Chodzi o pismo, które trafiło do Komisji Petycji w Parlamencie Europejskim. Dotyczyło m.in. konieczności budowy Via Carpatii, czyli trasy wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej. Petycja została zamknięta m.in. głosami polskich europosłów z PO. Wybuchła awantura.
Dziewiętnastka to droga ważna nie tylko dla nas, ale też dla Polski i Europy
Zdaniem posłów PiS, polskimi rękami zamknięto cenną inicjatywę budowy drogi. Petycja mogła pozytywnie przyczynić się do realizacji inwestycji. Z kolei przedstawiciele PO zarzucili opozycji nieznajomość przepisów. Bo komisja petycji zajmuje się tymi sprawami, w których zostało naruszone prawo. Sama trasa nie jest zagrożona i zależy od decyzji polskiego rządu.
Pewne jest jedno. Dyskusja o Via Carpatii rozgorzała na nowo. Chodzi m.in. o budowę podlaskich odcinków S19 i S61. - Zamknięcie petycji nie ma nic wspólnego z budową drogi. Polski odcinek Via Carpatii jest na liście zadań rządowych - twierdzi poseł Robert Tyszkiewicz, szef podlaskiej Platformy.
Nie chce jednak mówić o konkretnej dacie rozpoczęcia budowy tej trasy. Priorytetami w naszym regionie są S8 z Białegostoku do Warszawy, Via Baltica (z Ostrowi Mazowieckiej przez Łomżę, Augustów, Suwałki do granicy z Litwą w Budzisku) oraz Rail Baltica, czyli szybka kolej. Te inwestycje znalazły się w kontrakcie terytorialnym, który kilka miesięcy temu podlaski samorząd podpisał z rządem. Nie ma w nim mowy o S19, która miała połączyć Białystok z Lublinem. Podlaskiej dziewiętnastki nie ma także w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2014-2020. Jest tu tylko odcinek z Rzeszowa do Lublina.
- Podlaska trasa od początku nie ma szczęścia. Ciągle jest spychana. A przecież jest to droga ważna nie tylko dla naszego regionu, ale też dla całej Polski i Europy. Jeżdżą tędy ciężarówki z Rumunii, Litwy, Węgier, Bułgarii - przypomina prof. Henryk Wnorowski, ekonomista z Uniwersytetu w Białymstoku. Zaznacza, że ekspresowa ósemka to za mało do dobrej komunikacji regionu.
- Nadal będę zabiegać o budowę S19. Kontrakt terytorialny to dokument otwarty. W przyszłym roku będzie okazja, żeby podjąć temat - zapewnia poseł Tyszkiewicz.
Budowa S19 to ciągle etap dokumentacji. Do końca roku GDDKiA chce złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dotyczącej obwodnicy Białegostoku i Bielska Podlaskiego.
Trasa Via Carpatia ma połączyć kilka europejskich krajów
Ma przebiegać wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i Koszyce do Debreczyna na Węgrzech i dalej do Rumuni. Stąd Via Carpatia ma prowadzić w kierunku portu morskiego Konstanca oraz w kierunku Bułgarii (Sofia) i portów greckich nad Morzem Egejskim (Saloniki).
A Polski odcinek Via Carpatii ma liczyć niespełna 700 kilometrów. Według planów ma przebiegać w ciągu drogi S19 oraz S61.
Chodzi o następujące odcinki:
granica polsko-litewska
- Budzisko
- Suwałki
- Augustów
- Raczki
- Korycin
- Knyszyn
- Dobrzyniewo Duże
- Choroszcz
- Siemiatycze
i dalej Lublin - Nisko - Rzeszów - Barwinek - granica polsko-słowacka.
Na razie udało się zmodernizować tylko kilka krótkich odcinków
Jest to 6,6-kilometrowy odcinek obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego, 7,8-kilometrowa obwodnica Kocka, 7,5 km drogi S19 ze Stobiernej do Rzeszowa oraz 4,4 km drogi S19 z Rzeszowa do Świlczy
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?