Budowa drogi ekspresowej S61. Zobacz, jak wygląda odcinek Szczuczyn-Ełk Południe. To fragment Via Baltica [ZDJĘCIA, WIDEO]

OPRAC.: Tomasz Maleta
Budowa odcinka S61 Szczuczyn-Ełk Południe. To fragment trasy Via Baltica GDDKiA
Odcinek o długości prawie 24 kilometrów od Szczuczyna do węzła Ełk Południe to dziewiczy fragment drogi ekspresowej S61 i drogi Via Baltica. Od marca 2020 roku buduje go firma Unibep. Teraz drogowcy udostępnili - zarówno z lotu ptaka, jak - z ziemi - zdjęcia i film obrazujące postęp prac.

Zobacz, jak ode zera powstaje fragment drogi ekspresowej S61. KLIKNIJ w przycisk poniżej:

Zgodnie z kontraktem wykonawca wybuduje dwujezdniową droga ekspresową oraz drogi serwisowe. Powstanie też 19 obiektów inżynierskich oraz dwa węzły. Planowany termin udostępnienia kierowcom – koniec 2021 r. Wartość umowy „Projektuj i buduj” – 700 mln zł.

Łączna długość przyszłej S61 to ponad 214 km, z czego kierowcy już korzystają z trzech odcinków o łącznej długości ok. 33,5 km. Jako pierwszy, w listopadzie 2014 roku, został oddany odcinek Raczki – Suwałki Południe o długości ok. 12,7 km, zbudowany w ramach realizacji obwodnicy Augustowa. Od kwietnia 2019 roku kierowcy mogą korzystać z kolejnych 12,8 km, czyli obwodnicy Suwałk, a od 15 maja br. z drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna o długości ok. 8 km.

Zobacz:Porzucili swoje auta, teraz sprzedaje je miasto

Pozostała część S61, około 180 kilometrów podzielone na dziesięć odcinków, jest w realizacji - w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie „Projektuj i buduj” (trzy odcinki na etapie uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID) albo fizycznie – w budowie (siedem odcinków).

Wartość wszystkich podpisanych i realizowanych umów (z wyjątkiem obwodnicy Augustowa), to przeszło 6,5 mld zł, a ponad 6,1 mld zł odliczając wykonane już obwodnice Suwałk oraz Szczuczyna. Budowa polskich fragmentów międzynarodowej trasy Via Baltica współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) dla odcinków od Szczuczyna do Budziska oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ) dla odcinków od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna. W ramach CEF dofinansowanie wynosi ok. 1,754 mld zł, a w ramach POIiŚ 1,637 mld zł, co łącznie daje kwotę blisko 3,4 mld zł.

Zobacz:Wielka estakada na Narwią, most na Biebrzą. Zobacz, co się buduje i co jest w planach [sierpień 2020]

Droga ekspresowa S61 będzie stanowić część międzynarodowej drogi E67 łączącej Europę Środkową ze Skandynawią. Celem tego zadania inwestycyjnego jest stworzenie korytarza komunikacyjnego „Via Baltica” obsługującego ruch międzynarodowy na kierunku Polska – Litwa – Łotwa – Finlandia. Jednocześnie planowana trasa S61 będzie obsługiwała ruch międzyregionalny, łącząc słabo skomunikowany rejon Polski północno–wschodniej z jej częścią centralną.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie