Galeria Arsenał. Valentin Ruhry Eliza i Hubert Czerepok - Początek (zdjęcia)

Jerzy Doroszkiewicz
Galeria Arsenał. Wystawy Valentin Ruhry - "Eliza" i Hubert Czerepok "Początek" Jerzy Doroszkiewicz
Umocowane do ściany łopaty i wielokanałowe filmy - takim językiem chcą się porozumiewać z widzami twórcy sztuki współczesnej, którzy prezentują swoje prace w Galerii Arsenał. To Hubert Czerepok i Valentin Ruhry.

Austriacki twórca Valentin Ruhry postawił na instalacje. - Uważam się za artystę rzeźbiarza i w moim odczuciu to jest rzeźba, choć nie klasyczna - opowiadał podczas kuratorskiego oprowadzania o swojej konstrukcji złożonej ze szkła, świetlówek fluorescencyjnych, piasku kwarcowego i asystentów głosu. Nazwał ją „Eliza”. Wykorzystując urządzenia, które pomagają w automatyzacji zakupów w internecie chciał zwrócić uwagę na konsumenckie podejście do życia. A biały kwarcowy piasek to... nawiązanie do Doliny Krzemowej.

Wchodząc do sali, w której prezentowana jest instalacja Austriaka (nota bene przygotowana specjalnie dla Galerii Arsenał) można zauważyć stare łopaty przytwierdzone do ścian sal wystawowych. - Galeria Arsenał umożliwiła mi stworzenie tej instalacji przez zebranie używanych narzędzi - tłumaczył Ruhry. Na umocowanych w ścianach szpadlach doczepione są komendy komputerowe zaczerpnięte z internetu. Bardzo oczywiste: obudź mnie o tej godzinie, zadzwonić do mamy, ale też bardzo związane z konsumpcją - na przykład: śledź moją przesyłkę. W taki sposób chciałem pokazać związek z fizyczną pracą i jak może być powiązana z komputeryzacją i automatyzacją przyszłości.

Hubert Czerepok, polski twórca wizualny, pokazał trzy wielokanałowe filmy odnoszące się do słowa „początek”. W jednym, z trzema łazikami marsjańskimi z Politechniki Białostockiej, wybrał się do południowo-wschodniej Turcji. Łaziki miały szukać początków cywilizacji. - W filmie komunikują się one między sobą w sposób tekstowy, są obarczone ludzkimi cechami i emocjami - przekonywał Czerepok. „Początek I” opowiada o badaniach DNA pierwszych Piastów i hipotezie dotyczącej ich obcego rodowodu. Kamery zaglądają do krypty, towarzyszą uczonym w laboratorium. „Początek II” to czterokanałowa instalacja o sieci poprzemysłowych kolejek linowych w gruzińskim mieście Cziatura. Montaż projekcji odnosi się do filmów Dżigi Wiertowa i futuryzmu, zachwytu miastem, maszynami.

Wystawy będą czynne do 25 października.

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie