Wyjątkowe "Supraskie Kantyki" w wykonaniu Artystów Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją prof. Violetty Bieleckiej zabrzmiały w piątkowy wieczór (1 grudnia) w Operze i Filharmonii Podlaskiej.
Koncert prawykonań połączony był z promocją albumu płytowego pod Honorowym Patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jedne z nielicznych na świecie
„Kantyki Supraskie” to 49 utworów muzycznych napisanych na 6 głosów męskich. Powstały, w wówczas unickim Monasterze Zwiastowania Przenajświętszej Bogarodzicy w Supraślu, najprawdopodobniej w latach 1667-1693 r. To jeden z nielicznych tak obszernych cerkiewnych zbiorów utworów koncertowych tej doby na świecie.
Artyści Chóru OiFP od 2021 roku pracowali nad nagraniami, a ostatni raz prezentowali je w Supraślu podczas koncertu inaugurującego sierpniowy festiwal Metastasio bez granic. W kwietniu 2023 "Supraskie Kantyki" otrzymały Nagrodę FRYDERYKA w kategorii Album Roku Muzyka Dawna.
Podczas piątkowego koncertu zabrzmiał również ICHTHYS na chór mieszany i akordeon. Nowa kompozycja prof. Pawła Łukaszewskiego jest ekumeniczną modlitwą o jedność chrześcijan. Tytuł w języku starogreckim znaczy „ryba” i jest akrostychem – słowem utworzonym z pierwszych liter wyrazów:
- ΙΗΣΟΥΣ (Iēsoûs) – Jezus
- ΧΡΙΣΤΟΣ (Christós) – Chrystus
- ΘΕΟΥ (Theoû) – Boga
- ΥΙΟΣ (Hyiós) – Syn
- ΣΩΤΗΡ (Sōtér) – Zbawiciel
Tekst kompozycji w języku łacińskim, autorstwa Pawła Łukaszewskiego jest quasi-litanią i obejmuje 16 wyznań chrześcijańskich, które wyłoniły się na przestrzeni kilkuset lat.
Artystom OiFP towarzyszył wirtuoz akordeonu Maciej Frąckiewicz.
Maciej Frąckiewicz
Zwycięzca jednego z najważniejszych konkursów akordeonowych na świecie – Certamen Internacional de Acordeón „Arrasate Hiria” w Hiszpanii (2012), a także laureat Paszportu Polityki „za bardzo dojrzałe i wyraziste interpretacje współczesnego repertuaru. Za odwagę, ryzyko i konsekwencję. Za budowanie repertuaru. Za koncertowe kreacje, pobudzanie naszej wyobraźni i siłę przekonywania” (2013).
Artysta zdobył nagrody w wielu międzynarodowych konkursach akordeonowych w Polsce, Niemczech, Słowacji, Włoszech i Hiszpanii, m.in. nagrodę główną oraz nagrodę publiczności Deutscher Musikwettbewerb (Bonn, 2018), jak też Folkwang Preis (Essen, 2017), GWK-Förderpreise für Musik (Münster, 2015) oraz II nagrodę Internationaler Ak-kordeonwettbewerb (Klingenthal, 2008).
Maciej Frąckiewicz ma w swoim dorobku ponad 90 prawykonań – większość tych utworów była także jemu dedykowana. W listopadzie 2016 nagrał Under the Sign of Scor-pio Gubajduliny, a w styczniu 2018 wziął udział w prawykonaniu Koncertu akordeonowego Pendereckiego, który zarejestrował w grudniu 2018 pod batutą kompozytora z Polską Or-kiestrą Sinfonia Iuventus, nagranie otrzymało Fryderyka 2021. Do tej pory nagrał 6 autor-skich płyt (nominowane do Fryderyka oraz do Opus Klassik), na ponad 10 płytach pojawił się gościnnie.
Zobacz też:
Jaki alkohol wybierają Polacy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?