Jest tylko jedno rondo i jeszcze długo tak pozostanie

Martyna Tochwin mtochwin@poranny.pl
Zbigniew Łazewski uważa, że ronda na  największych skrzyżowaniach w Sokółce poprawiłyby bezpieczeństwo
Zbigniew Łazewski uważa, że ronda na największych skrzyżowaniach w Sokółce poprawiłyby bezpieczeństwo Martyna Tochwin
Korki w godzinach szczytu, ciasno na ulicach. Mieszkańcy i policja uważają, że problem rozwiązałyby ronda. Jednak na razie nie ma na to szans.

Ten, kto wymyślił ronda, powinien dostać Nobla. Bo to genialny wynalazek - nie ma wątpliwości Zbigniew Łazewski.

Mieszka w Sokółce tuż przy jednym z największych skrzyżowań. Codziennie, zarówno z domu, jak i zza kierownicy obserwuje ruch na drogach. Zakorkowane ulice, trudności z wbiciem się z bocznych arterii na krajową dziewiętnastkę - tak jest codziennie na sokólskich ulicach w godzinach szczytu.

-Najlepszym rozwiązaniem byłoby budowanie rond, które zastąpiłyby tradycyjne skrzyżowania. I miasto od razu zostałoby udrożnione. Wielki plus za rondo przy ulicy Kolejowej - mówi pan Zbigniew.

Atutem rond jest bezpieczeństwo. Z tym argumentem pana Zbigniewa zgadza się policja. - Na rondach ruch odbywa się w jednym kierunku. Kierowca może skoncentrować swoją uwagę na jednym kierunku, bo jadąc po rondzie pojazdy nadjeżdżają z lewej strony, przez co mniej jest punktów kolizyjnych. Ponadto przed skrzyżowaniem o ruchu okrężnym następuje spowolnienie ruchu pojazdów - mówi podinsp. Krzysztof Pawłowski, naczelnik wydziału ruchu drogowego sokólskiej policji.

Nieco inne zdanie ma Rafał Malinowski, rzecznik prasowy podlaskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jego zdaniem, ronda to sprawa dyskusyjna. Co więcej, wygląda na to, że rondo przy ulicy Kolejowej jeszcze długo pozostanie jedynym. Nie ma szans, aby powstało takie na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Grodzieńskiej, którego przebudowa jest w planach.

- Projekt budowlany jest już uzgodniony z konserwatorem zabytków, gdyż do rejestru wpisany jest rynek w Sokółce. I już choćby dlatego nie może być tam ani skrzyżowania o ruchu okrężnym, ani ronda - wyjaśnia Rafał Malinowski.

Dodaje, że na żadnych skrzyżowaniach w mieście nie są planowane ronda.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 30.08.2017 o 08:13, Gość napisał:

A rondo radnego będzie?

Będzie tak obiecał Bujwicki.

G
Gość
W dniu 29.08.2017 o 11:38, Jam ci to napisał:

W zachodniej Europie odchodzi się od tradycyjnych skrzyżowań na rzecz rond; jeżeli ktoś był w Anglii, to wiedział jak zwykłe krzyżówki przerabiane są w prosty sposób na ronda, dodając asfaltową wysepkę na środku, przez ktrórą na upartego też można przejechać (ułatwienie dla dużych pojazdów). Korki trworzyły się tylko tam, gdzie była sygnalizacja świetlna. Z rondami jazda jest ''płynna'' i bardziej bezpieczna, bo spowalnia tych, którzy pędzą po drodze z pierszeństwem. Choć sam jestem przeciwnikiem demokracji (Dyzmokracji), to na rondzie jestem jak najbardziej za zrównaniem szans na umożliwienie włączenie się do ruchu.

A rondo radnego będzie?

J
Jam ci to

W zachodniej Europie odchodzi się od tradycyjnych skrzyżowań na rzecz rond; jeżeli ktoś był w Anglii, to wiedział jak zwykłe krzyżówki przerabiane są w prosty sposób na ronda, dodając asfaltową wysepkę na środku, przez ktrórą na upartego też można przejechać (ułatwienie dla dużych pojazdów). Korki trworzyły się tylko tam, gdzie była sygnalizacja świetlna. Z rondami jazda jest ''płynna'' i bardziej bezpieczna, bo spowalnia tych, którzy pędzą po drodze z pierszeństwem.

 Choć sam jestem przeciwnikiem demokracji (Dyzmokracji), to na rondzie jestem jak najbardziej za zrównaniem szans na umożliwienie włączenie się do ruchu.

G
Gość

Zbigniew Lazewski niech się zastanowi jakie będą korki przez takie rondo.

Rondo ma sens gdyby była obwodnica i mieszkańcy naszej wiochy nauczą się jeździć na rondzie, także gdy nazwiemy rondo imieniem trzech cieciów z reportażu TVN.

Rondo im. Karola Karoliny Architekta B, Don Pipidona i Czerwononosego pawiana. Mmmm, rozmarzyłam się bo to tak pięknie brzmi.....

G
Gość

W Sokółce, w centrum nie ma prawi miejsca na ronda. Na krajowej 19 jedynie chyba przy TESCO i to nie zupełnie. A budowa ronda o średnicy 1 metra nie ma sensu (chodzi mi "odcinek zieleni"). W naszym mieście to powinni zrobić światła na wysokości Pl. Kościuszki/Białostocka/Grodzieńska, Mariańska/Grodzieńska Grodzieńska/Kresowa oraz Białostocka/Targowa. A przy torach przy 11 listopada/Kolejowa/Mariańska/Przemysłowa jakieś rondo bo tam jest straszny nieporządek.

C
Cezary

Ronda są znakomitym rozwiązaniem w miastach, gdzie ruch tranzytowy idzie obwodnicą. Jeśli pan Łukasz wyobrazi sobie podróż do Warszawy bez ekspresówki drogą, na której w każdej miejscowości ruch jest spowalniany przez bezpieczne ronda, zapewne zrozumie o co mi chodzi. 

P
Pio

Siedźcie lepiej cicho bo teraz robią ronda ze światłami, dopiero będziecie mieli (nie)jazde, a jeszcze do kompletu dojdą ekrany akustyczne.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3