NASZE
    STUDNIÓWKI

    Studniówki w 2019 roku!

    Rozwiń
    Via Carpatia: Szansa na S19 coraz większa. Jest wspólna...

    Via Carpatia: Szansa na S19 coraz większa. Jest wspólna deklaracja (zdjęcia, wideo)

    Jarosław Sołomacha

    Aktualizacja:

    Kurier Poranny

    Via Carpatia, czyli ciąg dróg S 19, S 61 i DK 8, ma coraz większe szanse na realizację. W czwartek odbyła się międzynarodowa konferencja, podczas której przedstawiciele państw uczestniczących w projekcie podpisali deklarację w sprawie dalszej współpracy w rozwoju Via Carpatii oraz aktualizacji jej przebiegu.
    Deklaracja ws. przebiegu Via Carpatii została podpisana dzisiaj w Warszawie
    1/6
    przejdź do galerii

    Deklaracja ws. przebiegu Via Carpatii została podpisana dzisiaj w Warszawie ©Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

    Via Carpatia, czyli nowe połączenie północy z południem Europy, integrujące systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji, utworzenie pewnego i bezpiecznego korytarza transportowego na wschodnich rubieżach Unii Europejskiej oraz rozwój wymiany gospodarczej między krajami Regionu Bałtyckiego i Regionu Karpackiego to główne cele międzynarodowego szlaku drogowego.

    Na terenie Polski, w skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8, S19 pomiędzy m.
    Budzisko, Suwałki, Augustów, Białystok, Bielsk Podlaski, Siemiatycze, Lublin, Rzeszów, Barwinek. Jest jednak problem. Odcinek drogi krajowej nr 8: Augustów – Korycin nie został włączony przez Komisję Europejską do sieci TEN-T z uwagi na uwarunkowania środowiskowe.

    Zobacz też: S19 powraca. GDDKiA wybrała firmy, które przygotują dokumentację przebudowy drogi krajowej nr 19

    Via Carpatia - konferencja w Warszawie



    W międzynarodowej konferencji w sprawie dalszej współpracy w rozwoju korytarza oraz aktualizacji jego przebiegu, zorganizowanej 3 marca 2016 r. w Warszawie z inicjatywy ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka, wzięli udział ministrowie transportu oraz przedstawiciele państw, przez które przebiega szlak Via Carpatia - Węgier, Ukrainy, Słowacji, Czech, Rumunii, Bułgarii, Litwy i Turcji.

    - Via Carpatia jest szlakiem rozwoju państw Europy środkowo-wschodniej. Nasze wspólne zaangażowanie pozwala na budowanie szkieletu komunikacyjnego, dzięki któremu państwa uczestniczące w projekcie będą mogły się rozwijać. Ta inicjatywa wpisuje się w proces postępującej spójności gospodarczej i terytorialnej Unii Europejskiej - powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk otwierając konferencję. - Korytarz transportowy Via Carpatia to szansa na pomyślny rozwój z poszanowaniem interesów poszczególnych państw uczestniczących w projekcie. Jestem przekonany, że szklak Via Carpatia będzie stanowił dźwignię rozwoju gospodarczego regionu i Unii Europejskiej – dodał minister Andrzej Adamczyk.

    Polska wraz z innymi krajami Europy Środkowo-Wschodniej zaangażowana jest w rozwijanie międzynarodowego szlaku drogowego Via Carpatia, który w ramach negocjacji wytycznych UE dla sieci TEN-T z Komisją Europejską w 2013 r. został uwzględniony jako element tej sieci.

    Zobacz też: S19. Awantura o Via Carpatię

    Podczas dzisiejszej konferencji przedstawiciele państw uczestniczących w projekcie podpisali deklarację w sprawie dalszej współpracy w rozwoju korytarza oraz aktualizacji jego przebiegu.

    Jej celem jest potwierdzenie wysokiej rangi korytarza, w związku z koniecznością zapewnienia środków europejskich w obecnej perspektywie oraz wpisaniem korytarza do sieci bazowej TEN-T na całym przebiegu, przy kolejnej aktualizacji sieci. Deklaracja jest także potwierdzeniem priorytetu realizacji inwestycji wchodzących w skład Via Carpatia w krajowych programach inwestycyjnych. Wzmocnienie współpracy pomiędzy krajami, przez które przebiega korytarz, pomoże w ubieganiu się o środki europejskie, w tym o środki w ramach instrumentu CEF (Connecting Europe Facility). Ważnym elementem dzisiejszej Deklaracji jest przystąpienie Ukrainy i Turcji do współpracy w zakresie Via Carpatia oraz otwarcie inicjatywy na inne kraje, w tym spoza UE. Pozwoli to na wzmocnienie współpracy w ramach partnerstwa wschodniego i wymiany gospodarczej z państwami bliskiego wschodu.

    Szlak drogowy Via Carpatia w Polsce w większości został włączony do sieci kompleksowej TEN-T. Odcinek Lublin – Rzeszów, ze względu na wysoki poziom ruchu, został zakwalifikowany do drogowej sieci bazowej TEN-T. Wyjątkiem jest odcinek drogi krajowej nr 8: Augustów – Korycin, który nie został włączony przez Komisję Europejską do sieci TEN-T z uwagi na uwarunkowania środowiskowe.

    Czytaj treści premium w Kurierze Porannym Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (15)

    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (15) forum.poranny.pl

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    PRZEPISY

    PORADY

    RAPORTY