Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Węzeł Porosły już przejezdny. Wielka inwestycja za 277 mln zł gotowa. Wjazd z Warszawy i wyjazd do stolicy udrożnione (zdjęcia)

OPRAC.:
Jerzy Doroszkiewicz
Jerzy Doroszkiewicz
Węzeł Porosły już otwarty. 30.12.2020 wjazd do Białegostoku od strony Warszawy przejezdny
Węzeł Porosły już otwarty. 30.12.2020 wjazd do Białegostoku od strony Warszawy przejezdny Dawid Gromadzki
Węzeł Porosły już otwarty. Łatwiej będzie wjechać do Białegostoku i wyjechać z miasta w kierunku Warszawy. Jest nowa organizacja ruchu. Inwestycja kosztowała 277 mln złotych

Węzeł Porosły już przejezdny

Węzeł Porosły to połączenie Trasy Generalskiej, Trasy Niepodległości i drogi ekspresowej w kierunku Warszawy. Stanowi domknięcie wewnętrznej obwodnicy miejskiej. Wszyscy czekali na zakończenie prac przy węźle – moment, w którym z tego nowoczesnego obiektu zaczną korzystać mieszkańcy. Od dziś płynny, wygodny i bezpieczny przejazd w tym miejscu mogą docenić wszyscy kierowcy.

W ramach inwestycji przebudowana została droga krajowa nr 8 na odcinku od granicy miasta Białystok do węzła Porosły oraz droga wojewódzka 676 na odcinku od skrzyżowania Al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych w Białymstoku do węzła Porosły. Wybudowano około 10 km dróg w tym: 1,7 km drogi wojewódzkiej, 1,87 km drogi krajowej, 5,49 km dróg dojazdowych, 1,54 km łącznic.

Wykonano jezdnie główne, drogi serwisowe, drogi rowerowe, chodniki, zieleńce, oświetlenie, kanalizację deszczową, sieć teletechniczną, sieć energetyczną, przebudowę sieci wodociągowej oraz sanitarnej.

Powstało 5 obiektów inżynierskich:

  • estakada w ciągu DK 8 (Porosły),
  • wiadukt drogowy na skrzyżowaniu DK 8 i DW 676,
  • estakada w ciągu DW 676 (Al. Jana Pawła II) na skrzyżowaniu z ul. Elewatorską,
  • wiadukt drogowy na skrzyżowaniu DW 676 (Al. Jana Pawła II) i linii kolejowej Białystok – Bartoszyce,
  • wiadukt drogowy (druga jezdnia) nad linią kolejową Białystok – Bartoszyce w ciągu DK 8 (Gen. F. Kleeberga).

Koszt budowy węzła wyniósł ponad 277 mln zł, w tym roboty – 252 mln zł oraz wykup gruntów ponad 25 mln zł. Wsparcie Unii Europejskiej (w ramach drugiej Osi Priorytetowej: Nowoczesna Infrastruktura Transportowa, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020) wyniosło 223,5 mln zł. Dodatkowo Miasto otrzymało środki z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych w kwocie 36 mln zł.

Czytaj też: Węzeł Porosły otwarty. Miasto zapowiada, że pozwoli jeździć po nowej trasie od godziny 10. Tylko prezydent otworzy

Budowa Węzła Porosły jest przykładem na to, jak realizować trudne inwestycje, których zakres jest w kompetencjach różnych podmiotów (w tym przypadku Miasta Białystok, Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad).

– Trzeba przyznać, że budowa Węzła Porosły była olbrzymim wyzwaniem. I to nie tylko ze względów technicznych, ale również proceduralnych. Obejmowała tereny zarządzane przez trzech zarządców dróg. Tylko w niewielkiej części była realizowana na terenie Białegostoku, a przede wszystkim na terenie gminy Choroszcz – podkreślił zastępca prezydenta Przemysław Tuchliński. – Ta inwestycja od samego początku wymagała ciągłej weryfikacji przyjętych założeń, od zmiany formuły wyboru wykonawcy robót, poprzez uchylenie decyzji o pozwoleniu wodnoprawnym, aż po zmianę decyzji i przyjętych rozwiązań technicznych na etapie procedury odwoławczej prowadzonej przez Ministerstwo Rozwoju. Pomimo tych trudności, dziś udostępniamy kierowcom około 10 kilometrów nowych dróg wraz z obiektami inżynierskimi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną.

Budowa węzła była planowana od dawna, bo dojazd do drogi ekspresowej S8 jest kluczowy dla skomunikowania Białegostoku z innymi obszarami Polski. Dzięki realizacji inwestycji od dziś kierowcy mają możliwość bezkolizyjnego przejazdu nad torami kolejowymi. Zostały również zlikwidowane miejsca, w których dochodziło do wypadków.

Dzięki inwestycji powstało:

  • niemal 5 tys. mb ścieżek i ciągów rowerowych,
  • ok. 315 tys. m3 nasypów,
  • ok. 9,3 tys. mb barier ochronnych (drogowych),
  • 730 oznakowań (393 znaki na słupkach, 241 słupków prowadzących, 77 tablic kierunkowych na słupkach i 22 tablice na konstrukcjach wsporczych),
  • 9 tys. m2 oznakowania poziomego (np. pasy na jezdni).

Podczas prac zużyto ok. 1,5 tony farby i ok. 16,5 tony masy chemoutwardzalnej, zamontowano 350 opraw oświetleniowych, ułożono ponad 82,7 tys. ton mieszanki mineralno-asfaltowej.

Do wykonania obiektów inżynierskich użyto łącznie 1,7 tys. ton stali zbrojeniowej, 10,5 tys. m3 betonu, ok. 2,2 tys. mb murów oporowych.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny