Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Centralny system sterowania ruchem. Będzie zielona fala i info o wolnych parkingach.

fot. Archiwum
Po wprowadzeniu systemu czerwone światło ma rzadziej utrudniać życie kierowcom
Po wprowadzeniu systemu czerwone światło ma rzadziej utrudniać życie kierowcom fot. Archiwum
Centralny system sterowania ulicznym ruchem ma upłynnić jazdę w Białymstoku. Sygnalizacja na skrzyżowaniach, znaki o zmieniającej się treści, informacje o wolnych miejscach parkingowych. To elementy systemu zarządzania ruchem.

Aby powstał, trzeba najpierw określić potrzeby miasta.

- To są pierwsze przymiarki, żeby stworzyć kompleksowy system sterowania ruchem - mówi Krzysztof Turosieński, który kieruje referatem rozwoju i inżynierii ruchu w białostockim magistracie. - Chodzi przede wszystkim o upłynnienie ruchu w mieście.

Jeszcze w tym półroczu ma powstać program, który będzie podstawą do stworzenia systemu zarządzania ruchem w Białymstoku.

- Powstanie centralny system, który będzie obejmował między innymi sygnalizację świetlną - tłumaczy Zbigniew Dziejma z referatu rozwoju i inżynierii ruchu. - Dzięki temu, że każda sygnalizacja wysyła informacje do centrum, wiadomo, jakie jest zapotrzebowanie na światło zielone w danym ciągu ulic.

Oprócz tego planowane jest ustawienie elektronicznych tablic o zmieniającej się treści. Będą na przykład informować o śliskiej nawierzchni na wiaduktach czy też o tym, że skręcając w prawo kierowca natknie się na korek. Gdzie takie znaki są potrzebne, określi właśnie program.

System obejmie też miejskie parkingi. - Na przykład na ulicy Suraskiej mamy jeden wjazd i często jest tak, że kierowca wjeżdża, bo nie wie, że nie ma wolnych miejsc - mówi Dziejma. - Stosowna informacja wyeliminuje to zbędne krążenie.

Dzięki temu systemowi lepiej ma też funkcjonować komunikacja miejska. Autobusy będą miały priorytet przed innymi samochodami. Nie oznacza to, że każdy autobus zbliżający się do skrzyżowania natknie się od razu na zielone światło. Ale w przypadku poważnego opóźnienia, będzie miał taki priorytet.

W newralgicznych punktach, gdzie nie ma sygnalizacji świetlnej, jak na przykład drogi wylotowe, węzeł Dąbrowskiego i przejazdy kolejowe zostaną zainstalowane urządzenie pomiarowe. Staną również stacje pogodowe. Firma, która opracuje program, określi, jakie tak naprawdę są potrzeby miasta. - Jej zadaniem będzie też ustalenie, jakie obszary miasta powinny być objęte tym systemem - mówi Krzysztof Turosieński.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny