. W grudniu 1974 roku zdobył I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Dyrygenckim w Katowicach oraz specjalną nagrodę Orkiestry Filharmonii Śląskiej. Sukces ten przyniósł młodemu dyrygentowi liczne zaproszenia, wśród których szczególne znaczenie miały propozycje występów w Filharmonii Narodowej i z WOSPR-em w Katowicach. W 1977 roku uzyskał stypendium Rządu Austriackiego, co umożliwiło mu wyjazd do Wiednia, gdzie przez 9 miesięcy rozwijał swój dyrygencki talent w słynnej Hochschule für Musik und Darstellende Kunst pod kierunkiem prof. Carla Österreichera. W tym też czasie zetknął się bezpośrednio ze sztuką takich mistrzów batuty, jak: Karajan, Bernstein, Solti czy Abbado.
W roku 1980 Marek Pijarowski został powołany na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Wrocławskiej i jednocześnie przejął obowiązki dyrektora artystycznego Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu - obie funkcje pełnił do 2001 roku. W latach 2002 - 2005 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej. Jako I dyrygent związany był także z orkiestrą Filharmonii Krakowskiej. Był dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach Zdroju.
Od sezonu 2007/2008 sprawuje funkcję dyrygenta - szefa Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.
Nieprzerwanie od ponad 30 lat artysta prowadzi działalność dyrygencką ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi w Polsce. Wielokrotnie koncertował za granicą, prowadząc polskie orkiestry, m.in.: Orkiestrę Filharmonii Narodowej (była RFN), WOSPR (Hiszpania, Francja), Orkiestrę Sinfonia Varsovia (Hiszpania), Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej (Francja). Dyrygował w większości krajów europejskich, a także na Kubie i w USA, Kanadzie, Korei Południowej, Chinach i Meksyku.
Współpracuje ściśle z Orkiestrą Prezydencką w Ankarze oraz Texas Music Festival w Houston (USA).
W 1997 roku otrzymał z rąk Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych.
Zajmuje się również pracą dydaktyczną, prowadząc klasę dyrygentury w akademiach muzycznych w Warszawie i we Wrocławiu.
Damian Ganclarskiurodził się w 1989 roku we Wrocławiu. Naukę śpiewu solowego rozpoczął w klasie profesora Eugeniusza Sąsiadka w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Edukację kontynuuje w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, pod opieką profesor Urszuli Kryger.
Jeszcze przed rozpoczęciem studiów zadebiutował w ramach 43. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans (koncert uczestników Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjno-Kantatowej).
W czasie kursów interpretacyjnych kształcił się pod okiem wybitnych pedagogów śpiewu: prof. Ester de Bros, prof. Ewy Czermak, prof. Ingrid Kremling-Domański, prof. Piotra Łykowskiego, prof. Eugeniusza Sąsiadka, prof. Teresy Żylis-Gara.
Wielokrotnie brał udział w koncertach organizowanych przez Akademię Muzyczną we Wrocławiu oraz Wrocławski Oddział Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków. Występował podczas Festiwalu Muzyka Epok w Dusznikach Zdroju, Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy, w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu oraz Filharmonii Kameralnej w Łomży. Zaprezentował się również publiczności w Katowicach, Rudzie Śląskiej oraz Łodzi.
Będąc na drugim roku studiów, zadebiutował partią Nirena w studenckiej premierze opery Juliusz Cezar w Egipcie G.F. Haendla pod dyrekcją Paula Esswooda.
Damian Ganclarski jest zdobywcą I miejsca (Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego) w konkursie pieśni Trzech Panów KKK - Kurpiński, Karłowicz, Koczalski (Warszawa 2009).
Młody śpiewak uzyskał już pozytywne recenzje krytyków. Na łamach Ruchu Muzycznego Kazimierz Kościukiewicz zwrócił uwagę na wzruszającą, chłopięcą słodycz głosu (Ruch Muzyczny 26/2008), a Małgorzata Komorowska zaznaczyła: "wybitnie uzdolniony kontratenor" (Ruch Muzyczny 15/2009).
Wachlarz wokalnych zainteresowań Damiana Ganclarskiego obejmuję muzykę oratoryjną i operowa epoki baroku po twórczość najnowszą. Szczególne miejsce w kręgu fascynacji muzycznych zajmuje gatunek pieśni (od romantyzmu do XXI wieku).
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?